جزییات چهاردهمین جشنواره تجسمی فجر تشریح شد

تهران (پانا) -سیدعباس میرهاشمی دبیرکل و امیر راد دبیر هنری چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در نشست خبری این جشنواره به تشریح جزییات این رویداد پرداختند.

کد مطلب: ۱۲۵۲۵۹۳
لینک کوتاه کپی شد
جزییات چهاردهمین جشنواره تجسمی فجر تشریح شد

نشست خبری چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر با حضور سیدعباس میرهاشمی دبیرکل، امیر راد دبیر هنری و سعید اسلام‌زاده مدیر ستاد خبری جشنواره فجر در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.

سیدعباس میرهاشمی در ابتدای نشست گفت: جشنواره تجسمی فجر به دلیل گستره وسیعی از هنرمندان، می‌تواند از جایگاه خوبی برخوردار باشد و اگر رسانه‌ها نیز به آن عنایت داشته باشند، می‌توانند در بیشتر دیده شدن آن تاثیرگذار باشند و تلاش ما هم در این زمینه است که این جشنواره، اثرگذاری مستقیم بر جامعه داشته باشد و شاهد رشد همه جانبه باشیم.

وی بیان کرد: در این دوره سعی کردیم با بررسی سیزده دوره گذشته و بر اساس فراز و فرودهای آنها، جمع‌بندی‌هایی در شورای سیاستگذاری داشته باشیم، چراکه سعی کردیم اتفاقات جدیدی را دنبال کنیم به همین دلیل با دبیران کل و دبیران هنری ادوار گذشته جلسه‌ای داشتیم تا این روند را جدی‌تر پیش ببریم که همدلی آنها بسیار به ما کمک کرد. پس از آن فراخوان را منتشر کردیم و طبق بررسی‌های انجام شده، رشته‌های دهگانه را در نظر گرفتیم و علاوه بر آن، چند بخش جنبی را نیز در نظر گرفتیم. در بخش ایثار و فداکاری، موضوعاتی چون گروه‌های جهادی، مقابله با کرونا و شهدای فعال اجتماعی و ایثارگری را موضوع محوری قرار دادیم. نمایشگاه آینه در آینه را به عنوان بخش جنبی برگزار کردیم. بخش مقالات را فعال کنیم. در راستای تمرکززدایی بخش تجسم هنر را راه‌اندازی کردیم که با ادارات کل ارشاد استان‌ها مکاتباتی انجام دادیم تا به کمک معاون هنری استانی، این بخش را به بهترین نحو داشته باشیم.

وی عنوان کرد: در مورد رعایت پروتکل‌های بهداشتی بر اساس موارد اعلام شده ستتد مقابله با کرونا سعی کردیم تمام رفتارهای‌مان بر اساس این موارد بهداشتی باشد. حتی در شکل داوری‌ها نیز سعی کردیم این رفتارها لحاظ شود؛ بر این اساس، انتخاب اولیه که وقت زیادی را می‌گرفت به صورت انفرادی انجام دادیم.

دبیرکل چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در ادامه برخی از آمارها را برشمرد و گفت: در دوره چهاردهم، ۴۳۴۵ هنرمند با ۱۰۸۶۲ اثر که در مقایسه با دوره سیزدهم که ۳۲۴۲ هنرمند، ۷۷۵۳ اثر ارسال کردند، میانگین ۴۰ درصد رشد داشتیم. بیشترین درصد رشد آثار برای رشته‌های کاریکاتور، نقاشی و تصویرسازی و بیشترین درصد رشد افراد برای رشته‌های کاریکاتور، تصویرسازی و نقاشی است. در بخش ویژه ایثار و فداکاری ۷۳۳ اثر از ۴۶۳ هنرمند، در نقاشی ۳۲۴۰ اثر از ۱۳۲۷ هنرمند، در عکاسی ۲۰۳۳ اثر، در گرافیک ۱۱۴۹ اثر، در تصویرسازی ۱۱۲۰ اثر، در خوشنویسی ۷۲۰ اثر، در نگارگری ۶۰۰ اثر، در هنرهای جدید ۳۴۶ اثر، در کاریکاتور ۴۶۹ اثر، در مجسمه و حجم ۳۲۷ اثر و در سرامیک ۱۲۵ حضور دارند.

امیر راد دبیر هنری چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در ادامه گفت: امسال در جشنواره، بخش کیوریتوریال داریم که بتوانیم در دوره‌های بعدی تمرکزی ویژه‌تری بر هنرهای معاصر داشته باشیم، در واقع دوره چهاردهم، پاساژی میان شیوه‌های برگزاری گذشته و آینده جشنواره فجر است. در این بخش که عنوانش "کاتب" است، از جمشید حقیقت‌شناس به عنوان کیوریتور دعوت شده است. در بخش نظامی گنجوی، چند پروژه جانبی داریم و تلاش کردیم به پروسه رسانه‌های جدید بپردازیم. بخش نظامی گنجوی، یکی از بخش‌هایی است که زمان‌بر است و تمرکز بر آن را بیشتر خواهیم کرد.

وی درباره چیدمان آثار جشنواره بیان کرد: چیدمان آثار در جشنواره تجسمی فجر همیشه جز مشکلات ما بوده است. این جشنواره همیشه رسانه‌محور بوده و فضاسازی در کل جشنواره به راحتی رخ نمی‌دهد، به همین دلیل در چیدمان تلاش کردیم به فضاسازی کلی توجه شود. در همین راستا، به فضای جشنواره و نسبت آثار با هم توجه شده است و مجموعا کل چیدمان بر اساس فضای هنری است.

دبیر هنری چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر عنوان کرد: در بخش مقالات، ۱۵ مقاله به ۱۴ نفر سفارش داده شده چراکه به لحاظ تخصص افراد نمی‌شد همه مقالات در یک دایره موضوعی قرار بگیرد اما به چند بخش تقسیم‌ شده است.

وی از برگزاری دو نکوداشت در جشنواره خبر داد و گفت: متاسفانه کرونا سبب شد برخی از هنرمندان را از دست بدهیم و به همین دلیل از دو هنرمند تجلیل می‌کنیم. نکوداشت علی‌اصغر کفشچیان مقدم و کامبیز درم‌بخش که بر اثر کرونا از دنیا رفتند، برگزار خواهد شد.

امیر راد در پاسخ به پرسشی درباره استفاده از چهره‌های تکراری و محدود شدن خلاقیت‌ در هنرهای تجسمی به ویژه در جشنواره تجسمی فجر گفت: جمشید حقیقت‌شناس به دلیل آشنا بودن با فضای فرهنگستان، ارتباط با طیف وسیعی از هنرمندان، در میان گزینه‌های مختلف، بهترین انتخاب بود. وقتی جشنواره شکل داوری دارد، بحث متفاوتی است چراکه بخش کیوریتوریال بخش نمایش هنری جشنواره است که اتفاقا بخش جوان این جشنواره محسوب می‌شود و استحضار دارید که فعال زیادی در این حوزه نداریم. هرچند لازم است تاکید کنم بسیاری از افراد دعوت می‌شوند اما حضور پیدا نمی‌کنند! در یکی از بخش‌ها با ۲۵ هنرمند تماس گرفتیم اما نیامدند. فکر نکنید ما دایره محدودی داریم! به نظر من یک‌طرفه به قاضی نروید.

میرهاشمی نیز در این مورد بیان کرد: بحث هنرهای جدید جدای از بخش کیوریتوریال است و مطمئنم که نمایشگاهی متفاوت را شاهد خواهید بود.

دبیر چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر درباره خرید آثار هنری جشنواره توضیح داد: به خرید آثار هنری فکر کردیم اما میسر نشد و امیدواریم آنقدر رشد کنیم که بتوانیم در این حیطه فعال باشیم. از طرف دیگر، از نظر ساختاری در جشنواره فجر خلا بهره‌برداری داریم و به دنبال این بودیم که این خلا پر شود. خیلی از آثار چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، قابل فروش هستند و به ویژه در حوزه حجم، چون آثار با نگاه‌های نظارتی انتخاب شده‌اند، قابلیت ارائه شهری دارند و به همین دلیل بنا داشتیم رایزنی‌هایی با شهرداری انجام دهیم. اگر این روند به گونه‌ای پیش رود که طی یکی دو سال نمی‌توان به آن جایگاه نزدیک شویم.

وی تصریح کرد: اگر بتوانیم جشنواره‌ها را به پروسه تبدیل کنیم که صرفا یک پروژه نباشند و دامنه زمانی محدودی نداشته باشند، اتفاقات بهتری می‌افتد. اگر این اتفاق رخ دهد من با اطمینان می‌گویم جشنواره‌ها به کارکرد خود نزدیک شده‌اند.

میرهاشمی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره اعلام نام حسن روح‌الامین به عنوان هنرمند حاضر در جشنواره تجسمی فجر گفت: ما در بخش ایثار و فداکاری چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر هم بخش دعوت از آثار گنجینه‌ها داریم و هم اعلام فراخوان داشتیم. در بخش دعوت از هنرمندان، این اثر از گنجینه‌ انجمن هنرهای تجسمی انقلاب و دفاع مقدس دریافت شده است. این اثر از حسن روح‌الامین در بخش مسابقه حضور ندارد و اگر این حضور به هنرمند اعلام نشده، دوستان انجمن باید پاسخگو باشند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار