صرفه‌جویی 30 درصدی مصرف برق در گرو تعویض وسایل برقی دست دوم

تهران (پانا) - متوسط مصرف برق خانگی 186 کیلو وات ساعت در ماه است که اگر مردم وسایل قدیمی برقی خود را تعویض کنند مصرفشان حدود 30 درصد کم می‌شود.

کد مطلب: ۱۲۴۵۸۸۸
لینک کوتاه کپی شد
صرفه‌جویی 30 درصدی مصرف برق در گرو تعویض وسایل برقی دست دوم

به گزارش روزنامه ایران، میزان مصرف انرژی لوازم برقی و گازی خانگی یکی از نقدهایی است که وزارت نیرو دارد و همواره گفته می‌شود که اگر میزان مصرف برق و گاز لوازم برقی خانگی بهینه باشد، می‌توان از قطع برق و گاز جلوگیری کرد. حال این روزها که به‌دلیل عدم سرمایه‌گذاری دولت‌های گذشته در زیرساخت‌های برق و گاز، نگرانی از قطع اینگونه انرژی‌ها وجود دارد، باید دید که لوازم برقی و گازی خانگی در مصرف برق و گاز چه میزان سهم دارند؟

عباس هاشمی، دبیر کل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران درباره مصرف انرژی لوازم برقی و گازی خانگی گفت: «یکی از اتفاق‌های بسیار خوبی که در حوزه لوازم برقی خانگی افتاده بهینه‌سازی مصرف انرژی است و حتی گرید مصرف انرژی در ایران بالاتر از کشورهای اروپایی است؛ برخی از لوازم برقی خانگی که از اروپا به ایران می‌آید در کشور خودشان گرید A پلاس دارند اما وقتی در ایران مورد تست قرار می‌گیرند B است. این امر نشان می‌دهد که تولیدکنندگان لوازم برقی خانگی ایران در این موضوع بخوبی ورود کردند؛ البته اروپایی‌ها در آب و هوای خودشان به گرید A پلاس می‌رسند ولی در ایران با توجه به شرایط آب و هوایی کشورمان رتبه انرژی اروپا افت می‌کند.»

او ادامه داد: «به جرأت و بدون ابهام می‌توان ادعا کرد که در وسایل برقی چون یخچال و فریزر، ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی و پکیج هیچ مشکلی به جهت مصرف انرژی وجود ندارد و هیچ کدام از این محصول‌ها کمتر از گرید A نیستند؛ ولی در وسایل گازسوز به جهت طراحی مشکلاتی دارد که باید نسبت به حل آنها اقدام کرد. در این حوزه به طور قطع نیازمند طراحی بهتر هستیم تا مصرف گاز کاهش پیدا کند. در مورد بخاری گازی تکنولوژی از کشور استرالیا وارد ایران شد و بومی‌سازی نیز صورت گرفت، اما به جهت دودکشی که بخاری‌ها دارند بخشی از گرما هدر می‌رود، اینگونه بخاری‌ها با آنکه گرید A هستند ولی بازهم بخشی از انرژی را از دست می‌دهند.»

بر اساس آنچه که منابع مطلع اعلام کردند متوسط مصرف برق خانگی ۱۸۶ کیلووات ساعت در ماه است و اگر مردم نسبت به کاهش مصرف انرژی و حذف وسایل برقی فرسوده و قدیمی خود اقدام کنند حداقل 25 الی 30 درصد از متوسط مصرف کم خواهد شد و در چنین شرایطی برق و گاز در فصل‌های پیک به تمام نقاط کشور می‌رسد؛ البته این امر دلیل بر آن نیست که زیرساخت‌ها توسعه پیدا نکند.

دبیر کل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران با بیان اینکه بخشی از انرژی که هر ساله از دست می‌رود به‌دلیل استفاده از لوازم خانگی فرسوده و قدیمی است، گفت: «لوازم خانگی قدیمی بسیار پرمصرف و کم بازده هستند این در حالی است که لوازم برقی خانگی جدید که به آن اشاره شد کم مصرف و پربازده شده‌اند. لذا با هدف کاهش مصرف انرژی و بهینه‌سازی مصرف بهتر است که سیاستگذاران برای حذف لوازم خانگی فرسوده و پرمصرف برنامه‌ریزی کنند، بر این اساس در جلسه‌ای که اخیراً با وزارت نیرو داشته‌ایم قرار است طرح‌های جدید برای کاهش مصرف انرژی تعریف شود.»

سهم دو درصدی لباسشویی در مصرف برق

در برخی از منابع خبری اینگونه آمده است که یخچال فریزر یکی از پرمصرف‌ترین لوازم خانگی است. این وسیله‌ برقی ۱۸ درصد برق مصرفی لوازم خانگی را استفاده می‌کند. به‌طوری که یخچال ساید‌بای‌ساید در سال در حدود ۲۵۰ تا ۴۷۰، یخچال متوسط ۱۷۰ و یخچال- فریزر جداگانه ۱۷۰ تا ۳۶۰ کیلو وات ساعت انرژی مصرف می‌کند. همچنین تلویزیون ۱۹ درصد از انرژی مصرفی خانوار را شامل می‌شود، می‌توان این وسیله را یکی از وسایل پرمصرف دانست؛ میزان مصرف روزانه‌ یک تلویزیون خاموش، ۲۴ وات است. در این میان سهم لباسشویی در مصرف برق خانواده ۲ درصد است.

او خاطرنشان کرد: «برای آنکه بتوان مردم را تشویق به حذف لوازم خانگی فرسوده کرد، به یک راهکار اجرایی رسیدیم، در این طرح گفته شده که مردم لوازم خانگی پرمصرف انرژی خود را تحویل دهند و جای آن لوازم خانگی کم مصرف و جدید به‌صورت اقساطی بگیرند و قسط‌ها به فیش برق متقاضیان اضافه شود. در این طرح ضرورت دارد که وزارت صمت، تولیدکنندگان و وزارت نیرو در کنار هم قرار گیرند و تفاهمنامه‌ای را امضا کنند؛ البته تولیدکنندگان با اجرای چنین امری موافق هستند و قطعاً وزارت صمت هم در این خصوص همراهی خواهد کرد. اگر چنین طرحی پیاده‌سازی شود بسرعت می‌توان مصرف انرژی را در کشور کاهش داد.»

درباره اجرای طرح تعویض لوازم خانگی فرسوده با جدید، سراغ تولیدکنندگان بزرگ لوازم خانگی رفتیم. آنها اظهارکردند که این طرح در گذشته برای تعداد محدودی از لوازم برقی خانگی مانند تلویزیون وجود داشت اما ادامه پیدا نکرد، لذا با حمایت دولت سیزدهم و همکاری وزارت نیرو می‌توان چنین امری را پیاده کرد و همه تولیدکنندگان نیز با آن موافق هستند. از آنجا که قیمت لوازم برقی خانگی افزایش قابل توجهی یافته است خیلی از مردم نمی‌توانند نسبت به تغییر لوازم خانگی خود اقدام کنند، لذا تعویض بهترین راهکار است.

هاشمی با تأکید بر اینکه برای مردم میزان مصرف انرژی وسایل برقی بسیار اهمیت پیدا کرده است و در زمان خرید به این مقوله توجه می‌کنند، گفت: «در گذشته هنگام خرید لوازم خانگی میزان مصرف انرژی هیچ اهمیتی نداشت و همواره مردم به ظاهر و قیمت کالا توجه می‌کردند اما با حرکت به سمت واقعی شدن قیمت برق، مردم نیز به میزان مصرف انرژی لوازم برقی خانگی توجه می‌کنند و این امر باعث شده که تولیدکنندگان داخلی در این بخش تمام تلاش خود را داشته باشند، ما اکنون به جایی رسیده‌ایم که گرید انرژی یخچال و فریزر تولید داخل A+++ است و این اتفاق مهمی است که تولیدکنندگان داخلی به آن دست یافته‌اند.»

او درباره سایر تولیدکنندگان لوازم برقی خانگی اظهارداشت: «بیشترین مصرف انرژی با یخچال و فریزر، ماشین ظرفشویی و ماشین لباسشویی است و سایر لوازم مصرف زیادی ندارند، در حال حاضر بیشترین مشکل در این حوزه مربوط به لوازم برقی خانگی فرسوده و قدیمی است؛ اگر لوازم برقی فرسوده از چرخه مصرف خارج شوند می‌توان کاهش مصرف انرژی داشت.»

اگر لوازم برقی خانگی شما گرید انرژی مناسبی ندارد و طی این سال‌ها نتوانستید از میزان مصرف برق و گاز خود کم کنید کارشناسان برای شما خوانندگان چند توصیه دارند. از خاموش و روشن کردن زیاد تلویزیون خودداری کنید و همچنین تلویزیون را به هیچ عنوان در حالت استند بای نگذارید و بعد از تماشا حتماً آن را از پریز برق جدا کنید. از باز و بسته کردن در یخچال و فریزر حذر کنید و اجازه ندهید مدت طولانی در باز باشد.قرار دادن غذای داغ در یخچال و فریزر ممنوع است چرا که یکباره مصرف انرژی را افزایش می‌دهد. ضمن اینکه از سالم بودن درزگیر‌‌های یخچال مطمئن می‌شوید دقت کنید که یخچال و فریزر در معرض تابش آفتاب نباشد. در ماشین ظرفشویی همواره حالت شست‌و‌شوی اقتصادی را انتخاب و بعد از اینکه ماشین ظرفشویی پر شد آن را روشن کنید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار