محمد جانی‌پور:

دانش‌آموزان باید تمرین دموکراسی کنند

تهران (پانا) - معاون آموزشی دپارتمان علوم انسانی و معارف اسلامی دبیرستان ماندگار البرز توانایی فن بیان، حل مسئله و استدلال کردن را از اهداف مناظره دانست و بر تمرین دموکراسی توسط دانش‌آموزان تاکید کرد.

کد مطلب: ۱۲۵۷۴۰۷
لینک کوتاه کپی شد
دانش‌آموزان باید تمرین دموکراسی کنند

دومین مرحله از مسابقه مناظره دانش آموزی دپارتمان علوم انسانی و معارف اسلامی دبیرستان ماندگار البرز با حضور ۱۰ تیم از دانش آموزان دبیرستان، امروز برگزار شد.

محمد جانی پور؛ معاون آموزشی دپارتمان علوم انسانی و معارف اسلامی دبیرستان ماندگار البرز ضمن اشاره به هدف این مسابقه در گفت‌وگو با پانا گفت: «یکی از مهمترین مهارت های مورد نیاز دانش آموزان علوم انسانی و معارف اسلامی داشتن توانایی فن بیان، حل مسئله و استدلال کردن است و ما از برگزاری این مسابقه چندین هدف داشتیم. هدف اول ما این بود که تیم های شرکت کننده، پژوهش و تحقیق کنند و مستنداتی را جمع آوری کنند.»

وی در ادامه با اشاره به دیگر اهداف و شیوه برگزاری مسابقه گفت:«هر تیم از ۳ نفر تشکیل شده است که دو نفر نقش سخنگو را دارند و نفر دیگر مسئول جمع آوری اطلاعات مربوطه است و تقویت روحیه پژوهشگری یکی از مهمترین اهداف ما در این مسابقه بود. هدف دوم ما تقویت فن بیان و مهارت گفت و گو در میان دانش آموزان بود ولی مهمترین هدف ما این بود که به دانش آموزان، تمرین دموکراسی را آموزش دهیم تا نظر فرد مخالف خود را هم بشنود، تفکر نقادانه داشته باشد و در مقابل انتقاد مطرح شده، پاسخگو باشد.»

جانی پور در ادامه افزود:«دانش آموزان با ایجاد رابطه در میان موضوعات مختلف و شنیدن انتقاد فرد مخالف خود و پاسخگو بودن در قبال آن انتقاد، تمرین دموکراسی می‌کنند و ما حتی تیم هایی را دیدیم که برای مسابقه با توجه به موضوع خود، ۵ ساعت جمع آوری اطلاعات انجام داده بودند. آن هم از منابع مختلف و با یک پژوهش عالی در مسابقه حضور یافتند.»

معاون آموزشی دپارتمان علوم انسانی و معارف اسلامی دبیرستان ماندگار البرز در ادامه گفت:«از نتیجه مسابقه راضی بودیم و همین که دانش آموزان دپارتمان به خصوص دانش آموزان پایه دهم، روحیه پژوهشی دارند و با جمع آوری اطلاعات، نتیجه پژوهش های خود را با حفظ آرامش در مقابل تیم دیگری ارائه می دهند و تحمل نقد تیم مقابل را دارند، نخستین گام برای تمرین دموکراسی در دانش آموزان است.»

جانی پور در ادامه به اهمیت مهارت فن بیان اشاره کرد و گفت:«تمامی دانش آموزان در مقاطع و رشته های تحصیلی مختلف باید برای مهارت فن بیان ارزش قائل باشند. شاید در رشته علوم انسانی یا معارف اسلامی، گروه هدف جامعه است و مهارت فن بیان بیشتر مورد نیاز باشد، ولی دانش آموزان نباید با این استدلال از یادگیری مهارت فن بیان فرار کنند، به عنوان مثال دانش آموزان رشته ریاضی و فیزیک در آینده روزی ممکن است از مدیران ارشد صنعت کشور باشند که برای یک مدیریت مطلوب، نیازمند مهارت قوی در فن بیان هستند.»

وی در ادامه سخنان خود افزود:«دانش آموزان باید از منابع مختلف پژوهش داشته باشد، هر اندیشه ای را باور نکنند، درباره آن تفکر کنند و اگر مخالفت یا انتقادی دارند، آن را به شکل درست بیان کنند.»

امیرعلی شادی؛ دبیر مسابقه مناظره دانش آموزی و دانش آموز پایه یازدهم رشته علوم انسانی دبیرستان ماندگار البرز ضمن آرزوی موفقیت برای تمامی تیم های شرکت کننده از مسئولان دپارتمان علوم انسانی و معارف اسلامی دبیرستان برای برگزاری این مسابقه تشکر کرد.

خبرنگار دانش آموز پانا: مجید سعیدی گرکانی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار