میزان صادرات ایران به کشورهای اکو اعلام شد

تهران (پانا) - سخنگوی گمرک گفت تجارت ایران با ۹ کشور عضو اکو در ۹ ماهه امسال از ۲۳ میلیون تن کالا و ۱۱ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار عبور کرد ونسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۲ درصد در ارزش رشد داشته است.

کد مطلب: ۱۲۴۸۷۱۳
لینک کوتاه کپی شد
میزان صادرات ایران به کشورهای اکو اعلام شد

به گزارش گمرک، سید روح الله لطیفی، سخنگوی گمرک اظهار داشت: از ابتدای سال تا اول دی ماه، ۲۳ میلیون و ۲۴۰ هزار و ۳۸ تن کالا به ارزش ۱۱ میلیارد و ۷۵۴ میلیون و ۱۴۷ هزار و ۷۱۶ دلار بین ایران و ۹کشور عضو سازمان "اکو" تبادل شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۰ درصد در وزن و ۴۲ درصد در ارزش رشد داشته است.

وی افزود: سهم صادرات ایران به این کشورها در این مدت ۱۹ میلیون و ۸۵۶ هزار و ۵۳۱ تن کالا به ارزش هفت میلیارد و ۶۴۰ میلیون و ۴۸۸ هزار و ۵۱۷ دلار بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل جهش ۴۱ درصدی در وزن و ۵۲ درصدی در ارزش داشته است.

لطیفی در خصوص میزان صادرات به کشورهای عضو" اکو" توضیح داد: ترکیه با خرید چهار میلیارد و ۱۳۱ میلیون دلار، مقصد اول کالاهای صادراتی ایران در بین اعضای "اکو" بود و پس از آن افغانستان با یک میلیارد و ۴۱۲ میلیون دلار، پاکستان با ۹۱۱ میلیون دلار، آذربایجان با ۳۸۸ میلیون دلار، ازبکستان با ۳۱۰ میلیون دلار، ترکمنستان با ۲۴۰ میلیون دلار، قزاقستان با ۱۳۳ میلیون دلار، قرقیزستان با ۶۲ میلیون دلار و تاجیکستان با ۵۴ میلیون دلار در رتبه‌های بعدی صادرات کالاهای ایرانی قرار دارند.

سخنگوی گمرک در خصوص واردات از اعضای" اکو" گفت: در ۹ ماه امسال، سه میلیون و ۳۸۳ هزار و ۵۰۷ تن کالا به ارزش چهار میلیارد و ۱۱۳ میلیون و ۶۵۹ هزار و ۱۹۹ دلار از ۹ کشور عضو اکو، وارد کشورمان شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۲ درصد در وزن کاهش و ۲۷ درصد در ارزش افزایش داشته است.

وی افزود: ترکیه با فروش سه میلیارد و ۶۹۷ میلیون دلار، پاکستان با ۱۹۴ میلیون دلار، ازبکستان با ۹۷ میلیون دلار، قزاقستان با ۳۸ میلیون دلار، آذربایجان با ۳۲ میلیون دلار، ترکمنستان با ۲۵ میلیون دلار، تاجیکستان با ۱۵ میلیون دلار، افغانستان با ۱۳ میلیون دلار و قرقیزستان با بیش از دو میلیون دلار به ترتیب کشورهای طرف معامله با ایران در تأمین نیازهای کشور در بین اعضای سازمان "اکو" بودند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار