دور هشتم مذاکرات وین از دوشنبه از سر گرفته می‌شود؛

مذاکرات وین؛ از خوشبینی تا واقعیت

آمریکایی‌ها تمایل دارند که با ایران جداگانه به نتیجه برسند تا به تنظیم بهتری در سیاست‌های خاورمیانه و سیاست‌های کلی خود در قبال چین و روسیه برسند بنابراین این فرصتی برای ایران در قبال آمریکا است

تهران (پانا) - هیات‌های مذاکره‌کننده در وین بعد از توقف سه روزه در گفت‌وگوها همانند دورهای قبلی مذاکرات، گفت‌وگوها را مثبت ارزیابی کرده و عنوان کردند پیشرفت‌هایی در مذاکرات حاصل شده است.

کد مطلب: ۱۲۴۳۸۵۷
لینک کوتاه کپی شد
مذاکرات وین؛ از خوشبینی تا واقعیت

مذاکرات وین هشت میان هیات‌های ایران و ۱+۴ عصر پنجشنبه هفته گذشته به مدت سه روز به دلیل قرارسیدن سال نو میلادی متوقف شد. این مذاکرات در دور هشتم که از ششم دی در شهر وین آغاز شد طبق گفته انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده نشست وین، از دوشنبه این هفته (13 دی ماه) از سرگرفته می‌شود. بعد از پایان مذاکرات در روز پنجشنبه، رئیس هیات مذاکره‌کننده ایران به خبرنگاران گفت «در عرصه لغو تحریم‌ها مکاتباتی بین دو طرف انجام و پیشرفت‌های به نسبت خوبی در چند روز مذاکرات هشتم دور صورت گرفت». علی باقری افزود «تمرکز اصلی مذاکرات بر روی "لغو تحریم‌ها" بود، از این رو گفت‌وگو و تعامل بین طرف ایران با طرف مقابل ادامه داشت، از جمله چند جلسه در موضوع راستی‌آزمایی برگزار شد و در همین زمینه جلساتی هم بین طرف ایرانی با هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک و جلسه جداگانه هم با سه کشور اروپایی تشکیل دادیم». معاون وزیر امور خارجه کشورمان اظهار داشت «پیشرفت‌های خوبی در مذاکرات صورت گرفته است و امیدواریم که پس از بازگشت همکاران غربی و دیگران از تعطیلات سال نو میلادی به وین، کار جدی‌تر در موضوع لغو تحریم‌ها توسط طرف‌های مختلف مورد پیگیری قرار بگیرد».

علی باقری صبح روز پنجشنبه و قبل از توقف مذاکرات، در دیداری جداگانه با انریکه مورا هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام، به جمع‌بندی گفت‌وگوها پرداختند. میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در مذاکرات برجامی هم روز پنجشنبه در توئیتی نوشت «امروز با همتایان انگلیسی، آلمانی و فرانسوی دیدار کردم تا نتایج به دست آمده در بخش ابتدایی‌ دور هشتم مذاکرات وین بر سر برجام را بررسی کنیم. این مرتبه توانستیم.» اولیانوف همچنین با اشاره به مذاکرات اعضای برجام و آمریکا، بدون حضور ایران نوشت: «تمامی آن‌ها با خشنودی از روند مثبت و جو مذاکرات جاری یاد کردند.» روسای هیات‌های مذاکره‌کننده روسیه و آمریکا هم روز چهارشنبه به طور جداگانه برای دو بار با یکدیگر دیدار کردند. اولیانوف درباره نتیجه گفت‌وگوهای خود با نماینده آمریکا نوشت «هماهنگی و رایزنی‌های نزدیک میان هیات‌های روسیه و آمریکا در مذاکرات وین، پیش‌شرطی مهم برای پیشرفت در احیای برجام است».

خبرگزاری آلمان نیز بعد از توقف مذاکرات، این گفت‌وگوها را «سازنده و مثبت» اعلام کرد. یک منبع آگاه در ارتباط با گفت‌وگوهای وین به خبرگزاری آلمان گفت «ایران به نوعی می‌خواهد اطمینان حاصل کند توافقات آتی رعایت شود. این خواست ایران را همه پذیرفته‌اند ولی اجرای آن بسیار سخت و دشوار است و پویایی لازم هنوز برای دستیابی به یک توافق نهایی در چند هفته وجود ندارد.

شبکه الجزیره هم در گزارشی مشابه خبرگزاری آلمان به نقل از منابع اروپایی نزدیک به مذاکرات وین این مذاکرات را مثبت ارزیابی کرد اما مدعی شد هنوز تا رسیدن به توافق فاصله زیادی وجود دارد. منابع اروپایی به الجزیره گفتند «تعهدات هسته‌ای ایران در مسیر خوبی پیش می‌رود اما اختلاف بر سر رفع تحریم‌ها همچنان عمیق است». منابع الجزیره مدعی شدند «ما همچنان پایین‌تر از سطح کار لازم برای احیای توافق هسته‌ای هستیم. تعیین چارچوب زمانی برای مذاکرات غیرممکن است اما ما درباره هفته‌ها صحبت می‌کنیم». لارنس نورمن خبرنگار وال‌ استریت‌ ژورنال نیز در توئیتی نوشت: «آنچه در روزهای اخیر از منابع دریافته‌ام نشان‌دهنده میزان نسبتاً متعادلی از تمرکز بر موضوعاتی است که نیاز به حل‌ شدن دارد. مذاکرات سازنده اما بسیار آهسته است.»

قاسم محبعلی، تحلیلگر مسائل بین‌الملل و مدیرکل سابق وزارت امور خارجه درباره امکان توافق در این مذاکرات به پانا گفت: «مذاکرات برجام و رسیدن به توافق امروز به مساله‌ای میان ایران و آمریکا تبدیل شده و توافق میان این دو کشور می‌تواند به احیای برجام بینجامد. بعد از اینکه بنا به گفته روس‌ها ایران پذیرفت که مبنای مذاکرات متنی باشد که در ادامه شش دور مذاکرات انجام شده در دولت روحانی انجام شد؛ زمینه‌های امیدواری بیشتری برای توافق به وجود آمد. لذا ایران نیز پذیرفت که با آژانس همکاری کند. البته هنوز باید صبر کرد چرا که هم مواضع آمریکایی‌ها نسبت به گذشته تفاوت‌هایی دارد و هم ایران انتظارات بیشتری دارد. لذا باید دید بین میزان آمادگی آمریکایی‌ها برای رفع تحریم‌ها و بازگشت ایران به تعهدات خود در قبال برجام چگونه مبادله‌ای صورت می‌گیرد. این همان چیزی است که باید در مذاکرات صورت بگیرد.»

وی اضافه کرد: «در نتیجه هنوز زود است راجع به این موضوع قضاوت کنیم که در پایان مذاکرات طرفین به توافق کلی و حداکثری خواهند رسید یا اینکه به یک توافق حداقلی می‌رسند و این مذاکرات در آینده بر روی اختلافات ادامه پیدا می‌کند تا به نتیجه‌ای برسد.»

محبعلی تصریح کرد: «مذاکره با آمریکا مذاکرات ساده و راحتی نیست. تجربه سال ۲۰۱۵ نشان می‌دهد آمریکایی‌ها ضمن اینکه دنبال منافع و سیاست‌های خود در منطقه هستند، تمایل دارند که با ایران جداگانه به نتیجه برسند تا تنظیم بهتری در سیاست‌های خاورمیانه و سیاست‌های کلی خود در قبال چین و روسیه برسند. بنابراین این فرصتی برای ایران در قبال آمریکا است.»

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل گفت: «نباید مسائل ملی در سطح مسائل داخلی و منازعات گروه‌های سیاسی قرار بگیرد. این دو سطح باید از هم جدا شوند. رقابت‌های داخلی مسائل داخلی است و منافع کشور باید از طرف هر گروهی که سر کار باشد دنبال شود، البته ممکن است شیوه‌ها متفاوت باشد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار