بهرام عظیمی در گفتوگو با پانا پاسخ داد
چرا انیمیشن به جشنوراه فجر راه پیدا نکرد
در جشنواره فجر انیمیشن نداریم چون انیمیشن بلند خوب نساختیم/در انیمیشن کوتاه در جهان جایگاه ویژهای داریم / بسیاری از انیماتورهای ما از ایران رفتند
تهران (پانا) - بهرام عظیمی، انیماتور شناخته شده کشور به نبود انیمیشن در جشنواره فجر واکنش نشان داد و گفت نبود انیمیشن در جشنواره فجر چند دلیل دارد که یک گران بودن صنعت انیمیشن نسبت به ساخت فیلم زنده است، ضعیف بودن انیمیشن بلند نسبت به پویانماییهای بلند و نبود ضابطه ای برای ساخت انیمیشن در نهادهای دولتی است.
بهرام عظیمی در گفتوگو با پانا در پاسخ به این سوال که دلیل اینکه آیا انیمیشن در جشنواره فیلم فجر اثری دارد گفت: انیمیشن هنر گرانی است و در شرایط موجود هیچ نهادی برای آن هزینه نمیکند البته ما در زمینه انیمیشن کوتاه خیلی خوب و عالی داریم کار میکنیم و در جشنوارههای بسیاری جوایز کسب کردیم و برخی از آثار ما حتی تا ۱۰ فیلم کوتاه اسکار نیز راه پیدا کردهاند که نشان دهنده پیشرفت ما در این حوزه است که کارهای درجه یکی ساخته میشود.
وی با اشاره به نبود بودجه کافی برای ساخت انیمیشن های بلند اظهار کرد: ساخت انیمیشن بلند درجه یک و خوب بسیار سخت است و هزینه بسیار زیادی دارد به دلیل کوتاهی دولت ها بسیاری از انیماتورهای ما از ایران خارج شده اند که اگر بودند و در کنار آنها در یک تیم صد نفره می توانستیم چند نفر انیماتور عالی داشته باشیم یک انیمیشن بسیار خوب تولید کرد از ایران رفته اند .
عظیمی تاکید کرد: شرایط اقتصادی کشور به گونه ای است که کسی نمی آید برای انیمیشن هزینه کند زیرا هنر پر خرجی است و اگر کسی بخواهد در سینما هزینه کند ؛ آخرین رتبه به انیمیشن می رسد.
وی با اشاره به این مطلب که جای خالی ساخت انیمیشن در نهادهای فرهنگی دیده میشود گفت: باید نهادهایی چون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حوزه هنری و سازمان اوج به ساخت انیمیشن روی بیاورند که این نهادها نیز در مضیقه مالی هستند و از یک طرف هم گاهی هزینه برای انیمیشن شده اما به دست افرادی رسیده که با ضابطه و رابطه فیلم ساختند و کارهای خوبی در نیامده و الان اگر سازمانی بخواهد در زمینه انیمیشن سرمایهگذاری کند میگوید من تاکنون ۵ تا انیمیشن دیده ام که ۴ تا از آنها خوب نبوده است.
عظیمی تاکید کرد: آدم هایی که میتوانند انیمیشن درجه یک بسازند چوب آدم هایی مثل من را خوردهاند که زمانیکه به ما اعتماد شده بود نتوانستیم انیمیشن قوی تولید کنیم که از طریق این انیمیشن بشود به جوانان ایران اعتماد کرد و این راه ادامه یابد.
وی با تاکید بر این موضوع که انیمیشن در ایران از تمام کشورهای جهان ارزانتر است گفت: متاسفانه افراد بسیار خوبی در این هنر در داخل کشور بودند که جذب بازار خارجی شدند، البته در این بین برخی میگویند از دیزنی دعوتنامه دارند که بدین شکل نیست و برای خودشان بازار درست کرده اند و راه پیدا کردن در شرکتهای این چنینی بسیار سخت است.
عظیمی به لزوم احیاء تولید انیمیشن خوب برای ساخت عروسک، استیکر و ... اشاره کرد و گفت: اگر کارآکتر یا شخصیتی گل نکند نمی توان درباره محصولات آن مثل عروسک ، استیکر و .... صحبت کرد در ابتدا باید شخصیت یک انیمیشن مورد وصوق جامعه قرار گیرد تا جامعه خواستار دیگر اقلام و محصولات آن شود.
وی تاکید کرد: ما باید تمام تلاش خود را بکنیم که شخصیتی را پدید بیاوریم که مخاطب از آنها لذت ببرد و بعد به دنبال دیگر مسائل باشیم.نمی توان زورکی عروسک یا استیکر را برای مردم ساخت و ازآنها خواست که بروید و برای این محصولات هزینه کنید.مردم عروسک یا کالایی که خوششان نیاید پس می زنند و برای آن هزینه نمی کنند.
ارسال دیدگاه