۲۰ درصد مدارس استثنایی نیازمند بازسازی، ایمن‌سازی و مناسب‌سازی هستند

تهران (پانا) - معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با حضور در همایش سالانه انجمن حامیان دانش‌آموزان استثنایی کشور ضمن تقدیر از خیرین مدرسه‌ساز و مدرسه‌یار گفت مدرسه‌سازی، مدرسه‌یاری، تامین تجهیزات توان بخشی و کمک به توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای از جمله زمینه‌های حضور خیرین در آموزش و پرورش استثنایی است.

کد مطلب: ۱۲۴۹۶۳۹
لینک کوتاه کپی شد
۲۰ درصد مدارس استثنایی نیازمند بازسازی، ایمن‌سازی و مناسب‌سازی هستند

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان آموزش و پرورش استثنایی، حمید طریفی حسینی در این همایش ضمن تقدیر از خیرین عضو انجمن حامیان دانش آموزان استثنایی کشور که همیشه در کنار دانش آموزان استثنایی قرار داشته اند، گفت: مهم ترین رکن تعالی و توسعه جامعه، سرمایه انسانی آن جامعه است و انسان ها منابعی هستند که باید تبدیل به سرمایه انسانی شوند و این رسالت مهم بر دوش آموزش و پرورش است.

وی افزود: در این میان خیرین همواره در کنار آموزش و پرورش برای تحقق اهدافش قرار داشته اند و خیرین بهترین نقطه را برای کار خیر و سرمایه گذاری یعنی آموزش و پرورش و انسان سازی انتخاب کرده اند.

معاون وزیر با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در خصوص آموزش و پرورش گفت: مقام معظم رهبری( مدظله العالی) در خصوص آموزش و پرورش به این نکته اشاره دارند که «آموزش و پرورش جزء آن بخش هایی است که جز با کمک و همیاری و دلسوزی مردم نمی تواند اداره شود» و این بدان معنی است که تاثیر مشارکت مردم در نظام آموزش و پرورش از مشارکت تمامی بخش ها بالاتر است.

حسینی با بیان اینکه نظام یافته ترین و گسترده ترین فعالیت های خیرخواهانه سطح کشور را در آموزش و پرورش شاهد هستیم گفت: نمونه بارز این مشارکت را در دو سال گذشته در ایام کرونا و در دو امر حاکمیتی سلامت و آموزش و پرورش از سوی خیرین داشتیم.

وی افزود: میزان فعالیت خیرین، خیریه ها و خدمت داوطلبانه شاخص هایی برای سنجش سطح انسجام و مشارکت اجتماعی در جامعه هستند و هر چقدر این فعالیت ها بیشتر باشد سطح توسعه یافتگی جامعه به لحاظ مشارکت اجتماعی هم بالاتر می رود.

معاون وزیر رویکرد وزارت آموزش و پرورش را مردمی سازی امور دانست و گفت: فعالیت خیرین که بخشی از ظرفیت مردمی هستند فقط در حوزه مدرسه سازی نباید محدود شود بلکه باید از ظرفیت خیرین و آحاد مردم جامعه در همه سطوح نظام تعلیم و تربیت بویژه در اداره امور مدرسه نهایت استفاده را برد.

وی با اشاره به نیازهای آموزش و پرورش استثنایی گفت: بر اساس آمایش ملی که در سال ۱۳۹۸ در حوزه نیازمندی های آموزش و پرورش استثنایی انجام شد ۲۱۰ مدرسه برای رسیدن به حداقل استانداردها نیاز بود که از این تعداد تاکنون تفاهم نامه ساخت ۱۱۶ مدرسه با مشارکت سازمان نوسازی مدارس و خیرین بسته شده است و ساخت ۹۴ مدرسه دیگر نیازمند مشارکت خیرین است.

معاون وزیر با بیان اینکه حوزه مدرسه یاری از رویکرد های جدید وزارت آموزش و پرورش است، گفت: یکی از نیازمندی های اساسی دانش آموزان با نیازهای ویژه و مدارس استثنایی تجهیزات توان بخشی و آموزشی است که در سال ۱۴۰۰ برای این موضوع ۳۳۴ میلیارد تومان پیش بینی شده است و از این مبلغ تاکنون خیرین ۳۱ میلیارد تومان کمک کرده اند و مجلس نیز ۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای تجهیزات توان بخشی در نظر گرفته است.

وی افزود: امید است خیرین با روحیه جهادی که دارند به این بخش هم توجه ویژه ای داشته باشند تا بخشی از نیازهای دانش آموزان استثنایی مرتفع شود.

معاون وزیر حاکمیت، خانواده، رسانه و سازمان های مردم نهاد را چهار رکن اصلی یاری دهنده نظام تعلیم و تربیت دانست و گفت: تشکل های مردمی و مردم به خوبی وظیفه خود در قبال آموزش و پرورش را انجام می دهند و وظیفه دولت و آموزش و پرورش این است که موانع مشارکت مردم را مرتفع کرده و مشارکت مردم بویژه خیرین در امر آموزش و پرورش را تسهیل کنند.

وی با بیان اینکه ۲۰ درصد مدارس استثنایی نیاز به بازسازی، ایمن سازی و مناسب سازی دارند گفت: ایمن سازی این مدارس نیز نیازمند مشارکت خیرین در سراسر کشور است تا شاهد مدارسی ایمن و مناسب سازی شده برای دانش آموزان با نیازهای ویژه باشیم.

طریفی با بیان اینکه نظام آموزش متوسطه پیش حرفه ای و حرفه ای با رویکرد آماده سازی دانش آموزان برای اشتغال و مهارت آموزی در آموزش و پرورش استثنایی ایجاد شده است گفت: با همه این فعالیت ها اما دانش آموزان استثنایی بعد از فراغت از تحصیل رها می شوند در صورتی که این دانش آموزان نیازمند اشتغال، توانمند سازی و آماده شدن برای زندگی بعد از تحصیل هستند و در این حوزه نیز نیازمند یاری خیرین هستیم و دست آنها را به گرمی می فشاریم.

وی افزود: وزارت علوم اعلام آمادگی کرده است که نظام آموزش عالی خاص برای دانش آموزان استثنایی تدوین کند و یکی از مقدمات حضور این دانش آموزان در دانشگاه ها خوابگاه های مناسب سازی شده است که در این حوزه هم خیرین می‌توانند یاری گر افراد دارای نیازهای ویژه باشند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار