رییس سازمان جنگل‌ها:

امنیت غذایی و سیاسی در گرو حفظ آب و خاک است

تهران (پانا) - سرپرست سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری عنوان کرد که دو رویکرد مهم حفظ آب و خاک را در کنار کاشت درخت را مورد توجه قرار داده تا امنیت غذایی و سیاسی کشور حفظ شود.

کد مطلب: ۱۲۶۲۶۰۸
لینک کوتاه کپی شد
امنیت غذایی و سیاسی در گرو حفظ آب و خاک است

مراسم چهارمین روز هفته منابع طبیعی که به نام فرهنگ و رسانه نامگذاری شده، برگزار شد. مسعود منصور، سرپرست سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با اشاره به تفاوت هفته منابع طبیعی نسبت به سال های قبل گفت: «تا سال 1414 و از اواسط آذرماه تا فروردین و اردیبهشت با مشارکت اقشار مختلف جامعه پویشی شکل گرفته و قرار است 500 اصله درخت تا پایان سال غرص شود. این هفته نماد اهمیت منابع طبیعی و جنگل هاست.»

وی با اشاره به سخنان رهبری افزود: «رهبر انقلاب علاوه بر کاشت درخت، بر حفظ دو منبع آب و خاک تاکید کردند زیرا معتقدیم امنیت غذایی و سیاسی کشور است و اگر پوشش جنگل ها حفظ نشود حتما مشکل پیدا می کنیم.»

منصور عنوان کرد: «سالانه 16تن در هکتار خاک کشور شسته می شود و اگر آبخیزداری شود به 9 تن در سال کاهش پیدا می کند.»

وی گفت: «ده هزار رشته قنات متاثر آبخیزداری ایجاد کرده ایم. در کنار این موضوع تولید و سکونت کشاورزی داریم، پس روستا تخلیه نمی شود.»

منصور افزود: «500 هزار تن متر مکعب سالانه آب به سفره ها نفوذ می کند و 40 درصد چرخش آب ما در زاگرس است و هزاران گونه گیاهی در مراتع ما رشد می کند ولی متاسفانه سالانه دو هزار تن گونه گیاهی بصورت خام صادر می شود تا تبدیل به دارو و غیره شود و با ارزبری بالایی برمی گردد.»

وی افزود: «سالا سه هزار میلیارد تومان از هجوم سیل های روان خسارت می بینیم.»

منصور با اشاره به سه رویکرد در سازمان گفت: «اولین رویکرد ما فرهنگسازی است. احیا، کار یک دستگاه نیست و کارهای آموزشی بسیار زیادی شده است و 175هزار همیار طبیعت ثبت نام شده که به ما کمک می کنند. همچنین بیش از 140میدان و خیابان از سال گذشته با نام جنگلبان نامگذاری شده است.»

منصور با اشاره به دومین رویکرد سازمان گفت: «عرصه های منابع طبیعی باید در قالب طرح، مدیریت شود و در ادامه این طرح ها توسط خود سازمان یا دیگر نهادها و مردم مدیریت می شود. بیش از 680 تشکل از خود مردم شکل داده ایم و امسال رشد دو برابری در این حوزه شاهد هستیم؛ 7.5میلیون هکتار مرتع بهره برداری می شود.»

وی افزود: «اکنون نهاده های دامی دغدغه ماست و اگر مرتع از بین برود این مهم از دست می رود. بیش از 60هزار زراعت هکتار تولید چوب داشته ایم.»

رییس سازمان حنگل ها اظهار کرد: «برای اولین بار سند بیابان زدایی داشتیم و در سال اول 85هزار هکتار عرصه بیابانی توسط مردم احیا شد و هم افزایی در میان دستگاه ها در حال شکل‌گیری است. همچنین حمایت نمایندگان مجلس در بودجه برای موضوع مهم مراتع و آبخیزداری جای تقدیر دارد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار