مهم‌ترین دلایل نازایی در زنان و روش‌های درمان آن

نازایی در زنان عمدتا به دلایل خاصی صورت می پذیرد و لازم است برای درمان ابتدا این دلایل تشخیص داده شده سپس از رویکردهای درمانی مناسب استفاده نمود. با توجه به پیشرفت هایی که امروزه در عرصه پزشکی صورت گرفته اند پزشکان متخصص زنان و زایمان این توانمندی را دارند تا این دسته از ناتوانی ها را درمان نموده و شرایط مساعدی را برای زوجین رقم بزنند.

کد مطلب: ۱۲۵۳۰۵۸
لینک کوتاه کپی شد
مهم‌ترین دلایل نازایی در زنان و روش‌های درمان آن

برای تشخیص علل نازایی لازم است ابتدا آزمایشات خاصی بر روی زوجین انجام شوند. این آزمایشات با قابلیت های بی نظیری که دارند می توانند راهکارهای مناسبی را پیش روی متخصصین قرار داده و اطلاعات مفیدی را به آن ها انتقال دهند اما لازم است در انتخاب یک دکتر زنان و زایمان دقت عمل بالایی را به کار گرفت.

ناباروری چیست؟

ناباروری یا نازایی از جمله معضلاتی به شمار می رود که امروزه میان زوجین به طور گسترده ای شیوع یافته است. این روزها تلاش هایی که برخی از این زوجین در راستای باردار شدن انجام می دهند را نمی توان گرفت و این امر نشان دهنده اهمیت بالای این موضوع میان زوجین می باشد. به طور طبیعی تمام زوجین پروسه تلاش برای باردار شدن را جذاب می دانند اما این جذابیت تا زمانی ادامه دارد که بتوان به نتایج دلخواه خود دست یافت. زمانی که نتوانید با انجام آزمایشات و فرآیندهای موردنیاز جهت باردار شدن به نتایج خوبی دست یابید قطعا از میزان جذابیت این تلاش ها نیز کاسته می شود.

امروزه پزشکان بسیاری در سراسر دنیا وجود دارند که به واسطه تخصص و دانش بالای این افراد می توان از رویکردهای درمانی مناسبی جهت برطرف نمودن این معضلات استفاده نمود. این پزشکان با اطلاعات و مهارت بالای خود قادرند تا ارزیابی های لازم را در این زمینه انجام داده سپس با استفاده از روش های درمانی مختلف این نازایی ها را از بین ببرند. دلایل بسیاری می توانند زمینه های بروز ناباروری را میان زوجین فراهم سازند که دانستن آن ها می تواند به شما کمک های شایانی نماید تا پیشگیری های لازم را در این زمینه انجام دهید. شنایی

علائم نازایی در زنان

همان گونه که بیان نمودیم دلایل بسیاری می توانند موجب بروز نازایی در زنان شوند اما برخی ارتباط مستقیمی با سبک زندگی آن ها دارند. ممکن است با این پرسش که این مسئله چه ارتباطی با سبک زندگی انسان ها دارد مواجه شوید که در پاسخ به این سوال لازم است به مهم ترین دلایلی که ناشی از عادات بد می باشند اشاره کنیم. استفاده نمودن از تنباکو یا الکل موجب می شود تا بدن قدرت باروری خود را از دست داده و به مرور با مشکلات متعددی مواجه گردد.

جالب است بدانید براساس تحقیقاتی که تاکنون در این زمینه صرت پذیرفته اند میزان سقط جنین در خانم هایی که به دخانیات اعتیاد دارند بالاتر بوده است و این نشان می دهد مصرف این دخانیات می تواند بر روی میزان موثر بودن دوره های درمانی نازایی نیز اثرات منفی داشته باشد. از دیگر عادات بدی که منجر به عدم بارداری خانم ها می شوند می توان به استفاده از رژیم های غذایی ضعیف و فاقد مواد مغذی ، و قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی آسیب رسان اشاره نمود که هرکدام اهمیت خاص خود را داشته و نباید نایدیده گرفته شوند.

گاهی خانمی که مشکل ناباروری دارد قاعدگی نامنظم دارد یا اصلا خونریزی ماهیانه ندارد. همچنین به ندرت ممکن است آقایی که مشکل ناباروری دارد علائم دیگری که ناشی از مشکلات هورمونی هستند از جمله تغییرات رشد مو یا اختلالات جنسی داشته باشد. و البته ممکن است هیچ علامت دیگری همراه با ناباروری وجود نداشته باشد.

برخی عوارض ممکن است ناشی از نازایی یا درمان آن باشند. اگر بعد از ماه ها یا سال ها تلاش برای باروری زوج موفق به بارداری نشدند، این فرایند می تواند باعث استرس و احتمالا افسردگی شود.

روش‌های پیشگیری از نازایی

برای پیشگیری از نازایی لازم است نکات مهمی را رعایت نمود که هرکدام اهمیت خاصی داشته و نباید نادیده گرفته شوند. از مهم ترین نکاتی که بر اساس توصیه های دکتر زنان می توانند در این راستا به شما کمک کنند می توان موارد زیر را نام برد.

* برای جلوگیری از ناباروری باید حتما مصرف دخانیات را کنار بگذارید

* عدم استفاده از الکل و مواد مخدر

* بهتر است مصرف کافئین را کاهش دهید

* حتما روزانه ورزش کنید

* نداشتن اضافه وزن و درمان نمودن چاقی می تواند از بروز نازایی جلوگیری نموده و شرایط بهتری را برای شما رقم بزند.

درمان نازایی زنان

در راستای معرفی درمان های نازایی زنان ابتدا باید با انواع مختلف ناباروری آشنا شوید. بر این اساس نیز باید از روش های خاصی برای درمان استفاده نمود. برخی خانم ها با به کارگیری یک روش می توانند درمان شوند اما برخی دیگر نیز نیاز به روش های درمانی های متنوعی دارند. از مهم ترین راهکارهای درمانی برای خانم ها می توان موارد زیر را نام برد.

* تحریک تخمک گذاری با استفاده از دارو

* انجام جراحی برای بازگرداندن باروری

* لقاح داخل رحمی

* لقاح خارج رحمی

درمان‌های دارویی نازایی

امروزه متخصص نازایی با تکیه بر دانش بالای خود این توانایی را دارد تا از روش های درمانی مختلفی همچون داروها برای درمان نمودن بیماران خود استفاده نماید. این موضوع برای درمان نازایی نیز صدق می کند و در حال حاضر داروهای درمانی بسیاری را می توان در سراسر دنیا شاهد بود که توسط شرکت های مختلفی تولید و روانه بازار می شوند. از مهم ترین داروهایی که از گذشته تاکنون برای باراری مورد استفاده قرار می گرفته اند و عوارض جانبی کمتری دارند می توان به موارد زیر اشاره نمود.

* کلومیفن سیترات

* لتروزول

* مهارکننده اروماتاز

* لتروزول

توجه داشته باشید که تمام این داروها را لازم است حتما با تجویز دکتر زنان مصرف نمایید.

اروهایی که برای تنظیم یا القای تخمک گذاری تجویز می شوند شامل کلومیفن، متفورمین، هورمون تحریک کننده فولیکول، گنادوتروپین منوپوز انسانی، گنادوتروپین کوریونیک انسانی، هورمون ترشح کننده گنادوتروپین و بروموکریپتین می شوند. درصورتیکه لوله های فالوپ مسدود یا آسیب دیده باشند ترمیم از طریق جراحی می تواند مفید باشد. همچنین اندومتریوز از طریق جراحی درمان می شود.

درمان‌های جراحی نازایی

علاوه بر درمان های دارویی ، درمان های جراحی خاصی نیز برای برطرف نمودن ناباروری وجود دارند که با استفاده از این درمان ها می توان شرایط طبیعی بدن را بازیابی نمود. با پیشرفت هایی که تاکنون در این زمینه صورت گرفته پزشکان متخصص می توانند جراحی های مختلفی را بر روی رحم انجام دهند که از مهم ترین آن ها می توان موارد زیر را نام برد.

* جراحی هیستروسکوپی

* جراحی لاپاراسکوپی

درمان ای وی اف معمولاً اولین مرحله در درمان ناباروری نیست، مگر در شرایط خاصی مانند موارد انسداد کامل لوله‌های فالوپ. IVF فقط برای مواردی است که روش‌های دیگر مانند داروهای باروری، جراحی و لقاح مصنوعی (Artificial Insemination) مؤثر واقع نشود. پژوهشگران توصیه می‌کنند که آی وی اف باید برای زنان زیر ۴۳ سال که به مدت ۲ سال از طریق رابطه جنسی منظم و بدون محافظت، باردار نشده‌اند یا ۱۲ سیکل لقاح مصنوعی داشته‌اند، ارائه شود.

چه زمانی باید به متخصص نازایی برای درمان مراجعه نمود؟

به طور معمول زنانی که دارای قادعدگی های نامنظم می باشند لازم جهت درمان خود حتما به متخصص نازایی مراجعه نمایند زیرا این گزینه خود یکی از دلایل ناباروری به شمار می رود. از دیگر شرایطی که شما را ملزم به مراجعه به متخصص نازایی می نمایند می توان به موارد زیر اشاره نمود.

* معالجات مربوط به سرطان را در گذشته طی نموده باشید

* به بیماری آندومتریوز یا بیماری های التهابی لگن مبتلا باشید

* قاعدگی های دردناک داشته باشید

* سن شما بیشتر از 40 سال باشد

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار