مشارکت سایر دستگاهها در تدوین طرحها و برنامههای مورد نیاز آموزش و پرورش ضروری است
تهران (پانا) - مدیر روابط عمومی و امور بینالملل شورای عالی آموزش و پرورش گفت برای بر طرف کردن موانع و رفع محدودیتها و مشکلات آموزش و پرورش باید بتوان از توانمندی، ظرفیت و مشارکت سایر دستگاهها در امر تعلیم و تربیت به نحو مطلوب و شایستهای استفاده کرد.
محمد باقر امیری مدیر روابط عمومی و اموربین الملل شورای عالی اظهار داشت: نشست هم اندیشی روابط عمومی دستگاه های عضو شورای عالی آموزش و پرورش روز چهارشنبه ۶ بهمن ماه ۱۴۰۰ با حضور دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش، مدیران و روسای مراکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارتخانه ها و سازمانهای عضو این شورا برگزار می شود.
وی افزود: معمولا روابط عمومی ها به عنوان دروازه ایجاد ارتباط و تعامل با مخاطبان، مجریان و سایر دستگاهها هستند که می توانند آنها را به مشارکت و همراهی در طرح ها و برنامه های سازمانها متقاعد نمایند تا با شناختی که از نقش ها و کارکردها یک سازمان بدست می آورند دیدگاهها، پیشنهادها، نظرات و انتقادهای علمی، کارساز و راهگشای خود را برای بهبود روند کار سازمان ارائه نمایند.
امیری با اشاره به اینکه تبیین وضعیت کنونی آموزش و پرورش برای مشارکت مردم و دستگاهها در امر تعلیم و تربیت یک ضرورت انکار ناپذیراست، بیان داشت: بدون همکاری و همراهی ملت، دولت، مجلس، دستگاهها و سازمانها نمی توان موفقیتی در امر آموزش و پرورش کسب کرد، شرط موفقیت و کامیابی در کارها مشارکت و همراهی و همکاری همه اقشار مختلف جامعه در امر تعلیم و تربیت است.
وی با اشاره به نقش تسهیل گری شورای عالی آموزش و پرورش در امر تعلیم و تربیت کشور، گفت: برای بر طرف کردن موانع و رفع محدودیت ها و مشکلات آموزش و پرورش باید بتوانیم از توانمندی، ظرفیت و مشارکت سایر دستگاهها در امر تعلیم و تربیت به نحو مطلوب و شایسته ای استفاده کنیم.
مدیر روابط عمومی و امور بین الملل شورای عالی اضافه کرد: برای اینکه بتوانیم نیازهای آموزش و پرورش را بر طرف کنیم، نیازمند همفکری، همراهی و همکاری سایر دستگاهها در تهیه و تدوین مصوبات تاثیرگذار و کاربردی هستیم.
امیری اظهار داشت: آموزش و پرورش مانند یک شاهرگ حیاتی است که در تمامی شریان های جامعه جریان دارد و به گستره تمامی جامعه؛ فکر، ایده و اندیشه در آن ساری و جاری است؛ پاسخگویی به همه سلایق، ایده ها و دیدگاه ها در آموزش و پرورش کاری بس دشوار و تقریباً نشدنی است؛ بنابراین چاره ای وجود ندارد جز اینکه از ظرفیت و توانمندی سایر دستگاهها هم در این زمینه استفاده موثر و بهینه شود.
وی با اشاره به همگانی بودن وظیفه تحول در نظام تعلیم و تربیت کشور، افزود: برای اجرای سند تحول بنیادین؛ آموزش و پرورش نیازمند مشارکت و همکاری و همراهی دستگاهها و نهادهای مختلف است، چون این دستگاه به تنهایی قادر به اجرای سند تحول نبوده و از توان آن خارج است.
امیری تاکید کرد: برای اینکه بتوانیم مشکلات آموزش و پرورش را برطرف کنیم باید تحول خواهی و تحول آفرینی در آموزش و پرورش به یک مطالبه عمومی و ملی تبدیل شود و به فرموده رهبر معظم انقلاب اسلامی:«...همه باید به کمک آموزش و پرورش بیایند...».
وی افزود: تا این اتفاق نیفتاد نمی توان انتظاری بیش از این از آموزش و پرورش داشت، چون ۹۸ درصد بودجه آموزش و پرورش صرف هزینه های پرسنلی می شود. آیا با ۲ درصد بودجه باقی مانده می توان انتظار تحول در آموزش و پرورش داشت؟
مدیر روابط عمومی و اموربین الملل شورای عالی ابراز داشت: دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش اتاق فکر و یک مجلس کوچک برای آموزش و پرورش است که شیوه کار آن پژوهش، کار کارشناسی و به نوعی خرد جمعی، کار تیمی و گروهی برای تهیه و تدوین مصوبات مورد نیاز آموزش و پرورش است. اصل کار شورای عالی آموزش و پرورش استفاده بهینه از دیدگاهها، نظرات و پیشنهادهای کارشناسی، علمی و پژوهشی صاحب نظران، فرهنگیان و سایر دستگاههاست.
امیری با اشاره به اینکه آموزش و پرورش یک دستگاه فراسازمانی و ملی است، بیان داشت: این دستگاه عظیم به خاطر اینکه با تمامی مردم جامعه ارتباط موثر و تاثیرگذاری دارد و سازوکار آن در سراسر کشور پراکنده شده است، به نوعی یک دستگاه فراسازمانی و ملی بوده که نتیجه و ثمره آن تاثیر مستقیم بر توسعه و پیشرفت کشور دارد.
وی تاکید کرد: برای موفقیت آموزش و پرورش و رفع موانع و چالشهای آن چاره ای جز همراهی، همدلی و همکاری «ملت، مجلس و دولت» نیست، این سه ضلع اصلی ترقی، توسعه و مشارکت در آموزش در پرورش هستند که تفاهم آنها با همدیگر باعث جهش و پیشرفت آموزش و پرورش خواهد شد.
مدیر روابط عمومی و امور بین الملل شورای عالی با اشاره به اهمیت و نقش آموزش و پرورش در بهسازی و توسعه زندگی فردی و اجتماعی افراد مختلف جامعه، خاطرنشان کرد: بنیان و اساس تربیت شهروندان آینده کشور از آموزش و پرورش سرچشمه می گیرد، کشوری که خواهان آینده ای روشن و توسعه یافته است، بیشترین سرمایه گذاری و مشارکت را در امر آموزش و پرورش انجام می دهد. بذر های کاشته شده در نهاد آموزش و پرورش بعداً به درختان تناوری تبدیل می شوند که هم سایه بانند و هم تکیه گاه،؛ برای پرورش این درختان باید از بهترین باغبانها و بهترین بذرها و مواد معدنی استفاده کرد.
وی در پایان با اشاره اینکه گفت و گو، تبیین و بیان مسائل و مشکلات آموزش و پرورش برای جلب مشارکت در حل آن، باید به یک فرهنگ تبدیل شود، تاکید کرد: هدف از برگزاری این نشست استفاده بهینه از ظرفیت، توانمندی و کارآمدی دستگاهها و نهادهای مختلف برای مشارکت در امر تهیه و تدوین طرح ها و برنامه هایی است که بوسیله آنها بتوان باری از روی دوش آموزش و پرورش برداشته شود.
ارسال دیدگاه