نماینده ولی فقیه در استان سمنان:

نهضت سوادآموزی، از مقتضیات زمان و نیاز جامعه بود

سمنان (پانا) - نماینده ولی فقیه در استان سمنان با بیان اینکه ابتکار عمل و فرمان تاریخی امام خمینی(ره) مبنی بر تأسیس سازمان نهضت سوادآموزی در سال های اول پس از انقلاب و ترویج فرهنگ سواد و آموختن، از مقتضیات زمان و نیاز جامعه بود، گفت این امر، به خوبی و ظرافت، مورد حساسیت و توجه بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته که برکات آن تا امروز، جاری و ساری است.

کد مطلب: ۱۲۴۳۵۷۰
لینک کوتاه کپی شد
نهضت سوادآموزی، از مقتضیات زمان و نیاز جامعه بود

حجت الاسلام والمسلمین مرتضی مطیعی در دیدار مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان، معاون سوادآموزی اداره کل و سایر دست اندرکاران حوزه سوادآموزی به مناسبت سالروز تأسیس سازمان نهضت سوادآموزی، با اشاره به آیه آغازین سوره مبارکه قلم (ن والقلم و ما یسطرون) اظهار کرد: معمولا خداوند در قرآن کریم به نعمت های خود قسم یاد می کند و قسم به قلم و آنچه می نویسد، دلالت بر این دارد که قلم، سواد، آموختن و نوشتن از نعمت های الهی است که بشر به آن رهنمون شده است.

وی در ادامه با ابراز خرسندی از آمار قابل ملاحظه باسوادی در استان سمنان (98 درصد باسواد)، خواستار برطرف شدن موانع بر سر راه تحصیل دانش آموزان که متعاقب آن سبب افزایش افراد بی سواد و کم سواد یا ترک تحصیل محصلان می شود، شد.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان سمنان نیز در این دیدار، پس از ارائه گزارش کوتاهی، خاطرنشان کرد: حوزه سواد آموزی، تنها حوزه ای در آموزش و پرورش است که مخاطبان بالقوه دارد و در طول سال تعدادی کمتر از انگشتان یک دست متقاضی آموزش حضوری وجود دارد.

اسماعیل ادهم افزود: ضرورت دارد تمام دست اندرکاران با همراهی، همفکری و همدلی در قالب یک شبکه گسترده به دنبال این باشند تا در مرحله اول شناسایی افراد بی سواد و در مرحله بعد جذب، پذیرش و ارائه خدمات به آنان صورت گرفته و مرحله نهایی و آنچه که مهم‌تر است و کمک قطعی نهادها و دستگاه‌های دیگر را می‌طلبد، موضوع نگهداشت سواد آموزان است.

وی با عنوان این مطلب که امروز نگاه در حوزه سواد آموزی تغییر کرده و فقط معطوف به خواندن و نوشتن نیست، بلکه فراتر از آموزش، موضوع یادگیری دارای اهمیت است. یادگیری مطالبی که کمک می کند سوادآموز نقش‌های اجتماعی را ایفا کرده و تغییرات اساسی را در زندگی خود ایجاد کند، یادآور شد: هم اکنون در کنار آموزش سواد پایه در فرآیند اصلی آموزش به موضوع مهارت ها توجه ویژه می‌شود. 180 محتوا در حوزه سوادآموزی داریم که تمام این محتوا با نگاه آموزش تلفیقی سواد و آموزش مهارت‌ها تدوین شده است.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان سمنان با اشاره به اینکه در مراکز یادگیری محلی به‌صورت ویژه به مهارت‌های زندگی، فردی، اجتماعی، حقوق شهروندی و مهارت‌های حرفه‌ای می پردازیم و در سال گذشته قریب به 2 هزار نفر ساعت آموزش مهارت ها داشته‌ایم، اظهار کرد: در حوزه سوادآموزی به مباحث دینی، شرع و سنت پیامبر(ص) توجه ویژه می‌شود و در تلاش هستیم با طرح‌هایی مانند کلید بهشت(آموزش عملی نماز) بیش از گذشته در آموزش مفاهیم پایه قرائت قرآن و مباحث شریعت اسلام گام برداریم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار