سعدالله زارعی*

سلیمانی، مظهر تمدن اسلامی

سردار سلیمانی بذری را در منطقه کاشته که تا ده‌ها سال چه با حضور و چه بدون حضور او ثمر خواهد داد. از این رو، آمریکایی‌ها بعد از به شهادت رساندن سردار سلیمانی بین خود دچار اختلاف شدند.

کد مطلب: ۱۲۴۴۴۷۲
لینک کوتاه کپی شد

آمریکایی‌ها سردار سلیمانی را بر مبنای یک کینه‌ورزی کور به شهادت رساندند. آنها می‌دانستند مقاومت در منطقه وابسته به سردار سلیمانی نیست که بتوانند با شهادت ایشان این مشکل را برطرف کنند بلکه، می‌دانستند سردار سلیمانی عنصری فعال در منطقه است که مانند بسیاری دیگر مسئولیت‌هایی را در جبهه مقاومت برعهده دارد. آنان می‌دانستند، سردار سلیمانی بذری را در منطقه کاشته که تا ده‌ها سال چه با حضور و چه بدون حضور او ثمر خواهد داد. از این رو، آمریکایی‌ها بعد از به شهادت رساندن سردار سلیمانی بین خود دچار اختلاف شدند.

ترس آمریکایی‌ها

در آمریکا گروهی از سیاستمداران این کشور اعلام کردند با به شهادت رساندن این چهره مقاومت، جهان برای آمریکایی‌ها ناامن‌تر از هر زمان دیگری شده است و این اقدام را خسارتی برای خود ارزیابی کردند. همان‌ها می‌گفتند بعد از شهادت سردار سلیمانی جبهه مقاومت اجازه نمی‌دهد آمریکا در منطقه بماند و چنین نیز شد و اکنون شاهد خروج آمریکایی‌ها در بدترین شکل ممکن از منطقه هستیم. از این رو، باید سردار سلیمانی را به‌عنوان چهره‌ای شاخص مورد ارزیابی قرار داد؛ چرا که اقدامات و عملکرد او برای هزاران سال در قالب مبارزی شجاع و مدبر باقی می‌ماند و شرح خدماتش سینه به سینه به نسل‌های بعدی منتقل خواهد شد.

پاسخ به یک سؤال مهم

اما، چگونه باید از میراث شهید سلیمانی پاسداری کرد و راه او را ادامه داد؟ برای پاسخ به این سؤال ابتدا باید بدانیم سردار سلیمانی در زندگی شخصی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و نظامی چه روش‌ها، معیارها و ملاک‌هایی را برگزید و از آن پیروی کرد. پس از شناخت دقیق و نه سطحی و شعاری از این روش‌ها، افرادی که به سردار سلیمانی احساس تعلق خاطر دارند یا سردار سلیمانی در تربیت آنها نقش داشته است باید احساس مسئولیت کرده و به‌گونه‌ای عمل کنند که منش‌ها و سلوک سردار را در زندگی خود سرلوحه قرار دهند تا دیگران با دیدن روش زندگی پرورش یافتگان مکتب شهید سلیمانی به‌معنای واقعی کلمه منش این شهید را درک کرده و آن را لمس کنند.

یک شخصیت تکرارنشدنی

علاوه بر این، افرادی که به شهید سلیمانی علاقه‌مندند باید در هر مسئولیتی که دارند در قالب همان مسئولیت، وجهی از ویژگی‌های بارز سردار سلیمانی را از خود به نمایش بگذارند چرا که معتقدم هیچ‌کس دیگری نمی‌تواند آن شخصیت جهانی و مقاوم را دوباره تکرار کند و تنها می‌توانیم بخش‌های اندکی از شخصیت این شهید بزرگوار را در زندگی خود جاری و ساری کنیم.

حمله به شاهرگ تمدنی ایران

از سوی دیگر، یکی از دلایلی که سبب شد مردم اینچنین از شهید خود استقبال کنند، روحیه تمدنی و جهانی مردم ایران است. ایران از قدیم منشأ تمدن‌های بزرگ جهانی بوده است. ایران به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین تمدن‌های بشری در گسترش اسلام نقش بزرگی داشته است. اکنون فلسفه، ادبیات، کلام و طب اسلامی مدیون ایران و ایرانیان است. هنگامی که آمریکایی‌ها سپهبد سلیمانی را به شهادت رساندند، در واقع به شاهرگ تمدنی ایرانی‌ها حمله کردند و آن رفتار دشمن سبب شد مردم به شکل یکپارچه در مقابل این حرکت قرار بگیرند و فارغ از اینکه چه دین، مذهب و عقیده سیاسی دارند به صحنه بیایند و به این جنایت واکنش نشان دهند. سردار سلیمانی را از این منظر می‌توان مظهر تمدن ایرانی دانست که تعدی به آن با واکنش سختی از سوی ایرانیان روبه‌رو شده است و حماسه‌هایی را رقم زد که در مراسم تشییع شهید آن را دیدیم.

نمونه‌ای در تاریخ ندارد

معتقدم، شهید سلیمانی اسطوره‌ای تاریخی برای این سرزمین است که در تاریخ ایران نمونه‌ای مشابه او نداریم. شخصیت‌های بزرگی آمده و رفته‌اند یا در افسانه‌ها از آنها یادشده است اما، هنگامی که تاریخ را ورق می‌زنیم مانند او نمی‌بینیم. ممکن است برخی بگویند ما درباره سردار شهید سلیمانی غلو می‌کنیم اما، همه باید بدانند که هرگز چنین نکرده‌ایم بلکه نگران آن هستیم که درباره این شهید کم‌گویی شود و او را کوچک بشمارند و در حد مسائل جناحی تقلیل دهند. همه باید به این موضوع توجه کنند که او بزرگ بود و باید بزرگ دیده شود و به این دلیل رهبر معظم انقلاب درباره ایشان از مکتب سلیمانی سخن می‌گویند.

*پژوهشگر سیاسی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار