گزارش شور دوم لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور منتشر شد؛

مصوبات نهایی کمیسیون تلفیق در حوزه آموزش و پرورش

تهران (پانا) - معافیت واحدهای آموزشی دولتی از پرداخت هزینه‌های برق، گاز، آب و فاضلاب، معافیت آموزگاران شاغل در مناطق کمتر توسعه یافته و محروم از پرداخت مالیات و همچنین مکلف شدن سازمان اداری و استخدامی کشور و وزارت آموزش و پرورش برای تبدیل وضعیت نیروهای قراردادی و پیمانی از مهمترین مصوبات کمیسیون تلفیق در حوزه آموزش بوده است.

کد مطلب: ۱۲۵۶۱۴۱
لینک کوتاه کپی شد
مصوبات نهایی کمیسیون تلفیق در حوزه آموزش و پرورش

مهمترین و ضروری‌ترین بخش مدیریت، بودجه‌بندی است. از طرفی بودجه‌بندی، تصویر فردای یک نهاد یا سازمان است که در قالب یک برنامه مالی حاوی پیش‌بینی درآمدها و برآورد هزینه‌ها نوشته می‌شود و موجب عملیاتی شدن سیاست‌ها و اهداف آن نهاد می‌شود. بنابراین بودجه، ابزاری برای تحقق وظایف مدیریت محسوب می‌شود. با توجه به اینکه مدیریت آموزشی، مدیریت در یک سازمان گسترده در جامعه محسوب می‌شود؛ بودجه و بودجه‌بندی در آن از اهمیت بیشتری برخوردار است.

از آنجایی که بودجه با پیش‌بینی منابع درآمدی و تشخیص نیازها و ضرورت‌‌ها، اولویت‌‌ها را تعیین می‌کند، بودجه آموزش و پرورش از مهم‌ترین مباحث اقتصاد آموزش و پرورش است بر همین اساس بودجه در نظر گرفته شده برای وزارت آموزش و پرورش نشانگر سیاست‌ها، رویکردها، برنامه‌ها و اولویت‌های دولت در بخش آموزش و پرورش است.

کار بررسی جزئیات لایحه بودجه ۱۴۰۱ که از روز شنبه ۲۵ دی در کمیسیون تلفیق آغاز شده بود، چهارشنبه ۲۰ بهمن در کمیسیون تلفیق پایان یافت و گزارش مصوبات به هیأت رئیسه برای بارگذاری در سامانه قانونگذاری ارجاع شد.

مصوبات کمیسیون تلفیق درباره بودجه ۱۴۰۱ وزارت آموزش و پرورش به شرح زیر است:

وزارت نفت از طریق شرکت دولتی تابعه ذیربط مکلف است از محل سهم چهارده و نیم درصد (۱۴.۵%) شرکت مذکور تا میزان سی هزار میلیارد ریال نسبت به گازرسانی به روستاها و اتمام طرح (پروژه)های نیمه‌تمام گازرسانی به روستاها، تداوم گازرسانی با اولویت گازرسانی به شهرها و روستاهای استان سیستان و بلوچستان و استان‌های نفت‌خیز و گازخیز، استان‌های رویشی زاگرس، مناطقی که از لحاظ گازرسانی شهری و روستایی پایین‌تر از متوسط کشور هستند و همچنین روستاهای واقع در مناطق کوهستانی، سردسیر و صعب‌العبور حداقل چهار برابر سرانه اقدامات الزم را به‌عمل آورد. شرکت مذکور موظف به گازرسانی تا درب مدارس و مساجد روستایی است.

وزارت نفت مکلف است معادل مبلغ صد و پنجاه هزار میلیارد ریال نفت خام مازاد را به صورت ماهانه در اختیار پالایشگاه‌ها قرار دهد تا براساس تخصیص سازمان برنامه و بودجه کشور، مواد اولیه قیر وکیوم باتوم تحویل دستگاه‌های اجرائی زیر شود: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برای آسفالت معابر و به‌سازی روستاها؛ وزارت راه و شهرسازی برای آسفالت راه‌های فرعی و روستایی و تهاتر جهت احداث، بهسازی و مرمت راه عشایری و روکش آسفالت شبکه راه‌های اصلی، فرعی، معابر محلات هدف بازآفرینی شهری و طرح‌های مسکن مهر و طرح‌های مسکن ملی؛ وزارت آموزش و پرورش (سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور)؛ برای نوسازی مدارس وزارت جهاد کشاورزی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور برای بیابان‌زدائی و انجام عملیات مالچ پاشی یا خاک پوش سازگار با محیط زیست؛ وزارت کشور برای آسفالت معابر شهرها ازطریق سازمان ذیربط؛ بسیج سازندگی برای آسفالت راه‌های بین مزارع، پاسگاه‌ها و پایگاه‌ها

دولت مکلف است مبلغ یک میلیون و سیصد هزار میلیارد ریال از طریق واگذاری سهام شرکت‌های دولتی بابت پرداخت بدهی خود تأدیه و بدین شرح پرداخت کند؛ یکی از مواد این بند عبارت است از: مبلغ شصت هزار میلیارد ریال منابع مذکور از طریق جداول و ردیف‌های هزینه‌ای مربوطه جهت کمک به آبرسانی روستایی، راه روستایی، اجرای ماده (۱۱۲) قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، راه‌ها و آبرسانی عشایری، بیمه قالی‌بافان، زنان سرپرست خانواده، مساعدت به زندانیان زن، مساعدت به زندانیان بدهکار مهریه و پرداخت مطالبات معوق معلمان مأمور به خارج از کشور

تخصیص دو میلیارد یورو برای تعمیر و تجهیز خوابگاه‌ها از جمله خوابگاه‌های وزارت آموزش و پرورش

با رعایت بند (الف) ماده (۴) قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۳۹۵/۱۲/۱۴ در سال ۱۴۰۱ سقف تسهیلات تأمین مالی خارجی (فاینانس) برای طرح‌های دولتی و غیردولتی معادل ریـالی سی میلیارد یورو تعیین می‌شود. مبلغ دو میلیارد یورو از تسهیلات تأمین مالی خارجی (فاینانس) موضوع این بند برای استفاده از منابع بانک‌ها و مؤسسات مالی و توسعه‌ای بین‌المللی به منظور تعمیر و تجهیز خوابگاه‌های دانشگاه‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی، مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی و فناوری، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی و خوابگاه‌های وزارت آموزش و پرورش با تضمین و بازپرداخت دولت و از محل اعتبارات بودجه عمومی اختصاص می‌یابد.

دولت مجاز است با رعایت قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی مصوب ۱۳۹۸/۲/۱۵ از تسهیلات تأمین مالی خارجی (فاینانس) فوق الذکر، برای استفاده از منابع بانکها و مؤسسات مالی و توسعه‌ای بین‌المللی به منظور تجهیز آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌ها، مبلغ یک میلیارد یورو برای دانشگاه‌ها، دانشگاه‌های علوم پزشکی، مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی و فناوری و دانشگاه آزاد اسلامی با تضمین و بازپرداخت خود و یک میلیارد یورو برای هنرستان‌های وزارت آموزش و پرورش، دانشگاه فرهنگیان، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای دولتی و سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با تضمین دولت و بازپرداخت آن از محل اعتبارات بودجه عمومی تأمین کند.

انتشار اوراق مالی توسط دولت برای تکمیل و تجهیز فضاهای آموزشی

به دولت اجازه داده می‌شود مبلغ سی هزار میلیارد (۳۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال اوراق مالی اسلامی منتشر کند، تا جهت احداث، تکمیل و تجهیز فضاهای آموزشی، پرورشی و ورزشی وزارت آموزش و پرورش (سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور) با اولویت مدارس عشایر با هماهنگی سازمان امور عشایر و دانشگاه فرهنگیان به مصرف برسد. این اوراق خارج از سقف پیش‌بینی شده در جدول شماره ۴ ماده ۷ قانون برنامه ششم توسعه بوده و براساس ابلاغ اعتبار و تخصیص‌های صادرشده به مصرف می‌رسد.

ضمانت اوراق بدهی (انواع صکوک) توسط صندوق نوآوری و شکوفایی، صندوق‌های پژوهش و فناوری، صندوق حمایت از صنایع کوچک و متوسط و صندوق‌های بازنشستگی و پس‌انداز از جمله صندوق ذخیره فرهنگیان، صندوق بازنشستگی کشوری و لشکری، صندوق بازنشستگی، پس‌انداز و رفاه کارکنان صنعت نفت و صندوق حمایت و بازنشستگی کارکنان فولاد مجاز است و ضمانت مؤسسات و صندوق‌های مذکور نزد سازمان بورس و اوراق بهادار به منزله ضمانت بانکی محسوب می‌شود.

حذف معافیت مالیاتی مؤسسات کنکوری

معافیت مالیاتی فعالیت‌های مربوط به انتشارات کمک درسی و فعالیت‌های هنری موضوع بند (ل) ماده ۱۳۹ قانون مالیات‌های مستقیم، حذف می‌شود.

معافیت‌های مالیاتی مؤسسات کنکور دانشگاه‌ها اعم از کنکور سراسری و کنکورهای تحصیلات تکمیلی (کارشناسی ارشد و دکتری)، حذف می‌شود.

کلیه واحدهای آموزشی مدارس دولتی وزارت آموزش و پرورش از پرداخت هزینه‌های برق، گاز، آب و فاضالب تا سقف الگوی مصرف معاف هستند.

وزارت آموزش و پرورش مجاز است کتب درسی مستعمل در پایان هر سال تحصیلی را به فروش برساند

وزارت آموزش و پرورش مجاز است با سازوکارهای تشویقی و از طریق مدارس سراسر کشور کتب درسی مستعمل، دفترچه و مجالت مصرفی در پایان هر سال تحصیلی را جمع‌آوری و نسبت به فروش آنها اقدام کند.

منابع حاصله به ردیف درآمد اختصاصی شماره ۱۶۰۱۰۱ جدول شماره (۵) این قانون نزد خزانه‌داری کل کشور واریز نماید. وجوه واریزی پس از مبادله موافقت‌نامه با سازمان برنامه و بودجه کشور صرف پرداخت سرانه مدارس مربوطه و تامین رایگان کتب درسی مناطق محروم می‌شود.

در اجرای ماده ۱ قانون تنظیم برخی از مقررات مالی، اداری و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش، شرکت‌های دولتی مجازند ضمن هماهنگی با وزارت آموزش و پرورش، تا یک درصد از درآمد شرکت‌ها و سود خالص بانک‌ها و مؤسسات انتفاعی را صرف احداث مدرسه در روستاهای فاقد مدرسه و توسعه عدالت آموزشی کنند.

مجوز وزارت آموزش و پرورش برای تعویق بازنشستگی معلمان

وزارت آموزش و پرورش مجاز است بازنشستگی معلمان دارای مدرک تحصیلی کارشناسی و بالاتر را در صورت رضایت معلمان تا سن ۶۵ سالگی به تعویق بیاندازد.

وزارت آموزش و پرورش موظف است منابع حاصل از فروش اموال غیرمنقول مازاد را با رعایت قوانین و مقررات پس از واریز به حساب درآمد عمومی نزد خزانه داری کل کشور، صرف توسعه و تکمیل مدارس در مناطق محروم با اولویت مدارس خیرساز در همان استان و شهرستان کند.

برای ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی موضوع بند (الف) ماده ۵۹ قانون برنامه ششم توسعه، بهسازی محیط‌های اسکان واقع در حاشیه شهرها و تأمین زیرساخت و فراهم کردن حداقل خدمات عمومی اعم از مدرسه، مسجد، کتابخانه، روشنایی محیط، پایگاه بسیج، پاسگاه و کلانتری در این مناطق، شورای توسعه و برنامه‌ریزی استان‌ها، موظفند معادل سهم جمعیت ساکن در این مناطق از کل جمعیت هر استان را بر اساس آیین‌نامه اجرائی که به تصویب هیأت وزیران می‌رسد، از محل عوارض ماده ۳۹ قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب سال ۱۴۰۰ صرف محرومیت‌زدایی و به‌سازی مناطق فوق‌الذکر در همان استان کنند.

قوق بازنشستگان، وظیفه‌بگیران و مشترکان صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری و سایر صندوق‌های بازنشستگی وابسته به دستگاه‌های اجرائی، ده درصد افزایش می‌یابد به نحوی که پس از اعمال این افزایش، حکم حقوق بازنشستگان، وظیفه‌بگیران و مشترکان صندوق‌های بازنشستگی مذکور، متناسب با سنوات خدمت قابل قبول، نباید از پنجاه میلیون (۵۰،۰۰۰،۰۰۰) ریال کمتر باشد.

پزشکان عمومی، متخصص و فوق تخصص، فرهنگیان، آموزگاران، دبیران، مشاوران و مربیان تربیتی شاغل در مناطق کمتر توسعه یافته و محروم کشور و صعب‌العبور و مناطق کوهستانی از پرداخت مالیات سالانه تا سقف دو میلیارد و چهارصد میلیون (۲.۴۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال معاف هستند.

پاداش پایان خدمت موضوع قانون پرداخت پاداش پایان خدمت و بخشی از هزینه‌های ضروری به کارکنان دولت مصوب ۱۳۷۵/۲/۲۶ با اصلاحات و الحاقات بعدی، پاداش پایان خدمت کارکنان مشمول ماده ۱۰۷ قانون مدیریت خدمات کشوری با احتساب فوق‌العاده بند (۱۰) ماده ۶۸ قانون مذکور به مقامات، رؤسا، مدیران و کارکنان کلیه دستگاههای اجرائی موضوع ماده ۲۹ قانون برنامه ششم توسعه و همچنین وزارت اطلاعات، نیروهای مسلح و سازمان انرژی اتمی در ازای هر سال خدمت حداکثر تا سی سال و تا سقف چهار میلیارد و هفتصد و بیست میلیون(۴.۷۲۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال خواهد بود.

سقف خالص پرداختی ماهانه از محل حقوق و مزایای مستمر و غیر مستمر و سایر پرداختی‌ها از هر محل و تحت هر عنوان درسال ۱۴۰۱ به گروه‌های مختلف حقوق‌بگیر در دستگاه‌های اجرائی موضوع ماده ۲۹ قانون برنامه ششم توسعه و همچنین نیروهای مسلح، وزارت اطلاعات و سازمان انرژی اتمی از قبیل کارکنان کشوری و لشکری، اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی و قضات در کلیه مناطق کشور هفت برابر مبلغ جزء ۱ همین بند است. پرداخت مازاد بر این مبلغ در هرماه تحت هر عنوان و از محل هر نوع اعتبار به کارکنان کشوری و لشکری اعم از کارمندان، اعضای هیأت علمی، قضات و بازنشستگان در وزارتخانه‌ها و شرکتهای دولتی و همچنین شرکت‌ها و موسساتی که مدیران آن به هر طریق توسط دولت و یا نهادهای عمومی منصوب می‌شوند، ممنوع است.

کلیه پرداخت‌های مشابه حقوق و دستمزد مانند حق‌التدریس، حق‌الزحمه، ساعتی، حق نظارت و پاداش شوراهای حل اختلاف، هزینه اجتناب ناپذیر محسوب می‌شود و مشمول مفاد جزء ۵ بند (الف) این تبصره است و باید به صورت ماهانه پرداخت شود.

مکلف شدن سازمان اداری و استخدامی کشور و وزارت آموزش و پرورش برای تبدیل وضعیت نیروهای قراردادی و پیمانی

دستگاه‌های اجرائی موضوع ماده ۲۹ قانون برنامه ششم توسعه مکلفند از تیرماه سال ۱۴۰۱ کلیه پرداخت‌های مستمر و غیرمستمر نقدی و غیرنقدی (معادل ریالی) مذکور در ماده ۲۹ قانون برنامه ششم توسعه و تسهیلات به کلیه شاغلین و بازنشستگان از هر یک از منابع و حساب‌های دولتی و متعلق به دولت نزد خود را به تفکیک کد ملی با اختصاص شناسه یکتای پرداخت کارکنان دولت، پرداخت کنند.

حقوق اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها مراکز و موسسات آموزش عالی و پژوهشی وابسته به وزارت علوم تحقیقات و فناوری و همچنین دانشگاه‌ها مراکز و موسسات آموزش عالی و پژوهشی وابسته به سایر دستگاه‌های اجرایی و دانشگاه‌های فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی که مجوز آنها از سوی شورای عالی انقالب فرهنگی یا شورای گسترش وزارت علوم تحقیقات و فناوری و یا سایر مراجع قانونی صادر شده و اعضای هیأت علمی آنها از طریق مرکز جذب هیأت علمی وزارت علوم تحقیقات و فناوری به کار گرفته شده‌اند با حقوق اعضای هیأت علمی و غیر بالینی دانشگاه‌های وابسته به وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی از محل اعتبار در همان دستگاه همسان‌سازی می‌شود.

سازمان اداری و استخدامی کشور و وزارت آموزش و پرورش مکلفند نسبت به تبدیل وضعیت، تخصیص شناسه و استخدام رسمی کلیه مشمولان و نیروهای جا مانده و باقی مانده استخدامی سال های ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۲ طرح مهرآفرین با اولویت معلمان قرآنی که هم اکنون با وزارت آموزش و پرورش به صورت قراردادی و یا پیمانی همکاری می‌کنند، اقدام کند. بارمالی ناشی از اجرای این بند از محل ردیف ۱۲۷۵۰۳ وزارت آموزش و پرورش در سقف پانصد میلیارد (۵۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال تأمین می‌‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار