وزیر آموزش و پرورش:

ساخت مدارس «دانش‌بنیان»، خلاقیت دانش‌آموزان را افزایش می‌دهد

طراحی فضاهای آموزشی نباید کلیشه‌ای باشد/ به سمت مدرسه با «مسئولیت و کارکردهای اجتماعی» پیش برویم تا تحول «دانش‌بنیان» شکل گیرد

تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش گفت آموزش و پرورش محور شعار امسال است و ساخت مدارس «دانش‌بنیان»، می‌تواند منجر به افزایش خلاقیت در دانش‌آموزان شود.

کد مطلب: ۱۲۶۸۱۵۹
لینک کوتاه کپی شد
ساخت مدارس «دانش‌بنیان»، خلاقیت دانش‌آموزان را افزایش می‌دهد

یوسف نوری در گردهمایی مشترک مدیران کل نوسازی مدارس استان‌های سراسر کشور که شامگاه ۱۴ فروردین ۱۴۰۱ و با حضور معاون اجرایی رئیس‌جمهور برگزار شد، گفت: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، به عنوان نقشه راه فعالیت‌های حوزه تعلیم و تربیت است.

نوری با بیان عوامل تربیتی و روانشناختی موثر بر ساخت فضاهای آموزشی تاکید کرد: محیط یادگیری و فضای مدارس باید «دانش‌بنیان» باشد یعنی علاوه بر اینکه از آخرین دستاوردهای علمی روز دنیا و صفر تا صد دانش بومی در طراحی، ساخت و تجهیزات آموزشی استفاده می‌کنیم، باید تمام اجزای محیط نیز در تحقق سطوح مختلف یادگیری و شکوفایی خلاقیت‌ها و استعدادها نقش ایفا کنند.

وی با بیان اینکه فعالیت دانش‌بنیان، تولید و اشتغال را به دنبال خود دارد، تاکید کرد: آموزش و پرورش محور شعار امسال است و تحولات بر مبنای «دانش‌بنیان»، راهبرد افزایش تولید و اشتغال است. البته لازمه آن همراهی بخش‌های مختلف است که برای رسیدن به این مقصود در همین مدت مصوباتی را در هیات دولت داشته‌ایم.

وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر آینده‌‌پژوهی در ساخت مدارس و تدوین محتوای آموزشی گفت: در نظر داریم با برگزاری یک فراخوان، ایده‌های طراحی فضاهای آموزشی و پرورشی را بر مبنای دانش‌بنیان و متناسب با بوم و اقلیم جمع‌آوری کنیم و با تلفیق این دو مقوله در طراحی و ساخت مدارس، ضمن پاسخگویی به نیازهای نسل فردا، بتوانیم اصالت و هویت را حفظ کنیم.

وی با اشاره به اینکه طراحی فضاهای آموزشی نباید کلیشه‌ای باشد، گفت: باید نیازها و ذائقه‌های دانش‌آموزان را بشناسیم. سواد بصری کودکان و در نتیجه حظ بصری در محیطی آزاد و با نشاط موجب تقویت تفکر دانش‌آموزان و شکوفایی استعداد و توانایی آن‌ها را فراهم می‌آورد.

وزیر آموزش و پرورش گفت: محیط باعث بروز خلاقیت می‌شود؛ محتوای درسی و معلمان ما نیز باید به این موضوع کمک کنند و به سمت مدرسه با «مسئولیت و کارکردهای اجتماعی» پیش برویم که نقش دانش آموز به عنوان پژوهشگر، و نقش «معلم» به عنوان یاری‌گر و تسهیل‌گر باشد تا تحول «دانش‌بنیان» شکل گیرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار