عضو کمیسیون عمران شورای شهر تهران در گفتوگو با پانا:
باور اتمام متروی تهران در 4 سال سخت است؛ تکمیل خطوط به 300 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد
تهران (پانا) - یک عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران گفت باور اینکه اتمام متروی تهران در 4 سال محقق شود سخت است اما امید است که محقق شود.
علی اصغر قائمی درگفتوگو با پانا با اشاره به اینکه آیا امکان اتمام پرونده متروی تهران طی مدت ۴ سال وجود دارد، گفت: «برای اتمام تعهدات مترو براساس طرح جامع ریلی که افق آن ۱۴۲۰ است اعتباری نزدیک به ۳۰۰ هزار میلیارد تومان لازم است که با وضعیت کنونی قابل تحقق نیست.»
وی ادامه داد: «بودجه امسال شهرداری تهران پس از اصلاحیه، حدود ۳۷ هزار میلیارد تومان است که اگر در خوشبینانهترین حالت حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان محقق شود که بخش عمده آن برای نگهداشت میرود و در زمینههای عمرانی دستمان بسته است.»
این عضو شورای شهر تهران تاکید کرد: «شهردار تهران امید دارد منابعی که برای توسعه مترو مورد نیاز است مانند کمکهای دولت و مشارکت بخش خصوصی محقق شود.»
قائمی درخصوص اینکه شهردار تهران عنوان کرده تحقق اتمام مترو طی ۴ سال با همراهی شهروندان امکانپذیر است، مردم چه کمکی میتوانند انجام دهند، گفت: «الان در دنیا روشهای توکِنایز کردن اَسِتهای دستگاهها مرسوم شده است، به این معنی که ما ارزش سرمایهها و داراییهایمان را به فضای دیجیتال ببریم. به طور مثال شما یک ملک میخرید، در نهایت میتوانید به ۶ دانگ تقسیمش کنید و وقتی میروید محضر بگویید این یک دانگش برای این و یک دانگش برای آن اما میتوانید آن ملک را به هر تعداد قسمت دلخواهی بشکنید؟ و همه برایش سند داشته باشند؟ اکنون چنین ساختاری وجود ندارد ولی اگر بنا باشد این ساختمان را به یک میلیون نفر بفروشیم و نفری یک آجر سهممان باشد هم اکثریت توان خرید یک آجر را دارند و آن یک آجر هم اگر قیمتش افزایش پیدا کرد، آن سرمایهگذار کوچک در سودش شریک خواهد شد.»
وی ادامه داد: «اگر شهرداری به سمت اقتصاد دیجیتال گام بردارد که البته ما نیازمند یکسری قوانین ملی بالادستی هم در این زمینه هستیم، آن شکل از مشارکت مردم که شهردار درباره آن صحبت کرده اینطور است که ۱۰ میلیون تهرانی بیایند همه کمک کنند با هم مترو بسازیم.»
قائمی درخصوص اینکه آیا این روش با وجود نبود قوانین بالا دستی ۴ ساله محقق میشود، گفت: «این ایده هم برای اجرایی شدن به زمان نیاز دارد.»
وی ادامه داد: «در تهران ۴ دستگاه TBM داریم. براساس قدرت عملکرد آنها در نهایت شاید سالی ۵۶ کیلومتر حفاری تونل صورت بگیرد، در کنار حفر تونل بحث زیرساختها، واگن، سیستمهای سیگنالینگ و ... هم وجود دارد. برای ما هم مقداری باورش سخت بود ولی خب دعا میکنیم که بتوانند این کار را انجام دهند.»
ارسال دیدگاه