وزیر کشور: سواحل متعلق به مردم است و نباید به استفاده گروه خاصی، محدود شود

بلافاصله پس از دستور رئیس‌جمهوری، اقدامات لازم درباره آزادسازی سواحل انجام شد/ ظرفیت‌های طبیعی برای همه است/ آزادسازی سواحل در همان تاریخی که رئیس‌جمهوری دستور داد به انجام خواهد رسید

تهران (پانا) - وزیر کشور با بیان اینکه بلافاصله پس از دستور رئیس‌جمهوری، اقدامات لازم در خصوص آزادسازی سواحل انجام شد، گفت سواحل، رودخانه‌ها و ظرفیت‌های طبیعی متعلق به همه مردم است و نباید به استفاده گروه خاصی، محدود شود.

کد مطلب: ۱۲۵۶۲۰۰
لینک کوتاه کپی شد
وزیر کشور: سواحل متعلق به مردم است و نباید به استفاده گروه خاصی، محدود شود

احمد وحیدی در برنامه «نگاه یک» درباره آزادسازی سواحل، اظهار کرد: این موضوع هم تکلیف قانونی و هم دستور مهمی از سوی رئیس‌جمهوری و کاری است که مدت‌ها مانده بود و مردم در زحمت بودند و نمی‌توانستند بهره کافی را از سواحل ببرند.

وی ادامه داد: بلافاصله پس از دستور رئیس جمهوری، اقدامات لازم در این زمینه انجام شد و استانداران، مسئولان و مردم استقبال خوبی کردند و مقاومتی را از سوی دستگاه‌ها ندیدیم و خیلی خوب، همراهمی کردند و بخش‌های بسیار زیادی از سواحل آزاد شد به ویژه آن‌هایی که در اختیار دستگاه‌های اجرایی بوده است. اگر مواردی باقی مانده باشد که مربوط به مردم و بخش‌های خصوصی است، باید جداگانه انجام شود.

وحیدی با اشاره به اینکه به طور دقیق نمی‌توان میزان تصرف بخش خصوصی و مردم از سواحل را محاسبه کرد، گفت: محاسبه نهایی آن باید انجام شود و بخشی از کار‌ها در این زمینه باقی مانده است، اما اصل ماجرا این است که این ظرفیت‌های طبیعی برای همه است و به هیچ وجه در هیچ موردی نباید به استفاده گروه خاصی، محدود شود؛ علاوه بر سواحل دریا و رودخانه؛ بقیه منابع طبیعی هم به این صورت است.

وی گفت: بعضاً شاهد هستیم که راه‌های رسیدن به کوه‌ها بسته شده در صورتی که این کوه‌ها برای همه است و مردم باید از هر جایی که خواستند از این کوه‌ها و رودخانه‌ها استفاده کنند. این امکانات برای همه است و هیچ کس نباید گمان کند که نسبت به دیگری برتری دارد و بخواهد آن را در انحصار خود داشته باشد.

وزیر کشور گفت: این کار انجام شد و مراحل نهایی خود را طی می‌کند و ان شاءالله در همان تاریخی که رئیس جمهوری دستور داد به انجام خواهد رسید. پس از آن، این سواحل باید آماده‌سازی شوند تا مردم به خوبی از آن‌ها استفاده کنند به همین علت ابلاغ شد این موضوع در اختیار شهرداری‌ها قرار بگیرد و این سواحل را برای استفاده عموم، آماده‌سازی کند.

وی افزود: در برخی از محوطه‌ها که بین دو شهر است فعلا در اختیار بخشداری‌ها قرار می‌گیرد تا نهادی مسئول آن شود و آن سواحل را نیز آبادسازی کند. این مکان‌ها نباید محلی شود که عده‌ای بخواهند آنجا را تصرف کنند و در این زمینه باید مراقبت کرد تا شرایطی ایجاد نشود که احیاناً قصد داشته باشند، ناهنجاری‌هایی در ساحل برای مردم درست کنند و در این زمینه باید مراقبت کرد و این ابلاغ شده است و استانداران مسئول این کار هستند و پیگیری می‌کنند.

وحیدی بیان کرد: سواحل، بلافاصله پس از آزاد سازی، تحویل شهرداری می‌شود و این نهاد، آماده سازی را انجام می‌دهد و فعلاً زمان بندی خاصی در این باره نداریم، اما طبیعی است که در اسرع وقت ممکن باید انجام شود. آماده‌سازی سواحل به امکانات و منابع نیاز دارد و باید کمک کنیم تا شهرداری‌ها بتوانند آن‌ها را برای استفاده مردم آماده کنند.

وزیر کشور گفت: وزارت کشور در سواحل شمالی، تأسیسات خاصی نداشت، اما در حاشیه رودخانه کرج، ساختمانی مربوط به قدیم داشتیم که قرار شد آزادسازی شود. از این ساختمان برای رفاه کارکنان وزارت کشور استفاده می‌شد که نباید این طور باشد و همه مردم باید از آن استفاده کنند. البته درباره رودخانه‌ها نیز مسئله حریم وجود دارد که باید رعایت شود. اگر بندر یا اسکله نظامی در اختیار نیرو‌های نظامی باشد و ضرورت داشته باشد که آن‌ها در کنار ساحل باشند از موضوع آزادسازی، مستثنی است، اما بقیه موارد بر اساس دستور ستاد کل نیرو‌های مسلح باید آزادسازی شود.

وحیدی به اهمیت راهپیمایی امسال اشاره کرد و گفت: یک بعد این است که نگاه کنیم دشمن برای اینکه مردم را دل سرد و ناامید کند و نشان دهد مردم از انقلابشان فاصله گرفتند، چقدر تلاش کرده است. دشمنان، انواع هجمه‌های رسانه‌ای، تهدیدات، تحریم‌ها و فشار حداکثری را به کار برد و جنگ‌های رسانه‌ای، حقوقی، اقتصادی و جنگ سیاسی را به راه انداخت و فکر می‌کرد نتیجه این همه فشار و دروغ پراکنی‌ها، حتماً این خواهد شد که مردم، کمتر به صحنه بیایند.

وزیر کشور با اشاره به اینکه ۲۲ بهمن نماد و نمود حضور مردم در دفاع از انقلابشان است، افزود: آن اتفاقی که امسال در ۲۲ بهمن افتاد در نوع خود شگفت انگیز بود؛ البته برای کسانی که در این کشور هستند و انقلاب و مردم را می‌شناسند تازگی نداشت و طبیعی بود اما به ناظران خارجی و ناظرانی که تصور می‌کردند مردم ممکن است در مسیر انقلابشان دچار کمی سستی شده باشند نشان داد که چقدر مردم ما قوی هستند و ریشه‌ها عمیق است.

وی با اشاره به فشار حداکثری دشمن، گفت: این فشار حداکثری، راهبرد خیلی جدی بود و در واقع امریکا می‌خواست بگوید به روش و اهرم جدیدی در دنیا دست پیدا کردم که می‌توانم بدون جنگ و در جاهایی که برایم جنگ عملی نیست، خواسته‌هایم را محقق کنم. آنچه که در این راهپیمایی، اتفاق افتاد نشان‌دهنده شکست فشار حداکثری بود.

مکتب ما، پیوستگی مردم ماست

وحیدی با بیان اینکه علت این شکست آن است که مردم ما ایمان عمیقی به دین و انقلاب خود دارند، اضافه کرد: ایمان به اسلام و ایمان به مکتب اهل بیت (ع) در عمق وجود مردم است. ایمان به انقلاب، ایمان به حضرت امام راحل و رهبر معظم انقلاب اسلامی که عزت آفرین بودند و مردم و کشور را به جلو بردند، خیلی قوی و استوار است. این ایمان چیزی نیست که به خاطر مسائل مادی درست شده باشد که اکنون به خاطر مسائل مادی برود.

وی با بیان اینکه این فرهنگ به قدری قوی است که حتی با تبلیغات وسیع از بین نمی‌رود، افزود: این ریشه‌ها و عمق باور مردم است که آنها را در صحنه نگه داشته است.

وی اضافه کرد: مکتب ما، پیوستگی مردم ماست و رهبرانمان و به ویژه امامین انقلاب اسلامی تاکید ویژه و نقش برجسته‌ای دارند که مردم، کاملاً در مسیر انقلاب، سرافرازانه باشند و ۲۲ بهمن نیز یکی دیگر از نمودهای آن بود.
سیاست دولت اتمام طرح‌های ناتمام گذشته است

وزیر کشور با بیان اینکه سیاست دولت و دستور رئیس جمهور در سفر‌های استانی اتمام طرح‌های ناتمام و نیمه تمام گذشته است، افزود: البته این به معنای حذف کار‌های جدید نیست و اگر طرحی ضرورت دارد، آغاز خواهد شد.
وی با اشاره به ۱۵ سفر استانی رئیس جمهور گفت: در سفر رئیس جمهور به خوزستان، مشکل فاضلاب اهواز رفع شد و در بارندگی‌های اخیر کمترین مشکل را در اهواز داشتیم که نشان دهنده مؤثر بودن سفر‌های استانی هیأت دولت است.

وحیدی بیان کرد: در سفر‌های استانی، مردم، مسئولان را در میان خود می‌بینند و احساس یگانگی بین مردم و مسئولان بسیار ارزشمند است و مردم خواهان و مشتاق این حضور هستند. دیدن مسائل از نزدیک برای مسئولان بسیار اهمیت دارد و رئیس جمهور، همه حرف‌ها را می‌شنود و این سفر‌ها اطلاعات مناسبی به دولت می‌دهد که در هیچ اطلاعات مکتوبی وجود ندارد.

وی افزود: در این سفر‌ها مسئولان استانی که نمی‌توانند ارتباط دائم و نزدیکی با رئیس جمهور داشته باشند حرف‌های خود را از نزدیک با رئیس جمهور مطرح می‌کنند و دیدگاه آنان منتقل می‌شود. سفر‌های استانی از نظر تنظیم دیدگاه‌ها و نظر‌ها اهمیت دارد و تصمیم‌ها در سفر‌های استانی، اصولی و از قبل بررسی و جمع‌بندی شده است. طرح‌های گذشته نیز در این سفر‌ها ارزیابی مجدد می‌شود و با کار کارشناسی، اعتبارات به آن‌ها اختصاص می‌یابد.

فرمایش‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی نصب‌العین دولت است

وزیر کشور با بیان اینکه فرمایش‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی نصب‌العین دولت است، گفت: مدیریت اجرای طرح‌ها بدون زمان بندی معنا ندارد و بر این اساس سامانه‌هایی در دستگاه‌های اجرایی برای کنترل طرح‌ها یا ایجاد شده یا در حال تشکیل است.

وی درباره سامانه صدور مجدد کسب و کار با بیان اینکه وظیفه ایجاد سامانه‌هایی که به بهبود فضای کسب و کار کمک می‌کند بر عهده وزارت اقتصاد است، افزود: در مجلس شورای اسلامی بحثی مطرح شد که به جای مجوز‌های پیشینی، مجوز‌های پسینی بدهیم یعنی؛ هر کس بتواند کسب و کار خود را راه اندازی کند بعد بیاید مجوز بگیرد البته این طرح اگر قانون شود قابل اجراست و اکنون در حال بررسی است.

وزیر کشور گفت: برای بهبود فضای کسب و کار، برخی استان‌ها مجوز‌های بی نام صادر کردند یعنی طرح‌هایی که قابلیت اجرایی داشت ابتدا مجوز‌های آن مانند آب، برق و محیط زیست گرفته و در سامانه‌ها قرار داده شد که هر کس به آن کسب و کار‌ها علاقه دارد بیاید و انتخاب کند.

وحیدی اضافه کرد: توصیه ما به دیگر استانداران این است که از این مجوز‌های بی نام برای تسهیل فضای کسب و کار صادر کنند.

وی گفت: مشخص کردن پهنه‌های گوناگون برای ایجاد صنایع در مناطق مختلف و حل مسائل زیست محیطی آن‌ها از دیگر کار‌های ما برای بهبود فضای کسب و کار است.

وزیر کشور با بیان اینکه اتصال سامانه‌های دستگاه‌های مختلف به یکدیگر برای صدور مجوز کسب و کار بسیار مهم و تسهیل کننده است، افزود: وزارت کشور در صدور این مجوز‌ها مسئولیت و نقشی ندارد البته سازمان ثبت احوال به طور مرتب به دستگاه‌های مختلف، اطلاعات را ارائه می‌دهد و سامانه آن به دیگر سامانه‌ها متصل است. سازمان شهرداری‌ها نیز نقشی در صدور مجوز ندارد و اصولاً ارتباطی در این زمینه بین این سازمان و دستگاه‌های ستادی نیست. نیروی انتظامی نیز دستگاه مستقلی است که اگر از آن استعلام خواسته شود، پاسخ می‌دهد.

وی اضافه کرد: کسب و کار‌های خانگی، مشکل چندان و مسیر پیچیده‌ای برای دریافت مجوز ندارند. اتصال سامانه‌های دستگاه‌های گوناگون به یکدیگر به صورت جدی در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات دنبال می‌شود و کار‌های بسیار خوبی در این وزارتخانه انجام شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار