پانا موضوع تغییر قیمت برق از اول بهمن را بررسی می‌کند

جزییات گران‌شدن برق برای پر مصرف‌ها

تفاوتی میان اسراف‌کاران برق در نقاط مختلف کشور وجود ندارد/ مشکل کمبود برق وجود ندارد اما مدیریت در پیک مصرف نداریم

تهران (پانا)- از اول بهمن قرار است یارانه مشترکان پرمصرف برق به‌صورت پلکانی کاهش پیدا کند تا اگر مشکلی با جریمه و پرداخت نقدی ندارند حداقل دیگر امکان استفاده از یارانه انرژی را نداشته باشند و همین امر منجر به ارایه طرح «برق امید» از سوی دولت شد اما یکی از اعضای کمیسیون انرژی مجلس عنوان می‌کند که این طرح تحول زیادی در مصرف بهینه برق ایجاد نخواهد کرد مخصوصاً اینکه در این طرح مسئله منطقه جغرافیایی پرمصرف‌ها نادیده گرفته شده است.

کد مطلب: ۱۲۴۹۷۹۱
لینک کوتاه کپی شد
جزییات گران‌شدن برق برای پر مصرف‌ها

سال‌هاست که سخن از مصرف بی‌رویه برق در ایران می‌شود و با مقایسه‌ آمارهای جهانی دایم مردم ایران به‌عنوان اسراف‌کارترین در زمینهٔ مصرف انرژی خطاب می‌شوند، غافل از اینکه کمتر به زیرساخت‌های معیوب در زمینهٔ مصرف برق اشاره شده است. به عقیده بسیاری از کارشناسان مسئله پایین بودن قیمت انرژی در ایران و مالیات کم برای مصرف انرژی از عوامل تأثیرگذار بر مصرف بی‌رویه برق در ایران است و حالا حرف و حدیث‌ها این است که قرار است بعد از این تفاوت‌های فاحشی در میزان پرداختی قبض‌های مختلف رویت شود.

در همه این سال‌ها، دولت‌های مختلف موافق حذف یارانه‌های حامل انرژی بوده‌اند اما بالاخره دولت سیزدهم با شعار حذف «یارانه‌های پنهان» به میدان آمد و درباره ارقام نجومی که صرف یارانه انرژی می‌شود، سخن گفت و از تاریخ 1 بهمن طرح «برق امید» اجرایی شد تا اگر پرمصرف‌ها مشکلی با جریمه نقدی ندارند حداقل دیگر امکان استفاده از یارانه انرژی را نداشته باشند.

در طرح «برق امید» پرمصرف‌های برقی چگونه جریمه می‌شوند

یارانه برق تاکنون بر اساس میزان مصرف پرداخت می‌شد و مشترکانی که برق بیشتری مصرف می‌کردند از یارانه بیشتری هم برخوردار بودند اما با اجرایی شدن طرح «برق امید»، آن بخش از انرژی برق که در چارچوب الگو مصرف می‌شود، یارانه دریافت می‌کند و یارانه پرمصرف‌ها برای آن بخشی که بیش از الگو، مصرف می‌کنند به‌صورت پلکانی کاهش پیدا می‌کند.

«مصطفی رجبی مشهدی»، سخنگوی صنعت برق درباره جریمه بد مصرف‌ها و پرمصرف‌های برق از ماه بهمن گفته بود: «آیین‌نامه جدید تعرفه برق مشترکان خانگی بر اساس بند «ی» تبصره 8 قانون بودجه سال 1400، به تصویب هیات وزیران رسیده و هدفش اصلاح مصرف پرمصرف‌هاست.»

وی با اشاره به اینکه در فرمول جدید مشترکان خوش‌مصرف و کم‌مصرف مشمول افزایش تعرفه برق نخواهند شد درباره نحوه محاسبه مشمولان جریمه‌های برقی عنوان کرده بود:‌ «تعرفه برق مشترکان خانگی با مصرف بالاتر از الگوی مصوب به این ترتیب محاسبه می‌شود که اگر الگوی مصرف 300 کیلووات ساعت باشد، تا این میزان مصرف، مشترک تعرفه قدیم را می‌پردازد. مصارف بالای 300 کیلووات ساعت تا 450 کیلووات ساعت 1.5 برابر هزینه‌های تأمین برق، از 450 تا 600 کیلووات ساعت 2.5 برابر هزینه‌های تأمین برق و از مصرف 600 کیلووات ساعت به بالاتر 3.5 برابر هزینه تأمین انرژی را باید بپردازند.»

7میلیون از 37 میلیون مشترک مصرفی برق، اسراف می‌کنند

بر اساس آخرین آمار و اطلاعات، بیش از 75 درصد مشترکان صنعت برق تا سقف الگو، برق مصرف کرده و مابقی مصرف‌کنندگان بالاتر از سقف الگو از این انرژی مهم استفاده می‌کنند که تعدادشان به گفته سخنگوی صنعت برق 7 میلیون مشترک است.

طبق گزارش توانیر، تعداد مشترکان صنعت برق در ابتدای انقلاب تنها ۳ میلیون و ۳۹۹ هزار مشترک بود که این تعداد در پایان سال ۹۲ به ۳۰ میلیون و ۲۸۷ هزار و در پایان دی ماه 99 به ۳۷ میلیون و ۵۱۲ هزار مشترک رسیده است.

طرح برق امید تحول زیادی در مصرف برق ایجاد نمی‌کند

در همین زمینه «پرویز محمدنژاد‌قاضی‌محله»، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با پانا عنوان می‌کند که طرح «برق امید» مصوبه هیات دولت است و البته که مجلس از قبل به دولت تکلیف کرده بود تا برای مصرف برق طرحی ارایه کند اما این طرح چندان تغییر و تحول خاصی در مصرف برق ایجاد نمی‌کند و مجلس به دلیل دو شاخص مهم قانونی این طرح را پذیرفته است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: «وجه شاخص این طرح این است که دهک‌های بالایی بتوانند زیان دهک‌هایی پایینی را پوشش دهند یعنی مقداری پول از کسانی که پرمصرف‌اند گرفته می‌شود و به کسانی که مصرف کمتر از 150 کیلووات دارند داده می‌شود. درواقع هدف طرح «برق امید» مستضعفان اعم از بهزیستی و کمیته امداد یا خانه‌های کوچک که متعلق به دهک‌های پایین جامعه است، هستند.»

وی افزود:‌«موضوع دیگر در این طرح فرهنگ‌سازی است و پیامی که به مشترکان میانی داده می‌شود تا با مدیریتی که دارند مصرف برق‌شان پایین بیاید.»

مشکل کمبود برق وجود ندارد، مدیریت در پیک مصرف نداریم

محمدنژادقاضی‌محله درباره میزان اثرگذاری این طرح در کاهش مصرف برق خانواده‌های پرمصرف اظهار کرد: «فقط یکی از شاخص‌های بازدارنده قیمت است اما کنترل و مدیریت سیستم در شرکت توانیر و مسئله بهره‌وری باید جدی گرفته شود. برای مثال ما در بودجه 1400 دولت را مکلف کردیم از کنترل‌های هوشمند استفاده کند تا قابلیت تنظیم برای افزایش مصرف و دست‌کاری برق و سرقت برق و همه این‌هایی که منجر به افزایش هزینه تولید می‌شود به‌ نوعی کنترل شود.»

محمدنژادقاضی‌محله با اشاره به اینکه در ایران مشکل کمبود تولید برق نداریم و باید مدیریت صحیح وجود داشته باشد، گفت:‌ «مشکل ما در مصرف نیست بلکه در پیک مصرف است. در تابستان ساعت‌های صبح نزدیک به ظهر مشکل برق نداریم، بلکه دم‌صبح یا غروب بیشترین مصرف برق وجود دارد. در مجموع تولید ما از مصرف بیشتر است اما مشکل ما در پیک مصرف است که خاموشی خودش را نشان می‌دهد. مدیریتی که بیاید در این حوزه کار کند، کم داریم.»

ضعف طرح «برق امید» نادیده‌گرفتن منطقه جغرافیایی است

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی عنوان می‌کند که این کمیسیون طرح مانع‌زدایی را در 19 مورد در نظر گرفته و قرار است بعد از بودجه به صحن مجلس برود که در این طرح کاهش یارانه مصرف بر اساس منطقه جغرافیایی هم مورد نظر است.

وی گفت:‌ «در این طرح عنوان کرده‌ایم که هر شهرستان از یک نظام جغرافیایی و یک سیستم مصرف و آب‌وهوای خاص برخوردار است و همه این‌ها در طرح مانع‌زدایی مجلس دیده شده است. در جدول الگوی مصرف قبلی برای دو برابر الگوی مصرف یا یک برابر الگوی مصرف تعریف خاصی نداشتیم یا در رده‌های پایین مصرف و خانواده‌هایی که تمکن مالی ندارند تا 150 کیلووات تعریفی یا برنامه‌ای برای تشویق یا تنبیه نداشتیم اما اکنون مسئله عدالت‌محوری در جدول تعرفه‌ها دیده شده است.»

محمدنژادقاضی‌محله افزود: «در گذشته کسانی که به لحاظ مالی در سطوح بالای جامعه هستند خیلی قیمت برق برای‌شان مهم نبود حالا برای جریمه مبلغ 500 هزار تومان آنها بشود 800 هزارتومان چندان عدد بزرگی نیست. درحالی‌که این قشر نباید از یارانه عظیمی که در حوزه برق و انرژی وجود دارد استفاده کنند چون این یارانه مخصوص طبقه‌ای از جامعه است که درآمد کمی دارند.»

گفتنی است 85 درصد از مشترکان برق 50 درصد از کل برق تولید شده در کشور را مصرف می‌کنند و 16 درصد مشترکان پرمصرف نیز 50 درصد از برق کشور را مصرف می‌کنند، از این تعداد 11 درصد 32 درصد، 2 درصد معادل 8 درصد از برق، و 2 درصد خیلی پرمصرف نیز 10 درصد از برق تولید شده را در فصول گرم سال مصرف می‌کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار