استفاده ‌از قدرت روایتگری و عمق و نفوذ هنر متعهد برای انتقال ارزش‌های دینی و دفاع مقدس

تهران (پانا) - معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در آئین اختتامیه جشنواره معلمان راوی دفاع مقدس آموزش و پرورش استثنایی که به میزبانی خراسان شمالی برگزار شد، گفت صحنه‌های دفاع مقدس موقعیت‌های بی‌بدیل یاددهی و یادگیری هستند و با استفاده از قدرت روایتگری و عمق و نفوذ هنر متعهد می‌توان ارزش‌های دینی و دفاع مقدس را ترویج کرد.

کد مطلب: ۱۲۴۸۱۸۵
لینک کوتاه کپی شد
استفاده ‌از قدرت روایتگری و عمق و نفوذ هنر متعهد برای انتقال ارزش‌های دینی و دفاع مقدس

سیدحمید طریفی حسینی در این نشست که به صورت ویدئو کنفرانسی برگزار شد ضمن تقدیر از دست اندرکاران برگزاری جشنواره راویان دفاع مقدس گفت: فرهنگ ایثار و شهادت و موضوع دفاع مقدس یکی از محوری و کلیدی ترین ارزش های انقلاب اسلامی است و تمام تلاش دست اندرکاران نظام تعلیم و تربیت این است که ارزش های فرهنگ ایثار و شهادت و دفاع مقدس از طریق برنامه های درسی و موقعیت های مختلف یادگیری و یاددهی به دانش آموزان منتقل شود.

طریفی با بیان اینکه ظلم ستیزی، جهادگری، شجاعت، ایثار، فرهنگ دوستی و فداکاری کلید واژه های اساسی سند تحول بنیادین هستند، گفت: ما به عنوان متولیان نظام تعلیم و تربیت مکلف هستیم دانش آموزانی تربیت کنیم که واجد این ویژگی های مد نظر سند تحول بنیادین باشند.

طریفی با تاکید بر ارزش ها و ویژگی های دفاع مقدس، گفت: یکی از تاکیدات سند تحول بنیادین خلق موقعیت های جدید و جذاب یاددهی و یادگیری است و دفاع مقدس موقعیت بی بدیل یاددهی و یادگیری است که باید از آن نهایت استفاده را برد.

وی افزود: چند دهه از دفاع مقدس گذشته است و دانش آموزان توفیق حضور در صحنه های دفاع مقدس را نداشتند اما به لطف وجود راویان دفاع مقدس و روایتگری آنان، ارزش های دفاع مقدس به نسل جدید منتقل می شود.

معاون وزیر با بیان اینکه یکی از ساحت های شش گانه سند تحول بنیادین ساحت تربیت هنری و زیبایی شناختی است گفت: نظام تعلیم و تربیت به دنبال آن است که دانش آموز تمام ساحتی تربیت کند و یکی از ساحت های مهم آن ساحت تربیت هنری و زیبایی شناختی است.

وی افزود: معلمین باید بتوانند از ابزارهای هنری به نحو احسن استفاده کنند و یکی از مولفه های توانمندی معلمین استفاده از فن روایت گری در کلاس درس است.

طریفی با تاکید بر قدرت هنر در انتقال ارزش ها گفت: مقام معظم رهبری می فرمایند «هر ایده، اندیشه و انقلابی که در قالب هنر نگنجد ماندنی نخواهد بود» و در جایی دیگر می فرمایند «هر پیامی، هر دعوتی، هر انقلابی، هر تمدنی و هر فرهنگی تا در قالب هنر ریخته نشود شانس نفوذ و گسترش ندارد و ماندگار نخواهد بود» و این بیانات نشان از تاکید مقام معظم رهبری بر قدرت هنر در انتقال ارزش ها دارد.

وی با بیان اینکه امروزه دنیای غرب به بهترین شکل ممکن از ابزار هنر برای ترویج ارزش های خود استفاده می کند، گفت: ما هم در جامعه اسلامی موضوعات ارزشی و اخلاقی مبتنی بر ارزش های ناب اسلامی زیاد داریم و می توانیم با تکیه بر هنر، این ارزش ها را به دانش آموزان انتقال دهیم.

طریفی با بیان اینکه از ابزار هنر هنوز به درستی در نظام تعلیم و تربیت استفاده نشده است گفت: مهمترین ویژگی هنر متعهد، قدرت روایتگری و قدرت عمق و نفوذ آن در دل انسان ها است و یک مربی می تواند با کمترین وقت و زمان از این ابزار برای انتقال عمیق ترین ارزش های دینی و دفاع مقدس و ارزش های حوزه های اخلاقی و امور اجتماعی، فرهنگی و سیاسی استفاده نماید.

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه در نظام اسلامی به لحاظ محتوایی غنی هستیم و مهم ترین نکته انتقال این محتوا از طریق ابزار صحیح است گفت: شهید مرتضی آوینی روایتگر دفاع مقدس بود که از هنر به خوبی برای نهادینه سازی، ماندگاری و عمق بخشی به ارزش های دفاع مقدس استفاده می کرد و جشنوارهایی نظیر راویان دفاع مقدس ادامه راه این شهید بزرگوار برای انتقال ارزش های دفاع مقدس به دانش آموزان است. هنر یک موهبت الهی است و هنرمند متعهد می تواند با ابزار هنر به یاری تعلیم تربیت بیاید.

معاون وزیر نگاه مترقی سند تحول بنیادین را تربیت تمام ساحتی دانش آموزان دانست و گفت: دانش آموزان استثنایی نیز از این امر مستثنی نیستند و یکی از ساحت هایی که بیشترین تاثیر را بر دانش آموزان با نیازهای ویژه دارد ساحت هنری و زیبایی شناختی است.

وی با تاکید بر اینکه توجه ویژه به موضوعات هنری و تربیتی در استان ها و مدارس از برنامه های جدی سازمان آموزش و پرورش استثنایی است گفت: با همین رویکرد علاوه بر جشنواره راویان دفاع مقدس، جشنواره لاله های جاوید با رویکرد شاهد پژوهی نیز در حال اجرا است.

طریفی در پایان با تاکید برای اینکه عرصه تعلیم و تربیت عرصه انتقال فرهنگ ناب انقلاب اسلامی است، گفت: هماهنگی بین نهادهای انقلاب اسلامی و آموزش و پرورش موجب ارتقای تعلیم و تربیت می شود و باید از ظرفیت نهادهای انقلابی نهایت بهره را در تعلیم و تربیت برد

شایان ذکر است اولین جشنواره معلمان روای دفاع مقدس به میزبانی آموزش و پرورش استثنایی استان خراسان شمالی در ۵ محور فیلم، عکاسی، طراحی پوستر، مقاله نویسی و خاطره نویسی ویژه همکاران آموزش و پرورش استثنایی سراسر کشور برگزار شد که ۵۲۹ اثر به دبیرخانه این جشنواره ارسال شد و پس از داوری از ۷۰ اثر برگزیده تقدیر بعمل آمد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار