نبض سینمای امروز در دست مخاطب

سینما ترکیبی است از ژانرهای مختلف که بتواند تامین کننده سلایق متفاوتی باشد. حتی امروز در سینمای دنیا این گونه‌ها با هم ترکیب و آثاری متفاوت ارائه می‌شوند تا همه مخاطبان را با هر گروه سنی با خود همراه کنند. این که چه ترکیبی در سینماها به روی پرده برود و این تنوع تا چه اندازه باشد بسیار حائز اهمیت است. در سینمای ایران نیز شرکت‌های پخش این وظیفه را برعهده دارند هرچند که تنوع ژانری زیادی نداریم و تنها به چند گونه، سینمای ایران بسنده کرده است، اما در هرحال همان تعدادی که امکان ساختش وجود دارد نیز در زمان پخش باید بستر و شرایطش مهیا باشد.

کد مطلب: ۱۲۴۴۶۵۳
لینک کوتاه کپی شد
نبض سینمای امروز در دست مخاطب

با کمی جستجو می‌بینیم که شرکت‌های پخش اصلی سینمای ایران تعدادشان از تعداد انگشت‌های دو دست نیز کمتر است. این در حالی است که این شرکت‌ها شاهراه اصلی ارتباط مخاطب با سینمای ایران هستند با آثاری که باید برایش برنامه‌ریزی وجود داشته و با سلیقه مخاطب همسو باشد.
یکی از این شرکت‌های پخش، موسسه بهمن سبز حوزه هنری است که هرچند در سال‌های گذشته بر اساس آنچه که برنامه‌ریزی شده بود دست به انتخاب آثار و پخش و اکران آن‌ها داشت، اما امسال با رویکردی متفاوت دست به انتخاب آثار زده است و تلاش می‌کند همه طیف‌های مختلف مخاطبان سینما رو را در نظر بگیرد و آثار را اکران کند.
این موسسه پخش با وجود آنکه کرونا بسیاری از سالن‌های سینمایی را تعطیل کرده بود، با انتخاب زمان مناسب و اثری مناسب دست به ریسک زد و به اکران فیلم اقدام کرد. «مدیترانه» اولین فیلمی بود که پس از تعطیلی یک ساله سینماها به روی پرده رفت. پس از آن نیز «تک تیرانداز» را همزمان با هفته دفاع مقدس به روی پرده فرستاد. در ادامه این مسیر این موسسه دست به اکران دو فیلم موفق به زبان آذری زد که «پوست» کار برادران ارک با وجود آنکه فاقد بازیگر چهره بود، با موفقیت خوبی مواجه شد و فیلم «آتابای» ساخته نیکی کریمی نیز بسیار مورد توجه مخاطبان چه در شهرهای آذری زبان و چه در شهرهای دیگر واقع شد، این در حالیست که این شرکت هم اکنون فیلم «صحنه زنی» را بر پرده سینماها دارد، فیلمی متفاوت با داستانی متفاوت در دل اجتماع که تاکنون به آن پرداخته نشده است.
گروه جوان و فعال این موسسه، علاوه بر خلاقیت در بحث تبلیغات تنوع مضمونی و ژانری را نیز در نظر گرفته و با تغییر رویکرد امروز شاهد این هستیم که فیلم‌هایی که پیش از این سابقه نداشت حوزه هنری دست به اکران آن‌ها بزند در انتخاب این گروه قرار دارد و به نوعی پخش بهمن سبز متفاوت از گذشته شده است و سیاست سابق کمتر در آن دیده می‌شود.
از سوی دیگر با وجود آنکه حوزه هنری خود دارای سالن‌های سینمایی متعددی در شهرهای مختلف کشور است، اما در گذشته منفعل بود و چندان دست به انتخاب آثار برای پخش نمی‌زد. عمده آثار آن مربوط به مضامین دینی و ارزش‌های دفاع مقدسی بود. در حالی که امروز اینگونه نیست و پخش بهمن سبز دست به ریسک می‌زند و در تمامی فصل‌ها آثاری برای عرضه و پخش دارد که تنوع مضمون و لوکیشن دارند و حتی در زمینه ساخت نیز به خارج از تهران رفته و از هنرمندان جوان حمایت کرده و تلاش می‌کند با ایجاد امکان نمایش برای تمامی فیلم‌های روی پرده از آن‌ها حمایت کند.
حوزه هنری در دوره جدید و با وجود مدیران جوانی که به این فضا آمدند به دنبال این است که به جای رفتارها و اقدامات سلبی با رفتارهای ایجابی با سینمای ایران تعامل کرده و امروز به دنبال کنش گری بیشتری در سینماست. در واقع حوزه هنری می‌داند که نبض امروز سینما مخاطبان آن هستند، بنابراین با توجه به بالا بردن کیفیت سالن‌های سینمایی خود به لحاظ صوت و تصویر، نوسازی و بازسازی سالن‌های قدیمی و همچنین مشارکت و سرمایه‌گذاری در ساخت اثر سینمایی و در ادامه آن اکران و پخش، این گردونه را کامل کرده است و به نظر می‌رسد در آینده نیز با آثاری متفاوت از این شرکت پخش مواجه خواهیم بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار