یک تحلیلگر مسائل بین‌الملل در گفت‌و‌گو با پانا:

اعدام‌های دست‌جمعی در عربستان بر بازسازی روابط با ایران سایه می‌اندازد

عادی‌سازی یا رفع تنش از روابط، نیازمند دقت بیشتر و به کار بردن عقل و حکمت بیشتری است/ عامل خارجی که باعث وقفه مذاکرات شده است ممکن است رژیم صهیونیستی و مذاکراتش با آمریکایی‌ها و روس‌ها باشد یا ممکن است اقدام روسیه در ارائه درخواست‌های جدید باشد

تهران (پانا) - یک تحلیلگر مسائل بین‌الملل با بیان اینکه اعدام ۴۰ نوجوان و جوان شیعه از سوی عربستان سعودی بر بحث بازسازی روابط با ایران سایه می‌اندازد، گفت عادی‌سازی یا رفع تنش از روابط، نیازمند دقت بیشتر و به کار بردن عقل و حکمت بیشتری است.

کد مطلب: ۱۲۶۳۷۱۳
لینک کوتاه کپی شد
اعدام‌های دست‌جمعی در عربستان بر بازسازی روابط با ایران سایه می‌اندازد

صباح زنگنه در گفت‌و‌گو با پانا درباره تعلیق موقت مذاکرات ایران و عربستان سعودی، اظهار کرد: «متاسفانه با وجود تبلیغات زیاد و سخنرانی‌ها، عربستان به طور ناگهانی، ۴۰ نفر از جوانان شیعه را اعدام کرده است که بین آنها نوجوانان نیز بودند و افرادی با سنین پایین اعدام شدند. این حکایت از این دارد که عربستان این برنامه را از پیش در نظر داشته است بر همین اساس همزمان با مذاکره با ایران اقدام به اعدام نوجوانان شیعه کرده است.»

وی افزود: «طبعاً این اقدام نمی‌تواند بدون عکس‌العمل جوامع شیعه جهان باشد. ایران نیز که بزرگترین کشور شیعه جهان است و مراجع و علما در این کشور حضور دارند، قطعاً باید به این اقدام پاسخ دهد.»

این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه اعدام ۴۰ نوجوان و جوان توسط عربستان سعودی بر بحث بازسازی روابط سایه می‌اندازد، افزود: «ممکن است سعودی‌ها بگویند که این موضوع یک امر داخلی است اما این اقدام در این بازه زمانی معنای خاصی خواهد داشت. بنابراین عادی‌سازی یا رفع تنش از روابط نیازمند دقت بیشتر و به کار بردن عقل و حکمت بیشتر است.»

زنگنه درباره مذاکره وزیر خارجه قطر با وزرای خارجه ایران و آمریکا و همچنین سفر وی به مسکو نیز بیان کرد: «در مورد قطر سخن زیاد است. اینکه آمریکا تلاش می‌کند بعد از تحریم نفت روسیه که پیش از این به اروپا صادر می‌شده است، با قطر و ونزوئلا روابط بهتری برقرار شود تا این کشورها جایگزین روسیه شوند. از عربستان و امارات نیز درخواست کردند که تولیدشان را بیشتر کنند و به صورت تلویحی نیز گفته‌اند که نفت ایران باید به بازار جهانی بازگردد تا به تعدیل شرایط کمک کند. بنابراین یکی از سیاست‌های فعلی آمریکا این است که از این کشورها استفاده کند تا تأثیر تحریم‌های روسیه کمرنگ شود.»

وی ادامه داد: «قطر تلاش می‌کند که بحث روابط به نحوی شکل بگیرد و خودش هم نقش داشته باشد اما دو بحث مطرح است که یکی با تحریم روسیه و صحبت‌هایی که روس‌ها کردند در مورد نقششان در مذاکرات وین، این موضوع مطرح شد که سخنان روس‌ها ممکن است عامل به تعویق افتادن مذاکرات وین منجر شود. مذاکرات نیز عملاً به تعویق افتاد و دبیرکل اتحادیه اروپا نیز صریحاً گفته است که یک «عامل خارجی» موجب این تعویق یا تأخیر تداوم مذاکرات شده است که این عامل خارجی ممکن است رژیم صهیونیستی و مذاکراتش با آمریکایی‌ها و روس‌ها باشد یا ممکن است اقدام روسیه در ارائه آن بیانات باشد. چرا که دبیر کل اتحادیه اروپا اعلام کرده است که ایران و امریکا رویه و رفتار بسیار مثبت و خوبی در پیش گرفته بودند و می‌توانستند به نتیجه برسند بنابراین باید عامل خارجی را شناسایی کرد.»

این تحلیلگر سیاست خارجی خاطرنشان کرد: «قطر به دنبال کشف این عامل خارجی یا به دنبال علت‌یابی سخنان روس‌هاست یا ممکن است به دنبال هماهنگی و اطلاع‌رسانی به روس‌ها در مورد افزایش تولید یا جایگزین شدن در تامین بخشی از نیازهای گاز اروپا باشد و تمامی این احتمالات وجود دارد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار