آغاز جنگ و ابهامات سکوهای دربی؛ ادامه قانون‌شکنی یا تاریخ‌سازی

زنان دربی را از نزدیک تماشا می‌کنند؟

تهران (پانا) - باشگاه استقلال تاکید دارد که مخالف اجرای قانونی است که به صراحت در آیین‌نامه برگزاری مسابقات لیگ برتر آمده است.

کد مطلب: ۱۲۶۲۱۱۸
لینک کوتاه کپی شد
آغاز جنگ و ابهامات سکوهای دربی؛ ادامه قانون‌شکنی یا تاریخ‌سازی

سرانجام چند روز پس از اینکه دبیر کل فدراسیون فوتبال اعلام کرد که دربی برگشت شهر تهران بین تیم‌های پرسپولیس و استقلال با حضور تماشاگر برگزار شد، شب گذشته در جشنی که به مناسبت واگذاری پرسپولیس و استقلال برگزار شده بود، وزیر ورزش و جوانان اعلام کرد که دربی شماره 98 شهر تهران با حضور 20 هزار تماشاگر برگزار خواهد شد تا پس از مدت‌ها سرانجام پای تماشاگر به ورزشگاه باز شود و یکبار دیگر شور و هیجان روی سکوهای سرد ورزشگاه آزادی بیاید.

سکوها چطور تقسیم می‌شوند؟

براساس قانونی که در سراسر جهان اجرا می‌شود و فیفا هم آن را قبول کرده و در دیدارهای رسمی زیر نظر خودش اجرا می‌کند، در دیدارهایی که رفت و برگشت است، 70 درصد سکوهای ورزشگاه به تیم میزبان خواهد رسید و 30 درصد هم سهم تیم مهمان است. قانونی که البته هیچ وقت در دربی تهران اجرا نشده و هر از چندگاهی تیمی که میزبان دربی بوده بحث استفاده از این قانون را پیش کشیده است اما تا امروز که خبری از اجرای آن نبوده و بعید به نظر می‌رسد فعلا هم شاهد اجرای آن باشیم.

البته فیفا در این قانون برای فوتبال‌های داخلی الزامی به رعایت 70 به 30 ندارد و دست فدراسیون‌ها در نوع چینش باز است. اما به هر ترتیب مدیرعامل پرسپولیس شب گذشته اعلام کرد که این باشگاه بدنبال استفاده از ظرفیت قانونی تماشاگر است و به همین علت آنها درخواست رعایت قانون را دارند تا 70 درصد سکوها به پرسپولیس برسد، البته درویش در بین اظهاراتش یک تبصره مهم را آورد که به نظر می‌رسد خود او هم می‌داند با همین تبصره قانون در دربی روی سکوها اجرا نخواهد شد. او تاکید کرد که تصمیم‌گیری نهایی درباره سکوها برعهده شورای تامین و مبادی حقوقی است.

اما پس از اینکه درویش اعلام کرد که پرسپولیس بدنبال اجرای قانون در دربی است، باشگاه استقلال در توئیتر رسمی خود به این موضوع واکنش نشان داد و به صورت غیر مستقیم گفت که در دربی تهران مثل گذشته نباید خبری از رعایت قانون باشد. این باشگاه مدعی است چون دربی رفت بدون تماشاگر بوده، باید در دربی برگشت سکوها به صورت مساوی تقسیم شود.

هر چند جنگ ظاهری برای بدست آوردن سکوها در دربی تهران آغاز شده است، اما تجربه می‌گوید احتمال اینکه قانون 70 به 30 رعایت شود تقریبا صفر است و اصرار پرسپولیس تنها تلاشی برای قانع کردن هواداران است و مدیران این باشگاه هم به خوبی می‌دانند سکوها در دربی تقسیم خواهند شد.

پاگشای تماشاگران زن در راه است؟

علاوه بر قانون سهمیه‌بندی سکوها، ابهام مهمی که درباره این بازی وجود دارد این است که تکلیف حضور زنان در ورزشگاه چه خواهد شد. فدراسیون جهانی فوتبال تاکید دارد که نباید در تماشای فوتبال بین زنان و مردان تبعیض قائل شد و این حق زنان است که در ورزشگاه حاضر باشند و در همین زمینه برای کشورها الزام ایجاد کرده است و برخورد سختی با عدم اجرای این قانون دارد؛ کما اینکه براساس همین قانون دیدارهای تیم ملی فوتبال ایران ابتدا مقابل کامبوج و سپس مقابل عراق با حضور تماشاگر زن برگزار شد. هر چند همین حضور زنان در دیدار با عراق هم ابهاماتی داشت و با نارضایتی‌هایی در سیستم فروش بلیت روبرو شده بود.

اما درباره دربی ابهام بزرگ این است که آیا الزامات فیفا مبنی بر حضور زنان در ورزشگاه و غیرگزینشی بودن این حضور در دربی شماره 89 شهر تهران توسط وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال اجرایی خواهد شد و آیا قرار است برای اولین بار تماشاگران زن هم از نزدیک شاهد دربی باشند؟

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار