چرخه استعدادیابی یاوران حسینی

اصفهان (پانا) - دبیر برگزاری چرخه استعداد یابی یاوران حسینی گفت در انجمن تعزیه بسیج هنرمندان استان اصفهان با تمام ظرفیت‌هایی که وجود دارد بسیج شده اند تا بتوانند به ارتقاء و پیشرفت هنر شبیه خوانی در کشور کمک کنند.

کد مطلب: ۱۲۶۰۶۸۸
لینک کوتاه کپی شد
چرخه استعدادیابی یاوران حسینی

حجت الله سلطانی دبیر برگزاری چرخه استعداد یابی یاوران حسینی در گفت و گو با پانا درمورد نحوه تشکیل این چرخه این گفت: چرخه استعداد یابی یاوران حسینی زیرمجموعه چرخه بزرگ تری به نام چفیه است که نام اختصاری چرخه فرایند محور یاوران هنری انقلاب اسلامی است. سازمان بسیج هنرمندان استان اصفهان در دو سال اخیر با برنامه ریزی این چرخه در عرصه های مختلف 11گانه که شبیه خوانی هم یکی از این عرصه ها است فرایندی را در پنج بعد مهارتی، اندیشه ای، رسانه ای، نقش آفرینی و تشکیلاتی دنبال می کند. چرخه استعدادیابی یاوران حسینی هم در عرصه هنر تعزیه و شبیه خوانی که نتیجه اقدامات تحقیقاتی و علمی در مجموعه بسیج هنرمندان در یک سال و نیم است؛تدوین شد.

سلطانی ادامه داد: چرخه استعدادیابی یاوران حسینی در شهریورماه امسال کلید خورد و ازطریق فضای مجازی فراخوان آن اعلام شد و در عرض کمتر از یک ماه 583 نفر از کل کشور در این چرخه ثبت نام کردند. پس از بررسی های اولیه و استعدادیابی های اولیه در سه روز حدود 160 نفر در دو گروه مخالف خوان و موافق خوان به چرخه یاوران حسینی مورد پذیرش قرار گرفت.

سلطانی در خصوص ترم یک چرخه یاوران حسینی بیان کرد: ترم یکم چرخه در پنج مرحله پایه گذاری شد که تصمیم گرفته شد شرکت کنندگان در مرحله اول و پنجم به صورت تک نفره و در بقیه مراحل به صورت گروهی؛ قسمتی از مجالس شبیه خوانی را باتوجه به آموزش های مربیان راهنمای خود در طول فرصتی که داده شد، تمرین کرده و پس از آن در حضور داوران چرخه ایفای نقش کرده و مورد ارزیابی و آزمون قرار گیرند و نهایتا امتیازی کسب کرده که در کارنامه آنها ثبت می شود و میانگین امتیازات پایان ترم خدمت دوستان ارائه می شود که این امتیازات یکی از ملاک های قبولی شرکت کنندگان در ترم های بعدی است.

وی افزود: ما برای دوستانی که سطح پایین تری نسبت به بقیه شرکت کنندگان داشتند، چرخه آموزشی را پیش بینی کردیم تا به سطح لازم برای رقابت با شرکت کنندگان برسند و به هیچ عنوان نگاه ما نگاه حذفی نیست، مگر اینکه خود شرکت کننده از ادامه چرخه انصراف دهد.

سلطانی در خصوص اهمیت شکل گیری این چرخه اظهار کرد: چرخه یاوران حسینی محصول کار تحقیقاتی بزرگی بوده که انجمن بسیج هنرمندان در سال های اخیر 26 آسیب در سطح استان و کشور را مورد ارزیابی قرار داد و این چرخه ماحصل پیشنهادها و راهکارهای کاهش و رفع این آسیب هاست که در هر ترم قرار است برخی از آسیب ها را رفع کنیم و انشالله نسل آینده که برای ایفای نقش در شبیه خوانی با این رویکرد پرورش پیدا خواهند کرد به ما کمک می کنند تا این آسیب ها را در سطح جامعه تقلیل دهیم.

دبیر برگزاری چرخه یاوران حسینی در مورد آموزش شرکت کنندگان بیان کرد: آموزش ما در ترم یک به صورت حضوری و مجازی به این صورت بود که شرکت کنندگان در مراحل مختلف گروه بندی شدند و زیر نظر مربیان راهنمای مختلف که به صورت چرخشی بودند نسبت به مهارت آموزی شرکت کنندگان اقدام شد که در مراحل پایانی ترم به سطح مطلوبی رسیدند و این نتیجه تمرین و ممارست خودشان و راهنمایی های مربیان چرخه است. درطول ترم نیز دو کارگاه حضوری برگزار شد که شرکت کنندگان زیر نظر استادانی چون استاد محمدتقی سعیدی و استاد عبدالعلی داوری، آموزش‌های لازم را دیدند و در مرحله داوری نیز آموزش برقرار است و داوران نکات آموزشی را در پایان اجرا اعلام می کنند که دوستان در مراحل بعد رعایت کنند.

وی افزود: ملاک های آموزشی ما در ترم یک بیشتر ملاک های صداسازی و مربوط به صدا و موسیقی و تاحدودی هم نگاه به آداب صحنه و حرکات نمایشی داشتیم که این ملاک های ابتدایی و اولیه هنر شبیه خوانی هستند.

سلطانی در خصوص اختتامیه ترم یکم چرخه استعدادیابی یاوران حسینی به عرض تصریح کرد: درپایان ماه مبارک رمضان اختتامیه ترم یک برگزار می شود؛ البته قبول شدگان ترم یک در ماه مبارک رمضان سه تا پنج شب اجرای تعزیه در مرکز اصفهان خواهند داشت که بازدید برای عموم آزاد است و به صورت زنده هم در فضای مجازی پخش خواهد شد.

وی در خصوص اعلام نفرات برگزیده ترم یکم چرخه گفت: برگزیدگان چرخه هم با توجه به آمار حضور؛ شش نفر در عرصه موافق خوانی و چهار نفر در عرصه مخالف خوانی خواهند بود و به مابقی دوستان هم گواهی آموزش داده می شود تا بتوانند به عنوان یک رزومه استفاده کنند و عزیزان کودک خوان هم جدا از فرایند چرخه بررسی می شوند و به همه خردسالان جوایزی خواهیم داد و مستقیما به ترم دو راه پیدا خواهند کرد و تحت آموزش قرار می گیرند.

وی در پایان بیان کرد: از دوستانی که علاقه مند به این هنر هستند در این امر به ما کمک کنند و در چرخه حضور پیدا کنند؛امروز چرخه یاوران حسینی که ماحصل کار تحقیقاتی بزرگی است؛در انجمن تعزیه بسیج هنرمندان استان اصفهان با تمام ظرفیت هایی که وجود دارد بسیج شده اند تا بتوانند به ارتقاء و پیشرفت هنر شبیه خوانی در کشور کمک کنند، بنابراین از دوستانی که علاقه به حضور در دوره دوم ترم یکم چرخه هستند دعوت می کنیم در دور بعدی این رویداد هنری ثبت نام کنند.

خبرنگار: رضاقره خانی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار