محمد پهلوان کاشی:

واکسیناسیون کرونا به‌معنای واقعی کاهش مرگ و میر را به دنبال داشته است

مشهد (پانا) - مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تاکید کرد تاثیر واکسیناسیون کرونا در حدی بوده که در اوج پیک ششم، فقط ٣٠ درصد تخت‌ها به‌دلیل بیماری کرونا پر شد. بر این اساس واکسیناسیون به معنای واقعی باعث کاهش ابتلا و مرگ ناشی از کرونا شده است.

کد مطلب: ۱۲۶۴۱۳۵
لینک کوتاه کپی شد
واکسیناسیون کرونا به‌معنای واقعی کاهش مرگ و میر را به دنبال داشته است

محمد پهلوان کاشی، مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد به پانا گفت: «از مهم‌ترین اثرات واکسیناسیون می‌توان به مواردی از جمله پیشگیری از ابتلای شدید و مرگ بر اثر کرونا اشاره کرد.»

وی ادامه داد: «اتفاقی که باعث شد اروپا و آمریکا در موج‌های اولیه به شدت درگیر کرونا شوند، برای کشور ما هم اتفاق افتاد. اما بعد از موج سوم، ۳ ماه از واکسیناسیون ملی گذشت و با بالاترین شتاب واکسیناسیون، تقریبا رکورددار بیشترین میزان واکسیناسیون در یک زمان کوتاه شدیم.»

این مسئول در دانشگاه علوم پزشکی مشهد عنوان کرد: «اتفاق جالب و مهمی که در پیک ششم رخ داد این بود که ما نسبت به پیک پنجم که بسیار خطرناک بود، ۱۰ برابر مراجعین سرپایی بیشتری داشتیم، اما از نظر بستری و فوت تعداد بسیار کم تر شد، حتی ما در بالاترین شرایط درگیری با سویه امیکرون در قله پیک ششم، حداکثر ۳۰ درصد تخت های بیمارستانی مان درگیر کرونا شد و بیماران کرونایی بخش مراقبت‌های ویژه هم به ۲۵ درصد رسید. از نظر تعداد فوتی ها حتی در مقایسه با پیک پنجم بسیار عدد پایین تری فوتی داشتیم. چند روزی در مجموعه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد فوتی ها کاهش یافت و کمی بعد تک رقمی شد. در حالی که ظرفیت تزریق واکسن کرونا در مجموعه دانشگاه علوم پزشکی مشهد، بالای ۱۰۰ هزار دز در روز است، اما در یک بازه زمانی حداکثر میزان تزریق را حدود ۱۴ تا ۱۵ هزار دز داشتیم.»

پلهوان کاشی گفت: «آمار دریافت کنندگان واکسیناسیون کامل در جمعیت تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد تا 21 اسفند ماه سال گذشته در گروه سنی بالای ۱۲ سال به ۸۷.۸۷ درصد و واکسیناسیون کامل در گروه سنی بالای ۱۸ سال به ۸۵.۷۵ درصد رسیده است.»

وی عنوان کرد: برای کودکان ۵ تا ۱۱سال واکسن پاستوکووک و سینوفارم تزریق می‌شود که از ایمنی بسیار بالایی برخوردار است. درصد واکسیناسیون نوبت اول در این سنین به ۱۳.۲۹ درصد رسیده است، باید در نظر داشت که یک تا چهار ماه بعد از تزریق واکسن، میزان ایمنی بدن در برابر کرونا کاهش پیدا می‌کند و برای حفظ ایمنی لازم است تا دز سوم تزریق شود و در این شرایط نباید نکات بهداشتی را فراموش کنیم.»

کاشی همچنین بیان کرد: «با توجه به فراهم بودن امکانات و دعوت هر روزه ما از مردم برای تکمیل واکسیناسیون، انتظار این است شهروندان استقبال بیشتری در خصوص دریافت واکسن کنند و با انجام واکسیناسیون و بالا نگه داشتن ایمنی جامعه در مقابل کرونا شاهد پیک های خطرناک تر از این بیماری نباشیم.»

محبوبه مقدم، شهروند موافق واکسیناسیون نیز عنوان کرد: «با تزریق واکسن، بدن در مقابل بیماری‌های سخت ایمن می شود، همان گونه که از دوران نوزادی با تزریق واکسن‌های مختلف، بدن در مقابل بیماری ها مقاومت پیدا می‌کند، هم اکنون هم با تزریق واکسن کرونا می‌توانیم به این بیماری مبتلا نشویم و یا در صورت دچارشدن خیلی سطحی و زودگذر باشد. عده‌ای از هموطنان به خیال اینکه این واکسن ها مشخص نیست از چه موادی درست شده است از زدن واکسن خودداری می‌کنند، اما باید توجه کنند که ما از نوزادی کودکان خود با اطمینان به وزارت بهداشت و واکسن‌های داخلی و خارجی آنها را در مقابل بیماری ها ایمن کردیم. به همه مردم توصیه می‌کنم واکسن زدن را جدی بگیرند و حتما خود را در مقابل ویروس کرونا ایمن کنند. سعی کنیم خودمان واکسن بزنیم و دیگران را نیز تشویق به زدن واکسن کنیم تا هرچه زودتر این بیماری از کشور ما و مردمش دور شود.»

امیر پارسا، شهروند مخالف واکسن نیز به پانا گفت: «به طور کلی تاریخچه واکسن‌ها را اگر بررسی کنیم، درست است که در برابر بیماری های مختلف مقاومت می‌کند، اما احتمال عوارض آن هم ثابت شده است، مخصوصا واکسن هایی که به صورت اورژانسی جهت کنترل بیماری در یک مقطع زمانی به بازار عرضه می‌شود، مطمئناً مطالعات کاملی روی آن انجام نشده است و به دلیل اینکه جوامع از آن بحران خارج بشوند به صورت سطحی به بازار وارد می‌شوند.»

وی ادامه داد:«واکسن برای عده ای از افراد خاص که بیماری‌های زمینه ای و سیستم ایمنی پایین و ضعیفی دارند باید تزریق شود تا از ایمنی بالایی برخوردار شوند. این درست نیست واکسن برای کل جامعه تزریق شود، در صورتی درست و مفید است برای کل جامعه تزریق شود که از نظر نبود ضرر جانی امتحان خودش را پس داده باشد، همانند واکسن فلج اطفال که در چند دهه اخیر استفاده شده و مشکلی ایجاد نکرده است.»

مریم ناصری، مدرس جامعه شناسی در خصوص افکار منفی برخی مردم جامعه درباره تزریق واکسن کرونا گفت: «نکته ای که در این شرایط در جامعه قابل مشاهده است، افکار منفی برخی‌ها در مورد محتوای واکسن است. خبرهای نادرست بدون اطلاعات درست باعث می شود مردم وحشت زده شوند یا اعتماد خود را نسبت به تزریق و محتوای واکسن از دست دهند.»

وی تصریح کرد:«در بین کسانی‌که واکسن نمی‌زنند، بیشترین دلیل، ترس است. آنها نگران اتفاقات بعد هستند و به همین دلیل معتقدند نباید ریسک کنند و از تزریق واکسن امتناع می‌کنند.»

دانش آموز خبرنگار : ملیکا اکبری

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار