گلو دردهای کودکان را چگونه درمان کنیم؟

تهران (پانا) - گلو درد یکی از شایع‌ترین بیماری‌های دوران کودکی است. گلو درد معمولا نشان‌دهنده عفونت دستگاه تنفسی است. این بیماری می تواند به علت التهاب لوزه‌ها که توسط نوعی میکروب ایجاد می‌شود یا در بیشتر موارد به علت یک ویروس مثل ویروس سرماخوردگی یا آنفولانزا ایجاد شود. اگر میکروب یا ویروسی از راه بینی یا دهان وارد حلق شود ، سبب تورم لوزه‌ها و حلق می‌شود و ایجاد گلو درد می‌کند.

کد مطلب: ۱۲۴۳۸۶۷
لینک کوتاه کپی شد
گلو دردهای کودکان را چگونه درمان کنیم؟

ویروس های مختلفی ممکن است ایجاد گلو درد کنند. کودکی که مبتلا به گلو درد ویروسی می شود در برخی موارد علائم دیگری مانند قرمزی چشم ، ترشح از بینی ، گرفتگی صدا ، سرفه ، نفس تنگی و خس خس دارد . تشخیص و درمان این نوع گلو درد با پزشک متخصص است . ولی به طور کلی درمان عبارتند از استراحت ، نوشیدن مایعات و استفاده از تب بر مسکن می باشد . چون آنتی بیوتک ها بر روی ویروس ها موثر نیستند ، مصرف آنها بی فایده است .

گلو درد ناشی از باکتری

کودکان در هر سنی ممکن است به این گلو درد مبتلا شوند . علائمی که در کودکان دیده می شوند بستگی به سن آنها دارد .

در صورت چرکی بودن گلو با مصرف آنتی بیوتیک 24 ساعت بعد از شروع مصرف آنتی بیوتیک علائم کاهش می یابد.برای تعیین وقت قبلی و کسب اطلاعات بیشتربا کلینیک تخصصی کودکان ارمغان با شماره های 44433512 و 44433516 تماس بگیرید.

گلو درد در نوزادان کمتر از شش ماه

آبریزش شفاف یا ترشحات مخاطی از بینی ، بی اشتهایی ، گریه زیاد ، بی خوابی و تحریک پذیری است و درجه حرارت بدن کودک ممکن است مختصری بالا باشد .

گلو درد در کودکان 6 ماهه تا 3 ساله

ویژگی های گلو درد ناشی از این باکتری در این سن اینست که حقیقتا کودک مبتلا به تورم حلق و بینی است . ترشحات غلیظ و چرکی ممکن است از بینی او دفع شود . غدد لنفاوی او بزرگ است و تب او در حدود 38 تا 3 درجه سانتیگراد است . کودک در این سن ممکن است در نتیجه این گلو درد دچار گوش درد و سینوزیت گردد.

گلو درد در کودکان بزرگتر از 3 سال

در این سن بیماری به شکل ورم شدید لوزه ها یا تمام حلق ظاهر می شود. کودک در هنگام بلع در گلوی خود درد شدیدی احساس می کند و از سردرد شکایت داد و کاملا بی اشتهاست .

نشانه های گلودرد چرکی

گلودرد و سوزش در ناحیه گلو بخصوص در هنگام قورت دادن غذا، تب، تورم و دردناک شدن غدد لنفاوی در ناحیه گردن، احساس خستگی و کوفتگی بدن، لوزه ها متورم و اغلب با نقاط چرکی پوشیده می شود، ناحیه سقف دهان قرمز رنگ و ملتهب می شود.

مشاهده سرفه، گرفتگی صدا و آبریزش بینی از نشانه های گلودرد چرکی نبوده و بیشتر ویروسی است.

در صورت چرکی بودن گلو با مصرف آنتی بیوتیک 24 ساعت بعد از شروع مصرف آنتی بیوتیک علائم کاهش می یابد.

عواقب درمان نکردن گلودرد چرکی: تب روماتیسمی، آسیب به کلیه ها و قلب می باشد.

لطفا در صورت گلودرد کودک تا 24 ساعت به مدرسه یا مهد نرود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار