دغدغه‌های مشاوران واحدهای آموزشی در دوران آموزش ترکیبی

اسلامشهر (پانا) - مشاور آموزش و پرورش اسلامشهر گفت مشاوره در دوران پس از کرونا در واحدهای آموزشی بسیار مشکل است و تنش‌های دانش‌آموزان بسیار بالا و اضطراب در آنها زیاد شده و پس از دو سال آموزش مجازی و حضوری شدن موقت مدارس هنوز نمی‌توان انتظار داشت، ارتباط دانش‌آموزان با همسالان خود و مدرسه مثبت باشد.

کد مطلب: ۱۲۵۲۰۷۶
لینک کوتاه کپی شد
دغدغه‌های مشاوران واحدهای آموزشی در دوران آموزش ترکیبی

لیلا ملائی، مشاور آموزشگاه ام ابیها (س) آموزش و پرورش اسلامشهر، لیسانس روانشناسی است و سابقه ۳۰ سال خدمت در عرصه تعلیم تربیت را دارد. وی در گفت و گو با پانا و در رابطه با اهمیت مشورت در زندگی اظهار کرد:«ما فرصت تجربه کردن همه چیز را نخواهیم داشت و بسیار خوب است از طریق مشورت با دیگران که دارای آگاهی و تجربه هستند، استفاده کنیم و قطعاً نتیجه خوبی نیز در برخواهد داشت.»

وی بیان کرد:«اگر دانش‌آموزان ما در مورد تحصیلات می‌خواهند مشورت بگیرند و طرف مشاور هم مهارت بیشتر داشته باشد، مشورت نتیجه خوبی خواهد داشت و اگر این مشورت با دانش‌آموزی که در درس خود کمی ضعیف است، همراه باشد، چیزی عاید دانش‌آموز نخواهد شد و مشورت کردن نیاز همگان در دوران زندگی است.»

دانش‌آموز نوجوان حتما باید کسی را داشته باشد که از راهنمایی‌های او استفاده کند

ملائی تصریح کرد:«تجربه نشان داده است، والدین دانش‌آموزان در ارتباط با دانش‌آموزان خود در بعضی موارد دارای مشکلاتی هستند و به دلیل مسئولیت‌پذیری که در جامعه و خانواده دارند شاید نتوانند دوست خوبی برای فرزندان باشند و در مقابل بچه‌ها هم کمی مقاومت می‌کنند و دانش‌آموز نوجوان حتما می‌بایست کسی را داشته باشد که از راهنمایی‌های او استفاده کند و در اینجا والدین نباید تنها خطاها را به رخ دانش‌آموزان بکشند.»

وی ادامه داد:«نحوه برخورد مداوم نامناسب نوجوانان و والدین در بیشتر اوقات تنش‌زا است و در این میان حضور یک فرد باتجربه کافی که بتواند با دانش‌آموز ارتباط برقرار کند و دغدغه‌های او را رفع کند، از اهمیت بسیاری برخوردار است و در اینجا نقش مشاوران در واحدهای آموزشی از تأثیر بسزایی برخوردار است.»

مشاور آموزشگاه ام ابیها آموزش و پرورش اسلامشهر افزود:«در دوران قبل از کرونا دانش‌آموزان مشکلات عادی از جمله، اضطراب، مسائل تحصیلی و...داشتند، اما در دوران دو ساله پاندمی کرونا مشکلات بیشتر شد و دانش‌آموزان کتاب درسی را در کنار خود داشتند و در بعضی موارد زحمت درس خواندن را به خود نمی‌دادند و این امر افت تحصیلی آنها را در برداشت و اعتماد به نفس هم در آنها نیز کاهش پیدا کرده است.»

وی اظهار کرد:«از سوی دیگر بعضی از اعضای خانواده یا خود دانش‌آموزان گرفتار کرونا شدند و مسائل فوت نزدیکان بر اثر کرونا و مشکلات اقتصادی هم بر مسائل قبلی اضافه شد و در نتیجه مشکلات روحی دانش‌آموزان شدت پیدا کرد.»

برخی قوانین بالادستی و بخشنامه‌های آموزش و پرورش با کار مشاور در تناقض است

ملائی بیان کرد:«در واحدهای آموزشی در دوران کرونا و شرایط آموزش ترکیبی (مجازی،حضوری) همکاری کادر آموزشی و اداری با مشاوران خوب است و نقطه نظرات مشاوران برای دانش‌آموزان اهمیت دارد، اما در بعضی موارد قوانین بالادستی و بخشنامه‌های آموزش و پرورش با کار مشاور در تناقض است، به عنوان مثال من اعتقاد دارم شاید توجه خاص به نمره در بعضی از دروس لازم نباشد و نمره معیار یادگیری نیست، ولی نظام آموزشی ما روی نمره تأکید دارد و من مشاور هم به تنهایی نمی‌توانم کاری انجام دهم.»

وی تصریح کرد:«والدین نیز بسیار دوست دارند با مشاور همکاری داشته باشند ولی گاهی اوقات تفکرات والدین هم نقش موثری در این میان دارد و در اینجا مشکلات از سمت اولیاء خود را نشان خواهد داد و نمی‌توان از آن انتظاری داشت.»

مشاور آموزش و پرورش اسلامشهر خاطرنشان کرد:«مشاوره در دوران پس از کرونا در واحدهای آموزشی بسیار مشکل است و تنش‌های دانش‌آموزان بسیار بالا و اضطراب در آنها زیاد شده و پس از دو سال حضوری شدن مدارس هم هنوز نمی‌توان انتظار داشت، ارتباط دانش‌آموزان با همسالان خود و مدرسه مثبت باشد و در این زمینه می‌بایست فعالیت ویژه داشت.»

ملائی گفت:«مشاور در واحد آموزشی شاید به تنهایی نتواند کاری انجام دهد و یک مجموعه واحد آموزشی می‌تواند به مشاور کمک کند که نتیجه مثبت از کار خود داشته باشد و به نظر من دانش‌آموزان به فردی نیاز دارند که حوصله گوش دادن به حرف آنها را داشته باشد و از مشاور انتظار دارند حرف‌های او را تأیید کند و البته این امر بسیار بسخت است و در نهایت اگر هر دانش‌آموز به مشاور واحد آموزشی خود اعتماد کند و مشاور هم تجربه داشته باشد، قطعاً مشکلات دانش‌آموزان حل خواهد شد.»

خبرنگار دانش‌آموز: الینا ولی‌زاده

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار