تغییر محل نمایشگاه به علت کاهش آلودگی و ترافیک است

تهران (پانا) -مهدی چمران در جریان بررسی نامه فرمانداری متذکر شدموضوع تغییر محل نمایشگاه به علت کاهش آلودگی و ترافیک از رنج‏های مردم تهران است.

کد مطلب: ۱۲۴۸۸۹۴
لینک کوتاه کپی شد
تغییر محل نمایشگاه به علت کاهش آلودگی و ترافیک است

در چهل و یکمین جلسه شورا، نامه فرماندار تهران در خصوص اعتراض هیأت تطبیق به مصوبه « الزام شهرداری تهران به انتقال فعالیت های نمایشگاه بین المللی تهران به مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب » مورد بررسی اعضا قرار گرفت.

سید جعفر تشکری هاشمی به نمایندگی از کمیسیون حمل و نقل، بندهایی را جهت تصویب در جلسه شورا در پاسخ به نامه فرمانداری ارائه کرد و گفت: این مصوبه معطوف به ممانعت از برگزاری نمایشگاه های پرمخاطب در سطح شهر تهران بوده و در هیچ کجای آن توضیحی مبنی بر تغییر محتوای اساسنامه شرکت نمایشگاه‏های بین‏المللی ایران و یا مغایرتی با متن اساسنامه آن شرکت وجود ندارد. همچنین، با توجه به موضوع فعالیت‏های شرکت نمایشگاه‏های بین‏المللی ایران و بندهای (الف) تا (د) ماده 4 آن، تاکید نهاد قانون‏گذار بر نوع فعالیت بوده و کاری به محل برگزاری آن ندارد.

وی افزود: شورا به بند 20 ماده 55 قانون شهرداری‎ها که می‏گوید"جلوگیری از ایجاد و تاسیس کلیه اماکنی که به نحوی منجر به مزاحمت برای ساکنین شهرها و تمام مشاغل ایجاد کننده مزاحمت سروصدا و برگزاری هرگونه نمایشگاه پرازدحام که منجر به مزاحمت برای شهروندان باشد را ممنوع نموده است"، استناد می‏کند. همچنین به استناد تبصره ذیل بند 20 ماده 55 قانون شهرداری‎ها شرکت نمایشگاه ها تاکنون هیچ مستندی را دال بر ضرورت باقی ماندن در محل یاد شده، به کمیسیون مورد اشاره در این تبصره منعکس ننموده است.

تشکری در ادامه گفت: طبق بند 4 صورتجلسه مورخ 6/2/83 میان وزیر بازرگانی وقت و شهردار وقت تهران، به منظور جلوگیری از مزاحمت های ترافیکی و آسایش مردم، مقرر شده است که شهرداری تهران محل های مناسب برای برگزاری نمایشگاه پرمخاطب را فراهم نماید و در همین چهارچوب به استناد بند 3 توافق یادشده، مقرر گردیده بود که 51 درصد سهام شرکت نمایشگاه‎های بین‏المللی، به قیمت کارشناسی به شهرداری تهران واگذار گردد.

در ادامه هاشمی تشکری با استناد به بند چهار نامه مورخ 14/10/1400 به شرکت نمایشگاه‎های بین‎الملی گفت: کارگروهی متشکل از وزارتخانه های راه و شهرسازی، اقتصاد، سمت و سازمان برنامه و بودجه شهرداری تهران به منظور مشخص کردن محل برگزاری نمایشگاه ایجاد شد و جابه‏جایی به مکان یاد شده را موکول به رفع اشکالات ساختاری سایت شهر آفتاب نمودند که این خود دلیل بر پذیرش جابه‏جایی نمایشگاه از مکان فعلی نمایشگاه شهر آفتاب می‏باشد. همچنین لازم به ذکر است که در تبصره سوم بر رفع نواقص سایت شهر آفتاب تاکید شده است.

رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان کرد: با عنایت به بندهای 27 و 28 صد و سی و سومین جلسه شورای عالی هماهنگی ترافیک کشور، برگزاری نمایشگاه پرمخاطب در محل نمایشگاه شهر آفتاب مورد تایید و تاکید قرار گرفته است و با عنایت به بندهای 2 و 29 قانون تشکیلات و وظایف شوراهای کشور، شهرداری موظف می‏باشد، با همکاری دستگاه های ذی‏ربط امکان دایری نمایشگاه های مختلف را فراهم نماید.

همچنین عنوان مصوبه از «الزام شهرداری تهران به انتقال فعالیت نمایشگاه بین‏المللی تهران و مجموعه نمایشگاهی شهر آقتاب» به «الزام شهرداری تهران به برگزاری نمایشگاه های سطح شهر تهران در مجموعه نمایشگاهی شهر آقتاب» تغییر می‏یابد. لذا شورای اسلامی شهر تهران بر مصوبه قبلی خود تاکید و به جز عنوان طرح، سایر بندهای یاد شده را عینا تایید و تصویب می‏کند.

سپس مهدی چمران رئیس شورا در توضیحات تکمیلی متذکر شد که: اصل مسئله اینست که مردم را آزار ندهیم و در مسیر آرامش شهر قدم برداریم و این آلودکی و ترافیک ناشی از برگزاری نمایشگاه را از رنج‏های مردم تهران بکاهیم و درعین حال در خدمت اقتصاد شهر هم باشیم.

سپس نرجس سلیمانی طی پیشنهادی گفت: درواقع یکی از دلایل ایراد فرمانداری موجه است. چراکه شورا بعنوان سیاستگذار شهری نمی‏تواند برای سازمانی خارج از شهرداری تعیین تکلیف کند. اما اینجا الزام صورت گرفته است. و به همین دلیل هم می‏توانیم درمورد مکان این نمایشگاه سخن بگوییم، لذا پیشنهاد می‏کنم که ما می‎توانیم بگوییم: امکان استفاده از زمین واقع در محل فعلی نمایشگاه بین‏الملی تهران از تاریخ مورد نظر تا زمان برطرف شدن مسائل موجود که موجب اختلال در شبکه حمل و نقل شهر تهران گردیده، بایستی به کلی متوقف شود.

اما چمران در پاسخ اظهار داشت: شورا در اینجا، شهرداری را الزام کرده است نه شرکت نمایشگاه‏ها یا سازمان و شرکت دیگری و نه اساسنامه و قانون آن را. لذا تاکید ما بر اینست که شهرداری با کمک شرکت نمایشگاه‏ها تلاش کنند تا نمایشگاه‎ها در مجموعه شهر آفتاب برگزار شود تا برای مردم مشکل ترافیک و آلودگی بروز نکند.

سپس میثم مظفر رییس کمیته بودجه شورا گفت: فکر می‏کنم پیشنهاد خانم سلیمانی دارای دو بخش بود که یک بخش آن در حوزه وظایف شورا و شهرداری بود که پاسخ داده شد. اما بخش دوم این پیشنهاد که بسیار فنی و صحیح بود، اینست که شهرداری می‏تواند از بابت جنس کاربری زمین دخالت کند و بدین طریق نیازی به توصیه و توافق نیست.

چمران در پاسخ متذکر شد: کاربری زمین در زمان تهیه طرح جامع مشخص شده است و اگر ما بخواهیم به این موضوع ورود کنیم و باید آن را به شورای عالی معماری و شهرسازی ارجاع دهیم. کاربری این زمین هم نمایشگاه نیست.

در پایان پیشنهاد نرجس سلیمانی بعلاوه پاسخ کمیسیون حمل و نقل به رای گذاشته شد و به تصویب اعضا رسید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار