بررسی کیفیت پایین خودرو در گفتوگو با پانا:
از ادعای ارزانفروشی خودروسازان تا برنامه تحولی وزیر صمت برای خودرو
جزییات پیشنهاد تدوین سند ۲۰ ساله تحول در صنعت خودرو اعلام شد
تهران (پانا) - کمیسیون صنایع به سراغ موضوع کیفیت پایین خودرو رفت و از وزیر صمت خواست تا زودتر برنامه تحولیاش را ارایه دهد. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی عنوان میکند که نظر این کمیسیون این است که وزارت صنعت نهتنها نباید در قیمت خودرو ورود کند بلکه باید استراتژیها و چارچوبها را ارائه کرده و برنامه اقدام را تولیدکنندگان خودروها ارائه دهند.
در سال ۱۳۸۶ قانون ۱۱ مادهای حمایت از مصرفکنندگان تولید خودرو تصویب شد و وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف شد نسبت به کیفیت خودروی ایرانی، مصرف سوخت، آلایندگی و رقابتپذیری اقداماتی انجام دهد تا خودروساز ترغیب شود. در همین قانون این بند وجود دارد که مسئولان ذیربط باید هر ۶ ماه یک بار به کمیسیون صنایع و معادن مجلس گزارش دهند که برای حمایت از مصرفکننده و کیفیت خودرو چه اقداماتی انجام دادهاند. در سال ۱۳۸۹ قانون دیگری تصویب و به وزارت صمت ابلاغ شد، این قانون خواستار اقدامات اساسی برای کیفیت خودروی ایرانی میشد اما باوجود همه این تکلیفها همچنان شاهد کیفیت پایین خودرو هستیم تاجاییکه رهبر انقلاب در آخرین دیدارشان در روزهای گذشته با جمعی از تولیدکنندگان و فعالان صنعتی عنوان میکند که کیفیت خودروهای داخلی خوب نیست.
در جلسه وزیر صمت با کمیسیون صنایع مجلس چه گذشت؟
هفته گذشته وزیر صنعت با حضور در کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی برنامه تحولی خودرو در ۴ سال پیش رو را ارائه کرد و بعد از یک هفته در جلسهای که با حضور خودروسازان و قطعهسازان و اعضای کمیسیون صنعت برگزار شد به مدلهای مختلف برای خروج دولت از صنعت خودروسازی و راههای تحول در این حوزه پرداخته شد.
«لطفاله سیاهکلی»، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه وزیر صمت با حضور در کمیسیون صنایع برنامه چهار سال آینده این وزارتخانه برای تولید و عرضه خودرو را ارائه و تشریح کرد، گفت: «این برنامه که تا افق ۱۴۰۴ طراحی شده است به محورهایی مانند کیفیت خودرو، تعداد خودروهای تولیدی و نحوه توزیع آن میپردازد و بهعنوان مثال در زمینه تیراژ خودرو برای سال ۱۴۰۱ تولید ۱.۵ میلیون دستگاه خودرو را هدفگذاری کرده و این عدد تا سال ۱۴۰۴ به سالی ۳ میلیون دستگاه افزایش مییابد.»
وضعیت قیمت خودرو در برنامه پیشنهادی وزیر صمت
سیاهکلی با اشاره به اینکه در برنامه پیشنهادی وزیر صمت درباره قیمت خودرو صحبتی نشده است، اظهار کرد: «وزیر صمت در برنامهای که ارایه کردند درباره قیمت خودرو و فرمول آن حرفی نزدهاند و قرار شد این بخش از برنامه را نیز به کمیسیون ارایه کنند.»
جزییات پیشنهاد تدوین سند ۲۰ ساله تحول در صنعت خودرو
نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی درباره نظر کمیسیون صنایع درباره برنامه پیشنهادی «سیدرضا فاطمیامین»، وزیر صمت گفت: «در مجموع نظر ما این است که وزارت صنعت به عنوان دستگاه سیاستگذار نباید برنامه اقدام ارائه کند بلکه باید استراتژیها و چارچوبها را ارائه کرده و برنامه اقدام را تولیدکنندگان خودروها ارائه دهند و از این جهت کمیسیون با خودروسازان و قطعه سازان سلسله نشست هایی را برگزار خواهد کرد که یک جلسه آن هم برگزار شده است.»
وی افزود: «در جلسه اولی که برگزار شد خودروسازان و قطعه سازان پیشنهاد تدوین سند ۲۰ ساله تحول در صنعت خودرو را ارایه کردند که باید کمیسیون صنایع آن را بررسی کند.»
نظر وزیر صمت درباره خودروهای وارداتی
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی درباره موضوع واردات خودرو و جایگاه آن در برنامه ارائه شده از سوی وزیر اظهار کرد: «در این برنامه بهطور صریح راجع به واردات راهکاری ارائه نشده اما وزیر صمت اعلام کرد که نظرش این است نهتنها در حوزه خودرو بلکه در خصوص تمام کالاهای تولیدی که حتی در داخل به میزان کافی تولید میشود، معادل ۲۰ درصد نیاز بازار واردات انجام شود تا هم امکان رقابت فراهم شود و هم کیفیت افزایش پیدا کند.»
خودروسازان مدعیاند خودرو را ارزان میفروشند
سیاهکلی درباره وضعیت خودروسازی در ایران گفت: «متأسفانه دو مشکل اساسی در خودروسازی وجود دارد؛ یکی کیفیت خودرو که شرایط مناسبی ندارد و دیگری قیمت خودرو است.»
وی با بیان اینکه در حوزه قیمت خودرو هم مشکلات متعددی داریم، گفت: «قیمت خودرو نسبت به چیزی که تحویل میدهند، بالا است. شورای رقابت باید به طور قانونی قیمتگذاری کند اما وزارت صنعت، معدن و تجارت به این موضوع ورود کرده است و در قالب ستاد تنظیم بازار قیمتگذاری میکند که این خلاف مقررات است. خودروسازان مدعیاند که هر خودرو را تا ۳۰ میلیون تومان زیر قیمت میفروشند و متضرر میشوند، نارضایتی مردم هم که بر همگان روشن است.»
ارسال دیدگاه