علی انصاری:

بدخطی دانش‌آموزان نگاهی اصولی، کارشناسانه و آینده‌نگر می‌خواهد

رودهن (پانا) - دبیر هنر مدرسه شهیدبهشتی رودهن، حل مشکل بدخطی در بین دانش‌آموزان که هم اکنون بسیار رایج شده است را نیازمند نگاهی اصولی، کارشناسانه و آینده‌نگر دانست.

کد مطلب: ۱۲۴۷۳۸۲
لینک کوتاه کپی شد
بدخطی دانش‌آموزان نگاهی اصولی، کارشناسانه و آینده‌نگر می‌خواهد

علی انصاری، دبیر هنر دبیرستان شهیدبهشتی رودهن، خوشنویس، خواننده و دارای رتبه استادی خط نستعلیق با سابقه 22 سال تدریس هنر در رابطه با خط و خوشنویسی در بین دانش‌آموزان در گفت و گو با پانا گفت: بدخطی امروزه در حال افزایش است. دلایل افزایش بدخطی عبارت است از این‌که افراد از پایه با خط بد شروع کردند و آموزش‌های درست و اصولی به فرد در زمینه شیوه صحیح نوشتن و زیبا‌نویسی داده نشده است؛ گاهی حتی لازم است از عوامل بازدارنده یا به عبارتی همان تنبیهی استفاده شود که فرد از همان سن‌کم و آغاز نوشتن متوجه شود؛ خط ناخوانا و بدون رعایت اصول زیبایی مورد قبول نیست و خط خوب مورد توجه و تشویق قرار می‌گیرد.

متاسفانه امروزه، بسیاری از دبیران و آموزگاران در سیستم تعلیم و تربیت خط خوبی ندارند و بی‌شک این دبیر یا آموزگار الگوی مناسبی جهت ترغیب دانش‌آموزان در خط خوب نخواهد بود

وی در تکمیل صحبت‌هایش بیان کرد: امروز شاهد این هستیم که حتی بسیاری از دبیران و آموزگاران در سیستم تعلیم و تربیت خط خوبی ندارند و بی‌شک این دبیر یا آموزگار الگوی مناسبی جهت ترغیب دانش‌آموزان در خط خوب نخواهد بود، بنابراین باید به پدیده بدخطی و گسترش آن در بین دانش‌آموزان نگاهی مدیریتی، ریشه‌یاب و اصولی داشته باشیم و مورد بررسی‌های عمیق و علمی قرار گیرد، تمام علت‌‌هایی که موثر هستند باید مطالعه و با روش‌های درستی حل شوند.

وی در ادامه افزود: از جمله دلایلی دیگری که بسیار موثر است و لازم است درباره آن صحبت شود، فونت کتاب‌ها است که فونتی بی‌هویت و غیرعلمی و بدون بررسی‌های کارشناسانه در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌گیرد و به صورت نا خودآگاه روی خط دانش آموز و افراد تاثیر منفی می‌گذارد، نباید فقط ترویج یک خط ملاک ارزیابی‌ها و مولفه‌ای در تدوین کتاب قرار بگیرد باید نیازهای دانش‌آموز، سطح علمی و روانشناختی، بلوغ ذهنی و تشخیصی او را هم سنحید و در تالیف کتابی که مخاطبش دانش‌آموز است در نظر گرفت.

انصاری اظهار کرد: یکی دیگر از دلایل این است که خود افراد خانواده خط مناسب و خوانایی ندارند، تمرینی در کانون خانواده وجود نداشته است و حتی به دلیل این‌که بد‌خطی در بین اعضای خانواده رایج بوده است، خط دانش‌آموز مورد قضاوت و سنجش درستی قرار نگرفته است، نقاط قوت و ضعف آن مشخص نشده و ترغیبی در زمینه خوانا و زیبا نوشتن برای دانش‌آموز در نظر گرفته نشده است.

خط زیبا می‌تواند یک استعداد ذاتی باشد بنابراین آن را انکار نمی‌کنیم اما موارد آن بسیار کم و بیشتر در مهارت خط زیبا و خوانا، مهارت‌های اکتسابی و تمرین‌های اصولی و مداوم خودنمایی می‌کند

وی در ادامه مطرح کرد: خط زیبا می‌تواند یک استعداد ذاتی باشد، بنابراین آن را انکار نمی‌کنیم اما موارد آن بسیار کم و بیشتر در مهارت خط زیبا و خوانا، مهارت‌های اکتسابی و تمرین‌های اصولی و مداوم خودنمایی می‌کند و هرچه این مهارت‌ها و تمرین‌ها بیش‌تر شود مسلما فرد خط زیباتری خواهد داشت و به عنوان یک فرد خوش‌خط از او نام برده خواهد شد.

این استاد خط با‌تجربه، اذعان کرد: خطوط بسیاری بین ایران و جهان اسلام مشترک است ولی ایران یک خط مختص به خود دارد به نام نستعلیق که شناسنامه ایرانی است. خط نستعلیق خطی است که مخصوص ایرانیان است؛ این خط پس از چندین دهه و سده، کم‌کم و به مرور خطی کامل و بی‌نقص شده است. راه‌های ترویج و آموزش‌ آن به صورت دقیق و کارشناسی، باید در آموزش و پرورش و سیستم تعلیم و تربیت بسیار مورد توجه قرار گیرد و به طور جدی پرورش این استعداد در دانش‌آموزان و حتی فرهنگیان در دستور اقدام و عملیات اجرایی قرار بگیرد.

وی همچنین بیان کرد: خط زیبا می‌تواند یک استعداد ذاتی باشد بنابراین آن را انکار نمی‌کنیم اما موارد آن بسیار کم و بیشتر در مهارت خط زیبا و خوانا، مهارت‌های اکتسابی و تمرین‌های اصولی و مداوم خودنمایی می‌کند و هرچه این مهارت‌ها و تمرین‌ها بیش‌تر شود، مسلما فرد خط زیباتری خواهد داشت و به عنوان یک فرد خوش‌خط از او نام برده خواهد شد.

انصاری در پایان تصریح کرد: ایران مهد هنر است و هنر خوشنویسی یکی از چند صد هنر موجود است که البته یکی از هنرهای بزرگ ایرانیان در طول دوران تاریخ بوده است، اما متاسفانه آموزش و پرورش به عنوان سازمانی که مسئولیت تعلیم و تربیت و آموزش به فرزندان این کشور را بر عهده دارد، عنایت خاص و کافی به هنر خوشنویسی نداشته و آن را جدی نگرفته است و فقط در کتاب‌های فرهنگ و هنر کمی درباره آن صحبت شده است و بعضا آموزش‌های غیراصولی و ناصحیح در کتاب‌های درسی ارائه شده است، که بی‌شک همچنان ترویج کننده بدخطی در نسل‌های بعد هم خواهد بود.

خبرنگار دانش آموز: سبحان زاهدی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار