رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران در گفت‌وگو با پانا:

احکام چالش برانگیز دیوان عدالت اداری؛ دیدار اعضای شورا با رئیس قوه قضاییه پیگیری می‌شود

تهران (پانا) - رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران گزارشی از عملکرد این کمیسیون در 7 ماهه نخست فعالیت شورای شهر ششم داد و از پیگیری دیدار با رئیس قوه قضاییه خبر داد.

کد مطلب: ۱۲۶۶۸۶۶
لینک کوتاه کپی شد
احکام چالش برانگیز دیوان عدالت اداری؛ دیدار اعضای شورا با رئیس قوه قضاییه پیگیری می‌شود

مهدی اقراریان درخصوص عملکرد 7 ماهه شورای شهر ششم و موانعی که در جریان فعالیت‌های نظارتی با آن رو‌به‌رو بوده‌اند گفت:«دوره‌ ششم هم مانند همه دوره‌های دیگر دارای نقط قوت و ضعف است، ما نمی‌توانیم مطلق بگوییم که هیچ نقطه قوتی وجود نداشته و هیچ نقطه ضعفی هم نداریم. یک اشکالی که در کشور وجود دارد، وجود نگاه سیاه و سفید است در صورتی که نباید درعرصه مدیریتی نگاه صفر و صدی حاکم باشد.»

وی ادامه داد:«یکی از موضوعاتی که از همان ابتدا در دستور کار کمیسیون حقوقی و نظارت شورا قرار گرفت بحث حریم تهران بود. به دستگاه‌ها و مجموعه‌های مختلف هم تذکر دادم، معتقدم که در این حوزه موفقیت‌های خوبی داشتیم و نسبت به مدت مشابه ۱۰۰ درصد آزادی حریم افزایش داشته است. علت آن هم همین ورود جدی شوراست و اینکه شهرداری و متولیان امر احساس کردند که شورا نسبت به این موضوع دغدغه دارد و ورود کرده و ورود کمیسیون هم پیام خود را به بعضی از دستگاه‌ها داد.»

اقراریان ادامه داد: «در کمیسیون حقوقی و نظارت به موضوعات بین دستگاهی ورود شد یعنی آن بخشی که مربوط به همکاری و هماهنگی می‌شود. معتقدیم تا بحث مدیریت یکپارچه شهری شکل بگیرد که این حلقه مفقوده است و پاسخ سوال شما که بزرگ‌ترین مانعی که امروز شورای شهر ششم با آن مواجه هست، همان مشکلی است که شورای شهر پنجم، چهارم و همه شوراهای اسلامی شهر و روستا با آن مواجه هستند و آن مدیریت یکپارچه‌ شهری است. به دلیل معضلات و مشکلاتی که شهر تهران دارد، تبلور آن و تجلی این نابسامانی بسیار بیشتر است که ما در تهران دچار یک حکمرانی آشفته هستیم. یعنی وقتی کودکی در کانال آب غرق می‌شود، آب منطقه‌ای زیر بار مسئولیت خود نمی‌رود و سایر دستگاه‌های مسئول هم شانه خالی می‌کنند و این درحالی است که مدیریت شهری بارها در فاصله کوتاهی نسبت به این موضوع هشدار داده بود این خلا در سایر حوزه‌ها هم تجربه شده از بهداشت و محیط زیست تا سایر حوزهها. برای این است که فرماندهی واحد نداریم و بارها هم به این مساله اشاره کردیم که با سه تهران روبه‌رو هستیم. یکی تهرانی که شهرداری دارد اداره می‌کند، یکی تهرانی که استانداری دارد مدیریت می‌کند که استانداری تهران مسئولیت بسیار سنگینی دارد و یکی هم تهرانی که وزارتخانه‌ها دارند در آن سیاست‌گذاری می‌کنند. باورم این است که مشکل بعدی‌ که امروز با آن مواجه هستیم که باز مشکل شورای ششم نیست، این است که دستگاه‌ها و دولت نمی‌آید سهم خودش را در اداره‌ پایتخت بدهد. به طور مثال بنیاد مستضعفان در شهر تهران مستقر است، تمام شرکت‌ها و وزارتخانه‌های بزرگ در شهر تهران مستقر هستند و اینها یک مسئولیت اجتماعی نسبت به تهران دارند. اینها در نقاط مختلف کشور حضور پیدا می‌کنند و ساخت‌وساز مسکن و کارهای مختلف انجام می‌دهند. اما یک کار اساسی در شهر تهران از آنها نمی‌بینیم.»

این عضو شورای شهر تهران یادآور شد: «کارخانه سیمان تهران که متعلق به بنیاد مستضعفان است که من پیشنهاد دادم این محدوده می‌تواند به یک منطقه ویژه گردشگری برای جنوب شهر تهران تبدیل شود یا با یک همت مانند آن کار خوبی که در دوره‌ آقای قالیباف در مورد بوستان ولایت اتفاق افتاد تغییر کاربری سایر پادگان‌ها هم و خروج پادگان‌هایی که ضرورت ندارد مطابق قانون در شهر باشند، را دنبال کنیم این هم می‌دانم در منطقه 13 در مورد نیروی هوایی شروع شده و بخش‌هایی از پادگان نیروی‌هوایی در حال آزادسازی است تا در اختیار حوزه مسکن قرار بگیرد و هم در اختیار سرانه‌ها قرار بگیرد.»

رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران با اشاره به اینکه در کمیسیون حقوقی و نظارت تعامل با سایر دستگاه‌ها از جمله دادستانی کل شروع شده است، گفت: «دیدار با رئیس قوه قضاییه را در دستور کار خود داریم. مسائلی که با قوه قضاییه داریم مانند مسائل مربوط به کمیسیون ماده 100، ماده 38 و برخی از احکامی که دیوان عدالت اداری صادر می‌کند نسبت به صدور بعضی از پروانه‌ها که خب بعضا برای شهرداری چالش‌برانگیز است.»

اقراریان با بیان اینکه طرح نجم در کمیسیون نظارتی شورا در حال پیگیری است، گفت:« در طرح نجم سه مفهوم را دنبال می‌کنیم. نظارت جمعی مردم و مسئولان. باید تلاش کنیم هرقدر می‌توانیم شکاف بین مسئولان و مردم را کم کنیم. در نجم داریم این کار را دنبال می‌کنیم؛ یعنی دغدغه‌ها و مشکلات مردم را می‌بینیم و بعد هم به صورت داوطلبانه با دستگاه‌ها صحبت می‌کنیم و از آنها درخواست می‌کنیم که آنها به موضوعات ورود کنند؛ یعنی ما به دلیل خلأ وجود یک مدیریت یکپارچه، داریم از ظرفیت‌های ایجاد یک همدلی و همکاری حول حل مسائل مردم در طرح نجم موضوع را دنبال می‌کنیم.»

وی ادامه داد: «نظارت جامع مناطق و نظارت جامع محلات است که در طرح نجم دنبال می‌شود. از منطقه 20 هم این کار را آغاز کردیم. چند کار ویژه را در آنجا آغاز کردیم؛ از جمله سیمان ری، سیمان تهران، کانال عباس‌آباد، منطقه برق فشار قوی که دارد مشکلاتی را برای مردم ایجاد می‌کند.»

وی افزود: «یکی دیگر از کارهایی که در کمیسیون آغازکردیم؛ گفت‌وگو با نمایندگان مجلس شورای اسلامی در شهر تهران است. با توجه به ظرفیتی که از نمایندگان داریم؛ یعنی حضور آقایان محسن پیرهادی، اقبال شاکری و تقی‌پور که اکنون در مجلس هستند و پیش از این در شورای شهر تهران بودند. این تعامل بین مجلس و کمیسیون حقوقی و نظارت دنبال می‌شود. برخی چالش‌ها که مربوط به وزارت خانه‌ها می‌شود را با نمایندگان مجلس مطرح کردیم که قول همکاری هم دادند. مساله بعدی هم نظارت به عملکرد شهرداری بود. مثلا می‌دانید در موضوع سفر خیلی به صورت جدی تذکر دادیم و گزارش خواستیم و همچنین اگر جایی احساس کنیم که حقوق عامه تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد، آن را پیگیری می‌کنیم. آنجا هم که حق مردم است نسبت به شهرداری، این را هم کوتاه نیامدیم و نمی‌آییم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار