مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان کرمان:

100 درصد تالاب جازموریان آبگیری شد

تهران (پانا) - مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان کرمان از آبگیری 100 درصد تالاب جازموریان در اثر سیلاب‌های اخیر خبر داد و گفت در طول 40 سال گذشته، امسال بهترین بارش‌ها در منطقه اتفاق افتاده و بیشترین سطح تالاب آبگیری شده است.

کد مطلب: ۱۲۵۰۱۸۳
لینک کوتاه کپی شد
100 درصد تالاب جازموریان آبگیری شد

به گزارش سازمان محیط زیست، مرجان شاکری درباره آخرین وضعیت تالاب جازموریان پس از وقوع سیلاب‌های اخیر، اظهار کرد: بر اساس آخرین رصد نقشه‌های ماهواره‌ای، در حال حاضر 100 درصد تالاب جازموریان آبگیری شده است و حتی سیلاب، روستاهای اطراف این تالاب را هم فراگرفته است.

وی افزود: در طول 40 سال گذشته، امسال بهترین بارش‌ها در منطقه اتفاق افتاده و بیشترین سطح تالاب آبگیری شده است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان کرمان بابیان اینکه تالاب جازموریان یک تالاب کم‌عمق و کاملاً فصلی است، خاطرنشان کرد: این تالاب جزو بزرگ‌ترین تالاب‌های آب شیرین کشور محسوب می‌شود و خاصیت آن جذب آب به‌صورت یک اسفنج است که نه‌تنها باعث تغذیه گیاهان سطح تالاب در فصول خشک ‌سال می‌شود بلکه از تبدیل این محل به کانون گردوغبار هم جلوگیری می‌کند.

شاکری در خصوص دریافت حقا به زیست‌محیطی تالاب جازموریان نیز گفت: متأسفانه فاصله سد جیرفت تا تالاب جازموریان خیلی زیاد است و حتی اگر به فرض، وزارت نیرو حقا به آن را رهاسازی کند، این آب هرگز به بستر تالاب نخواهد رسید.

وی از تدوین برنامه جامع 20 ساله برای احیای تالاب جازموریان خبر داد و تصریح کرد: این برنامه به‌تازگی به تصویب شورای برنامه‌ریزی هر دو استان کرمان و سیستان و بلوچستان رسیده است و نماینده 5 شهر جنوبی استان کرمان در مجلس پیگیر است که برای آن در بودجه 1401 اعتباری در نظر گرفته شود. ما هم امیدواریم در سفر ریاست جمهوری به استان کرمان، ردیف اعتباری برای احیای تالاب در مصوبات سفر قرار بگیرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار