آرمن ساروخانیان*

اسکووچیچ و بحران مشروعیت

تیم ملی در مقدماتی جام جهانی با پنج برد و یک تساوی نتایج درخشانی گرفته و پنجشنبه می‌تواند صعودش را قطعی کند، با این حال اسکوچیچ هنوز در تلاش برای جلب افکار عمومی است.

کد مطلب: ۱۲۴۹۹۳۶
لینک کوتاه کپی شد

این را می‌توان از آخرین مصاحبه او دریافت که تلاش می‌کرد خودش را از شر ابهاماتی که پیرامون تیم ملی شنیده می‌شود، خلاص کند. این تناقض دلایل مختلفی دارد:

1-پرونده کی‌روش هنوز نزد بخش بزرگی از هواداران تیم ملی باز است. آنها معتقدند جدایی مربی پرتغالی به‌دلیل کارشکنی بود و گروهی در آن مقطع مانع موفقیت تیم ملی شدند. بدتر اینکه اسکوچیچ را هم منتسب به همان گروه می‌دانند و او در این مدت شخصیت مستقلی نشان نداده تا این تئوری نقض شود.

2-در سال‌هایی که فوتبال ایران از قافله مدعیان آسیایی جا مانده بود، گفته می‌شد که تیم ملی برای ارتقا نیاز به یک مربی بزرگ خارجی دارد. فدراسیون کفاشیان با چنین استدلالی سراغ کی‌روش رفت و دستاوردهای او هواداران را متقاعد کرده که این رویه باید ادامه پیدا کند. اسکوچیچ کارنامه قابل توجهی ندارد و با وجود نتایج خوبش این نگرانی وجود دارد که در بزنگاه نتواند ناجی تیم ملی شود.

3-ماجرای طارمی نشان داد که بازیکنان تیم ملی هنوز اعتماد کاملی به اسکوچیچ ندارند. هرچند مهاجم پورتو با پادرمیانی به تیم ملی بازگشت، ولی به نظر می‌رسد شکاف بین سرمربی و گروهی از بازیکنان هنوز پابرجاست و با اولین بحران یا نتیجه بد دوباره خودش را نشان خواهد داد. کسی نمی‌تواند به این سؤال پاسخ بدهد که آیا اسکوچیچ به اندازه کافی روی تیمش مسلط است تا در چنین روزی اوضاع را کنترل کند؟

4-اسکوچیچ تجربه بین‌المللی بالایی ندارد و این نگرانی وجود دارد که تجربه جام جهانی 2006 در قطر هم تکرار شود. تیم ملی در آن دوره هم صعود نسبتاً بی‌دردسری به جام جهانی داشت، ولی در برابر حریفان مرحله گروهی آچمز بود و بدون آمادگی کافی و استراتژی مناسب نتوانست کار زیادی از پیش ببرد. برانکو پیش از سفر به آلمان ظاهراً تیمش را تحت کنترل داشت، ولی در آنجا اختلافات آشکار شد و تیم از هم پاشید. لگد علی کریمی به کیف پزشک تیم و مصاحبه علی دایی که مدعی بود عمداً به او پاس نمی‌دهند، فکت‌های مهم آن روزهاست که قابل انکار نیست.

5-تیم ملی در جام جهانی روسیه فقط یک شوت تا صعود به مرحله حذفی فاصله داشت و انتظار عمومی این است که این طلسم در قطر شکسته شود. تیم ملی نسل درخشانی دارد و همه چیز برای این صعود تاریخی آماده است، ولی درباره توانایی‌هایی اسکوچیچ هنوز ابهام وجود دارد. گروه نسبتاً آسان مرحله مقدماتی را نمی‌توان با گروه سخت جام جهانی مقایسه کرد و در آنجا یک اشتباه در ترکیب یا یک تعویض اشتباه جبران‌نشدنی خواهد بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار