فاطمه غفوری*
روش نوین ایجاد انگیزه در سوادآموزان با ایجاد توانمندسازی ذهنی امکانپذیر است
فرایند یادگیری در سوادآموزان از دو شیوه شناخت ذهنی و دانش تجربی بهره میگیرد که با ایجاد انگیزه در سوادآموزان، توانمند سازی ذهنی را امکان پذیر میکند.
تعلیم و تربیت دگرگونی اجتماعی است که نه تنها محدوده دانش آموزان بلکه سوادآموزی بزرگسالان را نیز شامل میشود.
در مسئله سوادآموزی بزرگسالان ضرورت هدایت یادگیرندگان به سوی تفکر انتقادی و درک موقعیتهای وجودی بیشتر احساس میشود به گونهای که امروزه بر انواع روشهای مختلف سوادآموزی تاکید میشود. فرایند یادگیری از دو شیوه شناخت ذهنی یا دانش تجربی بهره میگیرد که دانش تجربی در موقعیتهای یادگیری بدست میآید.
امروزه در جهت پیشرفت علم و شناخت حیطههای مختلف آموزش بزرگسالان و سوادآموزی در کنار روش سنتی، بهره گیری از روشهای نوین آموزشی و اصلاح جامعه و تغییرات بنیادی در تفکر، ایجاد روشهای انگیزشی در برخورد با مسائل آموزشی و یادگیری خدمت رسانی را مورد توجه قرار دادهاند.
بنابراین در جهت ایجاد انگیزه در یادگیری مشارکتی در بین سوادآموزان باید آنها را به سمت توانمندسازی ذهنی هدایت کرده و در جهت شبیهسازی محتوای آموزشی و قابل استفاده کردن مطالب یادگیری با فعالیتهای مشارکتی تلاش کنیم تا امر تعلیم و تربیت بزرگسالان را تسریع کنیم.
خبرنگار*
ارسال دیدگاه