رواج مشکلات روانی و کم سوادی بین آینده‌سازان؛ پیامد استمرار آموزش مجازی

تهران (پانا) - دانش‌آموزان زیادی معتقدند با کاهش ابتلا به ویروس کرونا پس از واکسیناسیون بهتر است که این طلسم دو ساله شکسته شده و مدارس بار دیگر مملوء از دانش‌آموزان جویای علم شود. آنها تاکید می‌کنند اگر آموزش مجازی با این شیوه ادامه پیدا کند، مشکلات روانی و کم سوادی بین آینده‌سازان رواج می‌یابد.

کد مطلب: ۱۲۶۷۵۴۶
لینک کوتاه کپی شد
رواج مشکلات روانی و کم سوادی بین آینده‌سازان؛ پیامد استمرار آموزش مجازی

همه‌گیری ویروس کرونا و تعطیلی اجباری آموزش‌ها و هدایت مدارس به سمت آموزش غیرحضوری از اواخر سال ۹۸ تاکنون سبب بروز تحولاتی در سیستم آموزش و پرورش کشور شد و اکنون با گذشت دوسال، دغدغه هایی همچون کیفیت آموزش و تامین نیازهای تربیتی و اجتماعی دانش آموزان و چالش‌های ارزشیابی مجازی و تداوم وضع موجود سبب شد که مسئولین بر حضوری شدن مدارس تاکید کنند.

ارغوان معماری؛ دانش آموز پایه یازدهم رشته ریاضی فیزیک ضمن موافقت با بازگشایی مدارس در گفت و گو با پانا اظهار کرد:«با توجه به واکسیناسیون اغلب افراد جامعه، خطر ابتلا به کرونا کاهش یافته و شرایط کرونایی به مانند قبل کشنده نیست و تا اندازه خوبی مهار شده است. اگر قرار باشد اوضاع به همین منوال ادامه پیدا کند برای دانش آموزان، دیگر راه جبران نیست و در جامعه با مشکلات روانی بسیار و عدم تطابق سواد با میزان تحصیلات مواجه خواهیم بود. ضمن اینکه سال آینده مدارس به صورت حضوری بازگشایی خواهد شد و سال آینده نیز کرونا خواهد بود بنابراین مواجهه زودتر با این مسئله می‌تواند مفیدتر واقع شود. این در حالیست که امتحانات ترم در هر صورت به صورت حضوری برگزار خواهد شد و امتحانات حضوری، نیازمند آموزش حضوری است.»

سحر قارائی؛ دانش آموز پایه یازدهم رشته علوم انسانی با اشاره به کیفیت بهتر در آموزش حضوری اذعان کرد: «به نظر من یکی از دلایل مهمی که باید مدارس به صورت حضوری بازگشایی شوند، افت تحصیلی در بیشتر دانش آموزان است. در دو سال گذشته سطح علمی دانش آموزان کاهش چشمگیری داشته و این برای نظام آموزش و پرورش اصلا خوب نیست، چرا که با دانش آموزانی با سطح علمی پایین تر، آینده کشور را نیز دچار آسیب می‌ کنند، زیرا دانش آموزان سکان داران آینده کشور هستند. به نظر من هم با کاهش ابتلا به ویروس کرونا پس از واکسیناسیون بهتر است که این طلسم دو ساله شکسته شده و مدارس بار دیگر مملوء از دانش آموزان جویای علم شود.»

ستایش بیرام پور؛ دانش آموز سال نهم در رابطه با بازگشایی حضوری مدارس بیان کرد:«هم اکنون بسیاری از افراد به مسافرت و گشت و گذار می‌روند اما تنها با بازگشایی حضوری مدارس مخالفت های بسیار وجود دارد. با وجود خطر ابتلا به کرونا سوال اینجاست که آیا تنها مدارس باعث ابتلا به این بیماری می ‌شوند؟ از سوی دیگر در دو سال گذشته بشدت شاهد افت تحصیلی در دانش آموزان بودیم و بسیاری از دانش آموزان به جدیت و انضباط قبل در کلاس ها حضور ندارند و این آسیب به دو طرف است.»

یاسمن پورمحمدی؛ دانش آموز پایه یازدهم علوم انسانی در رابطه با مقایسه کیفیت آموزشی در دو صورت مجازی و حضوری گفت:« آموزش حضوری به نسبت آموزش آنلاین کیفیت بهتری دارد. زمانی که معلم تدریس می کند، در لحظه‌ تدریس از آنچه گفته شده یک تصور ذهنی در ذهن دانش آموزان باقی می‌ماند و باعث می‌شود دانش آموز در لحظه مطلب را متوجه شود و اگر سوالی داشته باشد دقیقا در همان لحظه در کلاس مطرح شود. اما با توجه به تجربه شخصی آموزش آنلاین از کیفیت خیلی کمتری برخوردار بوده است. معلم فایل تدریس را در قالب ویس و کلیپ ارائه می دهد و دانش آموز در آن لحظه اصلا در کلاس آنلاین حضور ندارد. نظم کلاس حضوری بسیار حائز اهمیت است چرا که در عملکرد عموم دانش آموزان تاثیر گذار بوده است.»

یلدا بابا جعفری؛ دانش آموز پایه نهم نیزدر ابتدا با اشاره به مزیت های بازگشایی حضوری مدارس برای تمامی دانش آموزان بیان کرد:«تردیدی در این نیست که بازگشایی مدارس در تمامی مقاطع تحصیلی به‌سود تمامی دانش آموزان است، چرا که در این مدت که آموزش ها از طریق فضای مجازی دنبال می شد کیفیت آموزش ها به دلایل متعددی کاهش یافته و بسیاری از دانش آموزان هم انگیزه و رغبت خود را از دست داده اند. همچنین دور شدن دانش آموزان از فضای بانشاط و پر جنب و جوش مدرسه و نداشتن تعامل با دوستان و معلمان بر سلامت روان و جسم آنها به ویژه دانش آموزان دبستانی تاثیر منفی گذاشته و باعث شده است دانش آموزانی که در سه پایه دوره اول دبستان محصل هستند، هیچ درک و شناختی نسبت به مدرسه و قوانین مدرسه و کلاس های درس نداشته باشند که خود موضوع نگران کننده ای است.»

وی در ادامه با اشاره به لزوم توجه ویژه به سلامت در دانش آموزان افزود:«سلامت دانش آموزان، معلمان و خانواده های محترمشان از هرچیز دیگری مهم تر است و باید به‌آن توجه ویژه ای شود. از نظر من دو هفته اول بعد از تعطیلات نوروزی آموزش ها باید با جدیت همانند قبل به دلیل حجم زیاد مسافرت‌ها و امکان ناقل بودن دانش آموزان و معلمان و زیاد شدن آمار مبتلایان کرونا در کشور از طریق فضای مجازی دنبال شود و از آن پس، دانش آموزان با رعایت کامل شیوه نامه‌های بهداشتی جهت مرور، جمع بندی و آزمون های آموزشی و سنجشی در مدارس حضور پیدا کنند و در این فرصت دو هفته ای مدارس نیز اقدامات لازم برای تجهیز مدارس به دستگاه های تهویه، سرویس ایاب و ذهاب دانش آموزان و... را انجام دهند، چرا که باید قبل از امتحانات خرداد سطح یادگیری دانش آموزان سنجیده و رفع اشکال درسی نیز به صورت حضوری انجام شود.»

اسرا ناصری؛ دانش آموز پایه دهم نیز در زمینه بازگشایی حضوری مدارس بیان کرد:« من موافقم، چون به اندازه کافی مدارس مجازی بوده‌اند و ما هم از درس و برنامه‌ریزی‌هایمان عقب افتاده‌ایم، اگر از همین حالا مدارس حضوری برگزار شوند، من که دانش آموز پایه دهمی هستم می توانم پایه یازدهم و دوازدهم خود را به درستی به تحصیل بپردازم و بیشتر از این دچار مشکل نشوم. من از ترم دوم سال هشتم مجازی بودم که باعث پایین آمدن سطح علمی ام شده است و امسال هم بسیار سعی کردم که پیشرفت کنم اما از آنجایی که به درس نخواندن عادت کرده‌ایم، مطالعه به شیوه درست را فراموش کرده ایم و دچار مشکل شده ایم.»

دانش آموز خبرنگار؛ آرمیتا رزاقیان

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار