بررسی دلایل رونق معاملات مسکن در گفت‌وگوی پانا با رئیس اتحادیه مشاوران املاک:

رونق معاملات مسکن ربطی به طرح نهضت ملی و مالیات بر خانه‌های خالی ندارد

تصویب قانون مالیات بر خانه‌های خالی هنوز اثرش را بر بازار معاملات مسکن نگذاشته است

تهران (پانا) - رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشور، رونق بازار معاملات مسکن تهران در ماه‌های اخیر را حباب عنوان کرد و طرح‌های ملی مسکن و تصویب مالیات بر خانه‌های خالی را برای رونق‌بخشی به بازار مسکن بی‌اثر دانست.

کد مطلب: ۱۲۴۴۴۸۱
لینک کوتاه کپی شد
رونق معاملات مسکن ربطی به طرح نهضت ملی و مالیات بر خانه‌های خالی ندارد

بانک مرکزی گزارش بازار مسکن آذرماه سال جاری را اعلام کرد و براساس این گزارش تعداد آپارتمان‌های مسکونی معامله‌شده در شهر تهران حدود 9.8 هزار فقره بود که نسبت به ماه قبل و در مقایسه با ماه مشابه در سال قبل به ترتیب 33.8 و 282.5 درصد افزایش را نشان می‌دهد. این گزارش یکی از خبرهای خوبی بود که در این هفته اخیر در رسانه‌ها می‌چرخید و ظاهر ماجرا این بود که بعد از مدت‌ها دوباره بازار معاملات مسکن جان تازه‌ای گرفته است اما وقتی پای درد دل فعالین این حوزه می‌نشینیم حکایت دیگری روایت می‌شود.

همیشه حال معاملات مسکن در نیمه دوم سال بهتر از نیمه اول است

«مصطفی‌قلی‌ خسروی»، رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشور در گفت‌وگو با پانا عنوان کرد: «اولین نکته‌ای که درباره گزارش بانک مرکزی از رشد معاملات مسکن در ماه آذر باید مورد توجه قرار بگیرد، این است که همیشه معاملات مسکن در نیمه دوم سال پررونق‌تر از نیمه اول سال است و بخشی از این رونق به این موضوع برمی‌گردد اما به‌هرحال مردم منتظر وعده‌ و وعیدهای برخی از مسئولین نمی‌نشینند.»

در این شرایط اقتصادی کسی که مجبور بوده سه خوابه بخرد، می‌رود و یک آپارتمان دو خوابه می‌خرد. کسی که می‌خواست آپارتمان دو خوابه بخرد می‌رود و مسکن یک خوابه می‌خرد یا کسی که می‌خواست مکانی را رهن کند، رفته و اجاره کرده است، به‌ هر حال در این ماه اتفاق خاصی افتاده که منجر به فروش بیشتر شده است

هیچ اتفاقی برای مسکن نیافتاده است

رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشور عنوان کرد: «در این شرایط اقتصادی کسی که مجبور بوده سه خوابه بخرد، می‌رود و یک آپارتمان دو خوابه می‌خرد. کسی که می‌خواست آپارتمان دو خوابه بخرد می‌رود و مسکن یک خوابه می‌خرد یا کسی که می‌خواست مکانی را رهن کند، رفته و اجاره کرده است. به‌هرحال به دلیل نیاز مردم به مسکن گردش کار مسکن کم یا زیاد وجود دارد اما اینکه بگوییم در این ماه اتفاق خاصی افتاده که منجر به فروش بیشتر شده است، اصلاً چنین نیست.»

وی افزود: «مردم منتظر طرح و برنامه‌ها نمی‌مانند، برای مثال اینکه صحبت از انجام طرح‌های ملی مانند نهضت ملی مسکن هست بماند ولی خب این نوع طرح‌ها زمان‌بر است و دیرزمان به نتیجه خواهد رسید.»

تأثیر روانی طرح‌های ملی مسکن بر بازار مسکن

خسروی به تأثیر روانی طرح‌های ملی مسکن اشاره کرد و اظهار کرد: «طرح‌های ملی به لحاظ روانی اثرگذار است اما باید در کاهش قیمت اثر بگذارد و نه تعداد معاملات. حتی تصویب قانون‌هایی مانند مالیات بر خانه‌های خالی هم هنوز اثر خودش را بر رونق بازار مسکن نشان نداده است که بخواهیم بگوییم خانه‌های خالی در معاملات مسکن به جریان افتاده‌اند زیرا چندین‌بار چنین طرح‌هایی مصوب شده اما اجرا نشده است.»

چرا قانون مالیات بر خانه‌های خالی رونق را به بازار مسکن نیاورد

وی افزود: «اگر کسی با مشکلات زیاد اقتصادی توانسته خانه‌ای بخرد قاعدتاً آن را خالی نگه نمی‌دارد. این خانه‌های خالی متعلق به بانک‌ها و سازمان‌ها و نهادهای دولتی است. پس تصویب قانون مالیات بر خانه‌های خالی هنوز اثرش را بر بازار معاملات مسکن نگذاشته است. هرچند آقای رئیسی در بدو کار تأکید کرد که املاک مازاد را بفروشید، اما هنوز فروخته نشده است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار