وزیر آموزش و پرورش:

دانشگاه فرهنگیان با 64 پردیس در 32 استان کار تعلیم و تربیت معلمان را برعهده دارد

تهران (پانا) - در راستای همکاری‌های فرهنگی دو کشور، وزیر آموزش و پرورش با رئیس کمیسیون همکاری‌های مشترک اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی و وزیر انرژی و ذخائر آب جمهوری تاجیکستان دیدار کرد.

کد مطلب: ۱۲۶۰۵۵۹
لینک کوتاه کپی شد
دانشگاه فرهنگیان با 64 پردیس در 32 استان کار تعلیم و تربیت معلمان را برعهده دارد

نشست مشترک وزیر آموزش و پرورش با رئیس کمیسیون همکاری‌های مشترک اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی و وزیر انرژی و ذخائر آب جمهوری تاجیکستان در سالن جلسات ساختمان شهید رجایی برگزار شد، و طرفین به گفت‌وگو و تبادل نظر در خصوص مسائل فرهنگی، آموزشی و مدارس مشترک پرداختند.

یوسف نوری در این نشست با اشاره به همکارهای مشترک بین دو کشور، اظهار کرد: سی‌ومین سالگرد استقلال جمهوری تاجیکستان را تبریک می‌گویم و امیدوارم روابط دو کشور را بیش از پیش تحکیم ببخشیم.

وی تصریح کرد: انتظار می‌رود برگزاری چنین نشست‌های مشترکی، پایه‌های روابط دو کشور را در عرصه‌های علمی و فرهنگی تقویت و تعاملات دو جانبه را توسعه دهد.

وزیرآمورش و پرورش با ارائه گزارشی از وضعیت موجود آموزش و پرورش ایران، خاطرنشان کرد: در سال تحصیلی جاری بیش از 15 میلیون دانش آموز و حدود840 هزار همکار فرهنگی داریم که بیش از 53 درصد از آن‌ها زنان هستند.

وی اضافه کرد: دانشگاه فرهنگیان با 64 پردیس در32 استان کار تعلیم و تربیت معلمان را برعهده دارد و در کنار آن دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، آموزش معلمان فنی ویژه هنرستان‌های فنی‌و‌حرفه‌ای وکاردانش را برعهده دارد.

نوری در ادامه افزود: جمهوری اسلامی ایران همواره در المپیادهای علمی جز کشورهای شناخته شده و دارای رتبه‌های برتر علمی در رشته‌های مختلف است و در مسابقات بین المللی قرآن نیزکه اغلب در جمهوری اسلامی ایران برگزار می‌شود، دانش آموزان ما جزو برترین‌ها هستند.

وی با بیان اینکه دانش آموزان، پایه اصلی علوم دانش بنیان در کشور هستند، خاطرنشان کرد: در بحث کارآفرینی و دانش‌های نو، دانش آموزان ایرانی دارای ایده‌های نو و خلاقانه هستند.

عضو کابینه دولت مردمی، اظهار کرد: مدرسه رودکی را با اعتباری بالغ بر 4 میلیون دلار در محله بوعلی سینا در تاجیکستان راه ‌اندازی کردیم و البته موانعی در مسیر صدور مجوز فعالیت این مدرسه وجود دارد که انتظار می‌رود این مشکل برطرف تا هرچه سریع‌تر مدرسه به بهره برداری برسد.

وی راه‌ اندازی مدرسه رودکی در تاجیکستان را گامی موثر در تبادل فرهنگ دوکشور دانست و خاطرنشان کرد: انتظار داریم با تبادل خرده فرهنگ‌ها در قالب ایجاد مدارس، برپایی نمایشگاه و ... بتوانیم گام محکمی در تحکیم روابط دوکشور برداریم.

نوری ادامه داد: در سازمان کشورهای اسلامی و در بخش آیسسکو، جمهوری اسلامی ایران محور کشورهای غیر عرب است لذا این نیز فرصتی برای تبادل بهتر فرهنگ دو کشور هم‌‌زبان و هم‌آئین است چراکه سنخیت‌های فراوانی بین مردم دوکشور وجود دارد.

وزیر آموزش و پرورش در پایان گفت: پیشنهاد می‌کنم در سازمان کنفرانس اسلامی بخش آیسسکو، مطالب ارائه شده به فارسی هم ترجمه شود زیرا دوکشور ایران و تاجیکستان و سایر کشورهای فارسی زبان از این موضوع استقبال می‌کنند.

وزیر انرژی و ذخائر آب جمهوری تاجیکستان نیز در این نشست با اشاره به هم‌زبانی و هم‌آئینی دوکشور، اظهار کرد: از مهمان نوازی و همکاری‌های خوب ایرانیان متشکرم و از این‌که امروز در وزارت آموزش و پرورش ایران هستیم، بسیار خرسندم.

دلیر جمعه تصریح کرد: برنامه‌های آموزشی ایران بسیار جالب و برای جهان انرژی بخش است، بنابراین ما به تجارب فرهنگی ایران تکیه خواهیم کرد.

وی ادامه داد: من به عنوان رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی دوکشور، از همکاری‌های خوب جمهوری اسلامی ایران خرسندم.

دلیر جمعه با اشاره به سفر آیت الله رئیسی به تاجیکستان در اثنای بیست‌ویکمین اجلاس سازمان همکاری شانگهای که در شهر دوشنبه برگزار شد، اظهار کرد: عرصه‌های مختلف فرهنگی بسیاری بین دوکشور وجود دارد و قرابت خوبی بین مردم دوکشور برقرار است.

وی در ادامه گفت: از راه اندازی مدرسه رودکی در تاجیکستان تشکر می‌کنیم و برای رفع موانع تلاش خواهیم کرد امیدوارم همکاری‌های بیشتری بین وزارت آموزش و پرورش ایران و وزارت معارف و علم تاجیکستان صورت گیرد و موضوع مدارس نیز در دو وزارتخانه مذکور بررسی شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار