با حضور وزیر آموزش و پرورش و معاون اول رئیسجمهوری انجام شد؛
افتتاح ۱۳۴۵۰ کلاس درس در چهار استان کشور
مخبر: دولت مصمم است طرح رتبهبندی معلمان را به انجام برساند؛ رهبر انقلاب تاکید کردند تا میتوانیم باید در کشور مدرسه احداث کنیم/ نوری: نقطهای در کشور وجود ندارد که دانشآموز از نعمت کلاس درس و نظام آموزشی برخوردار نباشد
تهران (پانا) - معاون اول رئیس جمهوری گفت با وجود آن که لایحه دولت قبلی برای رتبهبندی معلمان دارای اشکالات و ایراداتی بود اما رئیسجمهوری تاکید کرد که همان لایحه را به مجلس شورای اسلامی ارائه دهیم تا موضوع رتبهبندی به سرعت پیگیری و به نتیجه برسد.
محمد مخبر امروز در آیین بهرهبرداری از ۲۹۵۰ پروژه آموزشی در سراسر کشور، با تبریک ایام دهه فجر و گرامیداشت یاد و خاطره امام خمینی(ره) اظهار کرد: تدین، شجاعت، بیتوجهی به دنیا، استواری در مسیر، تسلط بر نفس و مهمتر از همه اعتماد به مردم از جمله ویژگیها و ابعاد شخصیتی امام راحل بود.
وی افزود: امام خمینی(ره) تلاش کرد تا بستر نقش آفرینی ملت در کشور فراهم شود و در پیروزی انقلاب اسلامی و همچنین دوران دفاع مقدس اتکا بر مردم به نمایش گذاشته شد و امروز نیز مسائل مختلف کشور از طریق تکیه و اعتماد به مردم قابل حل است.
مخبر با اشاره به اینکه معلمان و دانشآموزان از گستردهترین اقشار مورد خطاب امام خمینی (ره) در دوران دفاع مقدس بودند، گفت: در دوران دفاع مقدس دانشآموزان و معلمان بخش قابل توجهی از رزمندگان را شامل میشدند و نقشی اساسی در پیروزی کشور ما در جنگ تحمیلی ایفا کردند.
تا به امروز ۳۰ درصد از مدارس کشور توسط خیرین احداث شده است
معاون اول رئیسجمهوری در ادامه سخنان خود از مجمع خیرین مدرسهساز به عنوان شجره طیبه یاد کرد و افزود: تا به امروز ۳۰ درصد از مدارس کشور توسط خیرین احداث شده که باید از این الگو در سایر بخشها نظیر بخش تولید و حل مسائل اشتغال نیز استفاده کنیم.
وی با قدردانی از خانواده میر محمدصادق خیر مدرسهساز که در این مراسم حضور داشتند، گفت: خیرین مدرسهساز کارهای بزرگی در کشور به انجام رساندند و آثار اقدامات پسندیده آنان در جای جای کشور دیده میشود.
عدالت آموزشی یکی از مهمترین شاخههای عدالت محسوب میشود
مخبر یکی از شعارهای محوری دولت مردمی آیت الله رئیسی را عدالت عنوان کرد و اظهار کرد: عدالت آموزشی یکی از مهمترین شاخههای عدالت محسوب میشود و اگر در این بخش نتوانیم عدالت را مستقر کنیم در سایر بخشها نیز تحقق عدالت میسر نخواهد شد.
معاون اول رئیسجمهوری ادامه داد: اگر فردی به لحاظ آموزشی در محرومیت باشد و نتواند از عدالت آموزشی برخوردار شود، استعدادها و ظرفیتهای خدادادی آن شخص بروز و ظهور پیدا نخواهد کرد و از امکانات و سایر ظرفیتها نیز برخوردار نخواهد شد.
رهبر انقلاب تاکید کردند تا میتوانیم باید در کشور مدرسه احداث کنیم
وی با ذکر خاطرهای از حضور در محضر مقام معظم رهبری و تاکید ایشان بر امر مدرسهسازی تصریح کرد: زمانی که در ستاد اجرایی فرمان امام(ره) بودم، مقام معظم رهبری تاکید داشتند که ستاد ۱۰۰۰ مدرسه در کشور احداث کند و پس از گذشت مدتی که این امر محقق شده بود، در ملاقاتی دیگر که خدمت رهبر معظم انقلاب رسیدم ایشان تاکید کردند که عدد ۱۰۰۰ بعنوان تاکید مطرح شد و باید تا میتوانیم در کشور مدرسه احداث کنیم.
دولت مصمم است طرح رتبهبندی معلمان را به انجام برساند
مخبر در بخش دیگری از سخنان خود از توجه ویژه دولت به وضعیت معلمان و کارکنان آموزش و پرورش خبر داد و گفت: رسیدگی به وضعیت عزیزان شاغل در آموزش و پرورش هم در شعارهای انتخاباتی رییسجمهوری بود و هم در بودجه سالانه ۱۴۰۱ مورد تاکید قرار گرفته و دولت مصمم است طرح رتبه بندی معلمان را به انجام برساند.
معاون اول رئیسجمهوری اضافه کرد: در همین راستا با وجود آن که لایحه دولت قبلی برای رتبهبندی معلمان دارای اشکالات و ایراداتی بود اما رئیسجمهوری تاکید کرد که همان لایحه را به مجلس شورای اسلامی ارائه دهیم تا موضوع رتبه بندی به سرعت پیگیری و به نتیجه برسد.
وی با اشاره به گزارش ارائه شده در مراسم مبنی بر وجود مدارس سنگی و کانکسی بخصوص در مناطق مرزی و کمتر برخوردار خاطرنشان کرد: دولت برای حل این مسئله هم از ظرفیت های خود و هم از ظرفیت نهادهای دیگر استفاده خواهد کرد و از وزیر آموزش و پرورش میخواهم این موضوع را با جدیت در دستور کار خود قرار دهد.
در این مراسم با حضور معاون اول رئیسجمهوری از خانواده میر محمد صادق خیر مدرسهساز قدردانی شد و دکتر مخبر از طریق ویدئو کنفرانس و ارتباط با ۴ استان هرمزگان، ایلام، سیستان بلوچستان و خراسان رضوی فرمان بهره برداری از ۲۹۵۰ پروژه آموزشی در سراسر کشور را صادر کرد.
یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش نیز در این مراسم با تبریک ایام الله دهه مبارک فجر و با بیان اینکه توجه جدی به آموزش عمومی به عنوان زیرساخت آیندهسازی و پیشرفت و آبادانی کشور از دستاوردهای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است، افزود: به برکت انقلاب اسلامی و برپایی نظام جمهوری اسلامی ایران وابستگی نظام آموزشی کشور به کشورهای استکباری از بین رفت که در این راستا اقداماتی در دو جهت زیرساختی فیزیکی و کیفیتبخشی در جمهوری اسلامی ایران انجام شد.
وی همچنین نرخ ۹۶ درصدی باسوادی در مقایسه با نرخ ۴۸ درصدی سال ۵۷، افزایش سرانه آموزشی کشور از ۱,۵ متر مربع به ۵.۲ متر مربع برای هر دانش آموز، افزایش تعداد کلاسهای درسی از ۱۰۰ هزار در سال ۵۷ به ۵۴۰ هزار کلاس و همچنین افزایش تعداد مدارس از ۵۲ هزار مدرسه به ۱۱۳ هزار مرکز آموزشی را از جمله اقدامات و دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی ایران در راستای توسعه و پیشرفت نظام آموزشی کشور توصیف کرد و گفت: از مهمترین برکات انقلاب اسلامی در راستای توجه به مباحث زیرساختی فیزیکی در نظام آموزشی کشور این است که در طول ۴۰ سال گذشته مدارسی که به تدریج فرسوده شدهاند با اختصاص اعتبارات لازم مقاوم سازی و بازسازی شدند.
نقطهای در کشور وجود ندارد که دانشآموز از نعمت کلاس درس و نظام آموزشی برخوردار نباشد
وی افزایش ۱۰ برابری مدارس دانشآموزان با نیازهای ویژه از ۱۶۲ مدرسه به ۱۶۸۰ مدرسه و افزایش مدارس استعدادهای درخشان از ۵ واحد به ۷۰۸ واحد و همچنین افزایش کادر آموزشی و معلمان دارای مدرک لیسانس و بالاتر از ۴۰ هزار نفر درسال ۵۷ به ۷۰۰ هزار نفر را از دیگر دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی ایران برشمرد و تصریح کرد: با اقدامات و تلاشهای دولتمردان و خیرین مدرسهساز در سراسر کشور نقطهای در کشور وجود ندارد که دانشآموز از نعمت کلاس درس و نظام آموزشی برخوردار نباشد.
نوری افزود: با توجه به سند تحول بنیادین در نظام آموزشی کشور تلاش شد تا در فضاهای آموزشی و مدرسهای کشور بازنگری اساسی بهوجود آید تا انسانی طراز و معیار با توجه به آرمان های بلند امام(ره) و نظام جمهوری اسلامی ایران تربیت شود.
وزیر آموزش و پرورش همچنین با اشاره به اهمیت تربیت نیروی کار متخصص برای کمک به بخش تولید و صنعت کشور، گفت: در همین راستا وزارت آموزش و پرورش توجه ویژهای به گسترش هنرستانها در کشور برای جذب دانش آموز در بازار کار و تامین بخش تولید داشته است که این مهم در سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری در سال ۹۲ در راستای ارتقای نظام آموزشی کشور نیز تاکید شده است.
وی در پایان با قدردانی از جامعه خیرین مدرسهساز، ستاد اجرایی فرمان امام، بانکها، بنیاد مستضعفان، وزارتخانهها و دستگاههای دولتی که در حوزه ساخت، تجهیز و نوسازی مدارس کشور تلاش کردهاند، خاطرنشان کرد: افزایش آمار دانش آموزان از ۱۲ میلیون نفر در سال ۹۲ به ۱۵,۵ میلیون دانش آموز در سال جاری نشانگر این است که هر ساله نظام آموزشی کشور نیازمند ساخت کلاسهای جدید درسی است و در کنار این نیز باید زمینهای فراهم شود که کیفیت تربیتی دانشآموزان نیز روز به روز بهتر شود.
گفتنی است صبح امروز با دستور معاون اول رئیسجمهوری در مدرسه کودکان استثنایی امام رضا (ع) در منطقه ۱۶ تهران، ۲۹۵۰ پروژه آموزشی با ۱۳۴۵۰ کلاس درس به صورت متمرکز و همزمان مورد بهرهبرداری قرار گرفت.
ارسال دیدگاه