علیرضا نیکبخت واحدی:

روزی که علی کریمی رأی نیاورد باید در فدراسیون را تخته می‌کردند

در فوتبال ایران آدم‌ها سرجایشان نیستند

تهران (پانا) - پیشکسوت استقلال تهران معتقد است این تیم بر خلاف نظر منتقدان فوتبال زیبایی بازی می‌کند.

کد مطلب: ۱۲۵۸۰۰۱
لینک کوتاه کپی شد
روزی که علی کریمی رأی نیاورد باید در فدراسیون را تخته می‌کردند

علیرضا نیکبخت واحدی وقتی از فوتبال حرف می‌زند حرف‌هایش به دل می‌نشیند چون از جنس فوتبال است و با تمام اتفاقات آن آشنایی کامل دارد. او برخلاف خیلی‌ها اعتقاد دارد که استقلال زیبا بازی می‌کند. ملی‌پوش سابق کشورمان بر این باور است که عزل عزیزی خادم آبروریزی فوتبال ما بود. نیکبخت که از ابومسلم مشهد به فوتبال ایران معرفی شد نگرانی‌های زیادی بابت پدیده مشهد دارد.

از استقلال انتقاد می‌شود که زیبا بازی نمی‌کند

این جمله دیگر کلیشه‌ای شده است که بخواهم بگویم کدام تیم‌ها خوب بازی می‌کنند. استقلال یکی از سه چهار تیم لیگ برتری است که فوتبال تاکتیکی را ارائه می‌دهد، خلق موقعیت می‌کند و به اعتقاد من هیچ ایرادی به پیکره این تیم از مدیریت گرفته تا پایین، وارد نیست. تیمی زیبا بازی نمی‌کند که نه فرصت گل داشته باشد و نه پلنی برای دقایق بازی‌هایش اما استقلال هر دو فاکتور را دارد و بارها روی دروازه حریفان موقعیت ایجاد کرده است که اگر اشتباهات اجتناب‌ناپذیر داوری را کنار بگذاریم (مثل بازی قبلی که دو پنالتی این تیم گرفته نشد) استقلال با گل‌های بیشتری حریفان را شکست می‌داد و آن‌وقت همه می‌گفتند، این تیم زیبا هم بازی می‌کند. آنها نباید به این راحتی فرصت‌هایشان را از دست بدهند. من یک مورد را بگویم.

بفرمایید.

استقلال در حال حاضر هیچ حاشیه‌ای ندارد و اگر حاشیه‌ای هم هست، مربوط به خارج از تیم بوده است. شما وقتی زیبا بازی می‌کنی باید نتیجه هم بگیری. مربیان زیادی بودند که تیم‌هایشان فوتبال زیبایی را ارائه می‌دادند اما نتیجه لازم را نمی‌گرفتند و در میانه راه هم باشگاه مجبور به تغییر سرمربی‌اش می‌شد. باید تبریک بگویم به این تیم که از ابتدای فصل بدون حاشیه کارش را آغاز کرد و در نیم‌فصل دوم بنا را بر جوانگرایی گذاشت که الان می‌بینیم همان جوان‌ها خیلی مؤثر بازی می‌کنند.

خارجی‌های استقلال را چطور دیدید؟

به نظر من یامگا با این فوتبالی که ارائه داد، مهر تأییدی بر کیفیت خودش و البته خرید باشگاه استقلال زد. اما درباره ژستد با اینکه تسلطی به زبان فارسی ندارد، اما به هر حال از دوستانشان می‌شنوند که هواداران چقدر از او انتظار دارند و همین می‌تواند فشار را روی این بازیکن زیاد کند. من خودم این دوران را تجربه کرده‌ام با اینکه یک فصل در پست غیرتخصصی‌ام بازی می‌کردم، اما چون 5 هفته گل نزده بودم، خیلی‌ها از من ایراد می‌گرفتند.

یکی دیگر از انتقادها کم بازی دادن به بازیکنانی مثل ارسلان مطهری و... است.

از حق نگذریم فرهاد تیم یکدستی را جمع و جور کرده و با اینکه بعضی از نیمکت‌نشینان شایستگی قرار گرفتن در ترکیب اصلی را دارند، اما به خاطر حفظ آرامش تیم، صحبتی نمی‌کنند؛ ارسلان مطهری، روزبه چشمی و... که به معنای واقعی رفتار حرفه‌ای آن هم در سال جام جهانی از خود نشان می‌دهند. باید به این بازیکنان افتخار کرد.

محرم نویدکیا گفته که شانس تیمش برای قهرمانی خیلی کم شده در حالی که تیمش زیبا بازی می‌کند.

به نظر من نویدکیا با این حرف خواسته بار روانی را از روی دوش تیمش بردارد. این یک تاکتیک است و من فکر می‌کنم هنوز تا پایان فصل مانده و حتی تیمی مثل گل‌گهر باتوجه به کسر امتیازش شانس مدعی شدن را دارد.

تیم پدیده چرا شرایط خوبی ندارد؟

سال گذشته وقتی می‌خواستند مربی انتخاب کنند، من گفتم این تیم شده موش آزمایشگاهی برخی مدیران. پدیده تیم شهر من است و تعصب‌اش را می‌کشم. این تیم باید همه جوره تقویت شود و واقعاً برایم جای سؤال دارد که با این همه امکانات چرا در تهران تمرین می‌کنند و چرا اینقدر از افراد غیربومی در این تیم استفاده شده، در حالی که ما در مشهد افراد فوتبالی متخصص و دلسوز زیاد داریم. من تعصب تیم شهرم را می‌کشم و سؤالم این است که چرا این تیم باید دربه‌در باشد.نباید اجازه دهند پدیده مثل پیام، ابومسلم و سیاه‌جامگان نابود شود.

به هرحال تیم‌های شخصی مشکلات خودشان را دارند.

بعضی از این مدیران هم یاد گرفته‌اند و می‌گویند تیم شخصی است. بله تیم شخصی است دستشان هم درد نکند که هزینه می‌کنند، اما از کنار تیم خیلی هم معروف شده‌اند. امیدوارم هرچه زودتر کارهای اصولی در این تیم اجرا شود. چون از همین الان هم شروع کنند دیر است.

رئیس فدراسیون هم که به طور موقت عزل شد.

این یک آبروریزی در سطح ملی بود و الان باید دعا کنیم تیم ملی ما ضربه نخورد. من همیشه گفتم که باید فوتبالی‌ها در فدراسیون باشند و قبول ندارم یک نفر به صرف مدیر بودن در رأس فدراسیون قرار بگیرد. من همان‌طور که نمی‌توانم کارشناس خودرو باشم و هیچ وقت هم در مورد آن اجازه اظهارنظر به خودم نمی‌دهم اما در فوتبال این ادعا را دارم چون سال‌ها بازی کرده‌ام و آن را می‌شناسم. اما متأسفانه در فوتبال ما آدم‌ها سر جایشان نیستند.

فکر نمی‌کنی آنهایی که به او رأی دادند الان باید پاسخگو باشند؟

روزی که علی کریمی به آن شکل مجمع انتخاباتی فدراسیون را ترک کرد، باید در فدراسیون را تخته می‌کردند، چون علی از جنس فوتبال است و متأسفم برای کسانی که ابتدا به او دست یاری دادند اما در ادامه پشتش را خالی کردند. این نشان می‌دهد ما فوتبالی‌ها به هم اعتماد نداریم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار