این قانون پرستاران بودجه‌ای ندارد

تهران (پانا) - اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری که در سال 86 در مجلس به تصویب رسید، یکی از مطالبات اصلی جامعه پرستاری در کشور است. با این حال طبق اعلام مسئولان وزارت بهداشت، اجرای قانون از دی ماه آغاز شده و برای سه ماه پایانی امسال رقمی معادل 1200 میلیارد تومان تعیین شده است.

کد مطلب: ۱۲۴۲۸۲۴
لینک کوتاه کپی شد
این قانون پرستاران بودجه‌ای ندارد

قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری بالاخره پس از 14 سال از زمان تصویب آن، از ابتدای دی ماه امسال کلید خورد. هر چند نگرانی‌های زیادی برای چگونگی اجرای این قانون وجود دارد اما مهم‌ترین نگرانی جامعه پرستاری میزان بودجه‌ای است که برای آن در نظر گرفته شده است. البته محمد میرزابیگی، رئیس سازمان نظام پرستاری اعلام کرده هیچ نگرانی برای تامین بودجه این قانون وجود ندارد و 1200 میلیارد تومان برای اجرا در سه ماه پایانی امسال و پنج هزار میلیارد تومان برای اجرا در سال آینده پیش‌بینی شده و نهادهای غیر دولتی نیز از منابع خودشان اعتبار آن را تامین می‌کنند.

رئیس سازمان نظام پرستاری با بیان اینکه این 1200 میلیارد تومان مازاد بر منابع فعلی پرستاران است، تصریح کرد: برای سال آینده پنج هزار میلیارد تومان علاوه بر آنچه از قبل در نظر گرفته شده بود به اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری تخصیص داده می‌شود. برای ورود به فصل بودجه سال 1400، بحث اعتبار موردی نیست و از محل سرانه 12 درصد شامل حال پرستاران می‌شود.

با این حال محمد شریفی‌مقدم، دبیرکل خانه پرستار در گفت‌وگو با پانا با ابراز نگرانی از نحوه اجرای قانون تعرفه‌های خدمات پرستاری در سال آینده گفت:‌ «وزارت بهداشت و معاونت پرستاری اعلام کردند که این قانون در سال 1401 اجرا می‌شود اما اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری نیاز به تامین بودجه دارد که اگر اعتبارات آن تامین نشود، قانون نیز اجرا نمی‌شود.»

دبیر کل خانه پرستار با بیان اینکه اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری در وضعیت فعلی به 9 هزار میلیاردتومان اعتبار نیاز دارد،‌ اظهار کرد:‌«قانون برنامه ششم توسعه دولت را مکلف کرده تا قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری را اجرا کند و به صراحت نیز اعلام شده که منابع اجرای آن باید از محل بودجه عمومی دولت تامین شود. البته به نظر می‌رسد در لایحه بودجه سال آینده هیچ اعتباری برای این قانون در نظر گرفته نشده است.»

وی افزود:‌ «قرار است اعتبارات اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری از محل کارانه پرستاران تامین شود اما این عادلانه نیست زیرا کارانه پرستاران اندک است و وضعیت آنها نسبت به قبل بدتر خواهد شد. اگر قرار است قانون تعرفه‌گذاری در سال آینده اجرا شود بنابراین باید روال قانونی بودجه‌گذاری را طی کند تا از نگرانی پرستاران نسبت به نحوه اجرای قانون کاسته شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار