عباس مقتدایی*

خیز بلند ایران برای ارتباط با آسیا

نگاه جمهوری اسلامی ایران به کشورهای آسیایی در دولت سیزدهم تغییر کرده است. ما به تجربه به این جمع‌بندی رسیده‌ایم که اروپایی‌ها زمینه‌های همکاری را عمدتا گروکشی می‌کنند و مخصوصا خودشان را با سیاست‌های آمریکا در منطقه تطبیق می‌دهند.

کد مطلب: ۱۲۴۷۷۲۳
لینک کوتاه کپی شد
خیز بلند ایران برای ارتباط با آسیا

بنابراین ضرورت دارد جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری قدرتمند که قدرت نوظهور آن توانسته ابعاد متفاوت دفاعی، سیاسی، امنیتی و اقتصادی پیدا کند می‌تواند با همکاری‌های بین‌‌المللی آسیایی روندها را تغییر دهد.

ما می‌توانیم در یک روند همکاری میان دولت‌ها در منطقه کاری کنیم که بیشترین منافع عاید کشورمان و همسایگانمان شود. کشورهای مهم آسیایی نظیر چین، روسیه و هند ظرفیت‌ها و زمینه‌های ممتازی برای همکاری دارند.

جمهوری اسلامی ایران نیز در سال‌‌های اخیر با تکیه بر قدرت داخلی و بومی‌سازی عرصه‌های مختلف دفاعی و حد بالای مشارکت سیاسی و ابعاد مرتبط با تقویت بنیان‌های اجتماعی توانسته است جایگاه قابل توجهی در آسیا پیدا کند.

اکنون ایران به عنوان یک تولیدکننده مهم در منطقه که می‌تواند در عرصه‌های مختلف تولیدات قابل توجهی داشته باشد و همچنین به عنوان هفدهمین اقتصاد جهانی می‌تواند زمینه‌‌های مناسبی را برای سرمایه‌گذاری‌های اجتماعی ایجاد کند.

چین با توجه به تحولات اخیر و شتابی که برای حضور در مناطق مختلف گرفته است و افزایش سرمایه‌گذاری‌های خارجی می‌تواند یک کشور هدف برای ایران باشد به‌ویژه این‌که این کشور در کنار روسیه دو صاحب رای وتو در شورای امنیت سازمان ملل متحد هستند.

این ظرفیت می‌تواند به کمک کشورهای آسیایی بیاید، امنیت بیشتر منطقه خلیج فارس را مسیر سازد و به حضور حداکثری ایران را در آسیا سبب شود. به‌ویژه این‌که ما در نتیجه این همکاری‌ها در ماه‌های گذشته توانسته‌ایم در سازمان شانگهای نیز عضویت دائم داشته باشیم و همین مساله می‌تواند ظرفیت‌های و زمینه‌ها افزون‌تری را برای شتاب گرفتن رشد اقتصاد ایران در اختیار ملت و کشورمان قرار دهد.

سفر آقای رئیسی به روسیه و سفر وزیر خارجه به چین نشان می‌دهد ایران خیز بلند ارتباط با آسیا را برداشته و امید است در سایه راهبری‌های استراتژیک و کارهای راهبردی در این زمینه بتوانیم آرمان‌ها و آمال جمهوری اسلامی ایران را در منطقه با شتاب بیشتری پیش ببریم.

ایران کشور بزرگ منطقه است که سکاندار امنیت در این منطقه حساس است و کشورهایی مثل چین و روسیه به همکاری با ایران نیاز دارند. ایران هم همکاری‌های آسیایی را در اولویت خود قرار داده است.

*نماینده مردم اصفهان در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی
منبع: جام جم

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار