در دبستان شهید فریدوند منطقه ۱۴ برگزار شد

برگزاری جشنواره «میم مثل‌ محمد»؛ با هدف ترویج و تقویت فرهنگ اسلامی

تهران (پانا) - همزمان با مبعث حضرت رسول، جشنواره‌ای با عنوان «میم مثل‌ محمد»، با هدف ترویج و تقویت فرهنگ اسلامی، ترجمه و تفسیر قرآن کریم در باب زندگینامه حضرت محمد، کشف استعداد‌های نهفته در دانش‌آموزان و پرورش آن‌ها، در قالب نوشتن متن زیبا در وصف آن حضرت، نقاشی، انشاء و ساختن کلیپ در دبستان شهید‌فریدوند منطقه ۱۴ برگزار شد.

کد مطلب: ۱۲۶۰۲۳۷
لینک کوتاه کپی شد
برگزاری جشنواره «میم مثل‌ محمد»؛ با هدف ترویج و تقویت فرهنگ اسلامی

حمید چزانی؛ معاون پرورشی دبستان شهید فریدوند درباره برگزاری این جشنواره گفت: این جشنواره با موضوع «میم مثل محمد»، نوعی آموزش غیرمستقیم و شناسایی زندگی حضرت محمد(ص) است؛ این‌که هر چیزی حتی یک‌ نقاشی می‌تواند به عنوان صحبتی با خدا قلمداد شود. دانش‌آموز به صورت غیرمستقیم ذهنش درگیر موضوعی می‌شود که در درک و عمق وجودی‌اش به لحاظ معنوی و احساسی تاثیر می‌گذارد و به این‌ مسئله فکر می‌کند که چگونه و به چه شکلی می‌توان در قالب یک‌ نقاشی نشان داد که حضرت محمد چگونه شخصیتی داشته و عید مبعث چگونه جشنی است. در واقع این تفکر و خلق اثر نوعی تعالی فکری را در دانش‌آموز ایجاد می‌کند که بسیار مثبت و سازنده است. علاوه بر نقاشی، حتی نگارش چند جمله در وصف حضرت محمد (ص) و ساختن کلیپ‌ نیز می‌تواند در شناساندن بیشتر آن حضرت به کودکان بسیار کمک کننده باشد.

وی ادامه داد: در مدرسه و بین دانش‌آموزان به صورت دائم در حال تبلیغ و تشویق دانش‌آموزان جهت شرکت در این گونه مسابقات هستیم. به دلیل شرایط مدارس و آموزش‌های مجازی و به دنبال آن، بی‌انگیزگی و عدم تحرک و هیجان در بین دانش‌آموزان، در صورت علاقه‌مندی به انجام این‌گونه فعالیت‌های هنری، ضمن ایجاد یک سرگرمی مفید در تغییر روحیه و نشاط آن‌ها، تأثیرگذار و مفید واقع می‌شود. در واقع هنر، تلاطم‌های روحی را در مسیر آرام و درستی قرار می‌دهد. علاوه بر مدرسه، خانواده‌ها هم لازم است زمینه‌ها و بستر‌های مناسب هنری را در صورت آگاهی به استعداد فرزندشان برای آشنایی با ائمه اطهار فراهم کنند. به طوری که مدرسه و خانواده، همسو و منطبق با هم در رشد و بالندگی بهتر هنر دانش‌آموز، کمک‌کننده و مؤثر باشند تا از این دو کانون موفق و کارآمد، پا به جامعه بگذارند و خود دانش‌آموز، زمینه‌های موفقیت‌های آتی‌اش را بسازد.

چزانی در تکمیل صحبت‌هایش افزود: دانش‌آموزان ابتدایی به دلیل اینکه قدرت خلاقیت بیشتر و علاقه به حوزه نقاشی و رنگ آمیزی دارند، اگر در زمینه‌های هنری علاقه و استعدادی داشته باشند، در این مسابقات شرکت می‌کنند و حضور در این‌ مسابقات، زمینه‌ها و بستر‌های مفیدی برای حضور پررنگ آنها در آینده، در آن زمینه هنری فراهم می‌کند.

وی تصریح کرد: دانش‌آموزان در مدارس نیاز به مربیانی علاقه مند و پیگیر و دلسوز دارند. مربیانی که برای دانش‌آموز وقت بگذارند. سعی در شناخت استعدادهای دانش‌آموزان داشته باشند و با تخصص و مهارت کمک کنند. این استعداد باید از مدرسه به شکل درست و هدایت‌ شده‌ای در مسیر تکامل و موفقیت قرار بگیرد. این گونه است که مربی، رسالت تربیتی خود را به خوبی می‌تواند انجام دهد و به عنوان‌ یک فرد مسئول در آموزش و پرورش عمل خواهد کرد.

چزانی در پایان در خصوص نحوه داوری و انتخاب آثار منتخب گفت: پس از مهلت ارسال آثار مسابقه، در تاریخ اسفند‌ماه، در مرحله انتخابی، پس از بررسی کارشناسان حوزه رسانه، تعدادی از فیلم‌ها، متن‌های انشاء و هنرهای نقاشی دانش‌آموزان انتخاب شد. آثار راه یافته به مرحله داوری، طی روزهای آتی اسفند ماه سال جاری، توسط هیات داوران، کادر مدرسه همراه دبیر اجرایی مسابقه، ارزیابی و آثار برتر انتخاب می‌شوند.

*خبرنگار دانش‌آموز پانا؛ عطیه چوپانی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار