آیت‌الله رییسی در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی:

بنای ما بر تعامل با همه کشورهای دنیاست

تهران (پانا) - رئیس‌جمهوری با بیان اینکه بنای ما بر تعامل با همه کشورهای دنیا است، گفت مذاکره یکی از اقدامات مهم است‌ اما همه مسائل با مذاکره حل نمی‌شود.

کد مطلب: ۱۲۵۰۸۲۳
لینک کوتاه کپی شد
بنای ما بر تعامل با همه کشورهای دنیاست

آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی در گفت‌و‌گوی زنده تلویزیونی ضمن گرامیداشت ولادت حضرت فاطمه (س) و روز مادر، اظهار کرد: در حوزه سیاست بین‌المللی فعالیت و تلاش زیادی داریم اما در همه حوزه‌ها به صورت متوازن عمل نشده است. به قدری که در حوزه سیاسی پیشرفت داشته‌ایم در حوزه اقتصادی و تجاری پیشرفت نداشته‌ایم بلکه عقب ماندگی نیز داریم؛ تاکنون آنچه انجام شده متوازن نبوده است. دولت سیزدهم به دنبال توجه به ظرفیت عظیم همسایه‌ها و توازن در روابط بین‌الملل است.

وی ادامه داد: روابط تجاری ۳ میلیارد دلاری ایران و روسیه می‌تواند به ۱۰ میلیارد دلار افزایش یابد و می‌توانیم کالاهای استراتژیک‌ را وارد و محصولات کشاورزی را صادر کنیم‌. سفر ما به روسیه سرشار از لبخند بود اما نتیجه آن باید توسعه در همه زمینه‌ها و تأمین منافع مردم باشد و این‌که محصول سفر فقط لبخند باشد، سودی ندارد.

مذاکرات را پیش می‌بریم اما همه‌چیزمان مذاکره نیست

رئیس جمهوری با بیان اینکه بنای ما بر تعامل با همه کشورهای دنیا است، گفت: مذاکره یکی از اقدامات مهم است‌ اما همه مسائل با مذاکرات حل نمی‌شود. در صورتی که طرف‌های مقابل آماده‌ باشند تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران را بردارند، زمینه‌ برای هرگونه‌ توافق وجود دارد.

وی تصریح کرد: درخواست مذاکره مستقیم از سوی آمریکا جدید نیست بلکه آمریکا مدتی پیش درخواست گفتگوی مستقیم داده بودند اما تاکنون با آنها مذاکره نکرده‌ایم. ابتدا تحریم‌های ظالمانه که بر مردم ایران وضع کردند را بردارند سپس صحبت از گفتگو کنند و ایران نیز بعد از رفع تحریم‌ها درباره گفتگوی مستقیم صحبت خواهد کرد. ما مذاکرات را پیش می‌بریم اما همه‌چیزمان مذاکره نیست؛ در خنثی‌سازی تحریم‌ها یکی از راه‌های ما ارتباط با روسیه است.

رئیس جمهوری با اشاره به اقدامات دولت در حوزه بانکی، گفت: بانک‌ها به سمت اعطای تسهیلات سهل به مردم پیش بروند و جوانان که درصدد گرفتن وام ازدواج هستند نباید با مشکل روبه‌رو شوند. وام مسکن و ساخت مسکن ۴ میلیون هم وعده ماست و هم نیاز کشور است. وام مسکن با قوت پیگیری می‌شود. ساخت مسکن هم که با برخی سیاه‌نمایی‌ها روبه‌رو است طبق وعده صادقانه‌ای که به مردم دادیم پیگیری می‌شود.

پرداخت وام ازدواج حتماً متناسب با تورم ادامه می‌یابد

رئیسی در خصوص وام ازدواج نیز اظهار کرد: پرداخت وام ازدواج حتماً متناسب با تورم ادامه می‌یابد. تشویق جوانان به ازدواج فقط با شعار دادن نمی‌شود و دولت برای این کار تمهیداتی اندیشیده است.

وی با بیان اینکه بودجه ۱۴۰۱ بر اساس پیش‌بینی‌ رشد اقتصادی تنظیم شده است، افزود: دولت سیزدهم می‌خواهد «دولت صادق الوعد» باشد. بنای ما بر کنترل تورم است‌ و گزارش مرکز آمار و بانک مرکزی و مراجع اقتصادی هم نشان‌دهنده موفقیت دولت در این زمینه است. کنترل قیمت‌ها مساله‌ای‌ مهم و خواسته‌ به‌حق مردم‌ است که دولت خود را موظف به آن می‌داند.

خط قرمز ما در حذف ارز ترجیحی معیشت مردم است

وی درباره آخرین تصمیمات درباره حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی گفت: ارز ۴۲۰۰ تومانی در یک مقطع براساس شرایطی ایجاد شد اما موجب رانت، فساد، ارتباطات ناسالم‌ شد. این ارز باید دو سه سال قبل حذف می‌شد اما به دولت سیزدهم کشیده شد. در حذف ارز ترجیحی سه نکته باید مدنظر قرار گرفته شود؛ اجماع نسبی مجلس و دولت، اقناع نخبگان و افکارعمومی‌ و حفظ قدرت خرید مردم. بهتر است درآمد ناشی از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی به‌صورت کارت اعتباری به مردم داده شود. خط قرمز ما در حذف ارز ترجیحی معیشت مردم است و به هیچ عنوان در اصلاحات اقتصادی راضی به آسیب‌دیدن سفره مردم نیستیم.

میزان پیشرفت در ساخت مسکن به اطلاع مردم می‌رسد

رئیس جمهوری در خصوص برنامه دولت برای کنترل اجاره بهای منزل نیز اظهار کرد: کارگروهی مامور شده‌اند تا در این زمینه تصمیماتی داشته باشند. اجاره بها نگرانی خانواده‌هاست و دولت باید مساعدت داشته باشد. کارگروه باید برنامه خود را ارائه کند تا دولت آن را اجرایی کند، البته این تصمیم موقت راه حل مسکن است. اساس کار این است که باید مسکن سازی کنیم تا قیمت و اجاره بهای مسکن کنترل شود. تأکید کردیم که میزان پیشرفت در ساخت مسکن به اطلاع مردم برسد.

وزیر اقتصاد فردا راهکارهای برون رفت از مشکلات بورس را به مردم اطلاع‌رسانی می‌کند

وی با اشاره به وضعیت بورس و ضرر مردم در این بازار، تصریح کرد: ما میراث دار دولت قبلی در این زمینه شدیم. عده زیادی با تبلیغات وارد بورس شده بودند که سهامداران خرد بودند. من تاکید کردم بورس نباید قلک تامین نیاز دولت شود. راهکارهای برون رفت از وضعیت بورس مشخص شده است و مردم بدانند دغدغه آنها دغدغه ما هم هست و تا وقتی مردم احساس آرامش کنند، برای حل مشکلات اقدام می‌کنیم. تیم اقتصادی دولت به نتایجی رسیده‌اند که فردا صبح وزیر اقتصاد راهکارهای برون رفت از مشکلات بورس را به مردم اطلاع‌رسانی خواهد کرد.

انتصابات در دولت سیزدهم بر اساس روابط فامیلی و دوستی نبوده است

رئیس جمهوری در پاسخ به سوالی درباره ادعاهایی مبنی بر انتصابات فامیلی در دولت نیز گفت: دولت از انتقاد استقبال می‌کند اما برخی از اظهارنظرها گاهی با واقعیت همخوانی ندارد؛ نمی‌گویم بی‌انصافی است. در این دولت شاهد بودید که انتصابات اتوبوسی نداشتیم و ملاک انتصابات شایسته‌سالاری بوده، نه ارتباطات حزبی و گروهی‌ و نسبت‌های فامیلی. پس از طرح موضوع انتصابات فامیلی درخواست کردم ۵ نفر را اسم بیاورند که به عنوان مسئول دولت پیگیری کنم اما گفتند تنها به اخبار رسانه‌ها اکتفا شده است. تأکید می‌کنم که انتصابات در دولت سیزدهم بر اساس روابط فامیلی و دوستی نبوده و این نقطه قوت دولت است‌.

نوسازی ناوگان حمل و نقل از موضوعات مهم مورد نظر دولت است

وی ضمن اشاره به آلودگی هوا نیز اظهار کرد: آلودگی هوا از نگرانی‌های مردم است و به سازمان برنامه و بودجه اعلام کرده‌ام که توجه به ناوگان حمل و نقل شهری را در اولویت قرار دهد و در این زمینه آسیب‌شناسی صورت گیرد. هوای پاک از حقوق مردم است که حتما باید پیگیری شود. به استانداران و دستگاه‌های ذیربط نیز تاکید کردم که این مشکل را دنبال کنند. نوسازی ناوگان حمل و نقل نیز از موضوعات مهم مورد نظر دولت است.

عده‌ای درآمد نجومی دارند، اما فرار مالیاتی می‌کنند

رئیسی با بیان اینکه برخی دستگاه‌های دولتی در برابر فروش اموال دولتی برای تامین بودجه مورد نیاز دولت مقاومت می‌کنند، گفت: دولت به راحتی اموال را از دستگاه‌ها می‌گیرد البته آنها به سهولت اموال را واگذار نمی‌کنند. در دولت تصمیمی گرفته نمی‌شود یا اگر تصمیمی گرفته شد باید به جد دنبال شود. اکنون کار شروع شده است و فرارهای مالیاتی دنبال شده و مودیان مالیاتی شناسایی شده‌اند. قرار نیست درآمد از کارمند گرفته شود، بلکه با فرار مالیاتی مقابله می‌شود. مبلغ سنگینی فرار مالیاتی داریم، عده‌ای درآمد نجومی دارند اما فرار مالیاتی می‌کنند.

وی خطاب به مردم و جوانان خاطرنشان کرد: به مردم و جوانان عرض می‌کنم که امیدوار باشید، زیرا روزنه‌های امید بسیار زیاد است و گشایش و امید وجود دارد. وظیفه ما هم خدمت به مردم است. ما با قوت پیش خواهیم رفت و هیچ مانعی را به رسمیت نمی‌شناسیم.

رئیسی در پایان گفت: برای تیم ملی فوتبال آرزوی موفقیت دارم و به خانم‌های جوان ورزشکار بابت رعایت حجاب در مسابقات بین‌المللی و کسب موفقیت‌هایشان تبریک می‌گویم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار