توتونچیان در گفتوگو با پانا:
مردم با گرانی بلیت کنسرت سازگار میشوند
تهران (پانا) - مدیرعامل شرکت فرهنگی، هنری «ققنوس» و مدیر سایت «ایران کنسرت» با اشاره به گرانی سالنهای کنسرت خبر از تأثیر این موضوع برگرانی بلیتهای کنسرت داد و عنوان کرد که این موضوع منجر به حذف کنسرت رفتن مردم نمیشود زیرا مردم با این نوع گرانیها سازگار میشوند.
بالاخره بعد از دو سال، سکوت تحمیل شده به سالنهای کنسرت شکسته شد و دوباره بر شیپور کنسرتها دمیده شد. این روزها علیرغم افزایش قیمت بلیت کنسرتها شاهد استقبال بینظیر مردم از این هنر ماندگار هستیم. کافی است ساعتی زمان خرید بلیت تان به تعویق بیافتد تا در لحظه، پیام «بلیت تمام شد» روی صفحه نمایشگرتان نقش ببندد. البته تجربه شنیده شده برخی از دوستان حکایت از این دارد که در برخی از بلیتفروشیها ناگهان ۶۰ هزار تومان بیشتر از متقاضی دریافت میشود و در برخی از پلتفرمها امکان خرید بلیت تک نفره وجود ندارد.
از دی ماه به جای ۹ درصد ۱۴ درصد ارزش افزوده بلیت کنسرت است
«محمد حسین توتونچیان» یکی از تهیهکنندگان و کنسرتگذاران حوزه موسیقی در گفتوگو با پانا عنوان کرد: «چنین چیزی نیست. در همه جای دنیا مالیات بر ارزشافزوده وجود دارد. از سال ۱۳۹۴ در ایران بوده و ۹ درصد بر فاکتوری که خرید میشود، افزوده میشود و البته مجلس تصویب کرده که از دیماه ۱۴ درصد شود. این ارزشافزوده نه به خواننده و تهیهکننده میرسد و نه به سالندار بلکه به اداره مالیات بر ارزشافزوده پرداخت میشود.»
توتونچیان درباره شایعه عدم فروش بلیت تک نفره اظهار کرد: «مگر میشود بلیت تکفروشی نداشته باشیم یعنی یک نفر آدم حق کنسرت رفتن ندارد؟ در «ایران کنسرت» که مدیریتش با خود من است چنین چیزهایی وجود ندارد.»
استمرار کنسرتها حتی با ظرفیت ۵۰ درصد جای امیدواری است
علیرضا توتونچیان درباره آینده اقتصاد موسیقی با توجه به تداوم برگزاری کنسرتها با ظرفیت ۵۰ درصد سالنها و تفاوت این موضوع با تمام ظرفیت شدن سالنهای سینما گفت: «از دو منظر تفاوت سالنهای سینما و تئاتر با کنسرت را توضیح میدهم. مقوله اول ظرفیت این سالنهاست که ستاد کرونا هم به آن اشاره کرده است و علت تهویه مطبوعی است که در این سالنها وجود دارد. اگر قرار باشد از ظرفیت کامل سالنها استفاده شود آن هم برای تعداد ۳ هزار نفر، این میتواند به دلیل وجود جریانهای هوا در فصل سرد باعث ابتلای هموطنانمان به کرونا شود. به لحاظ اقتصادی درست است که برای هنرمند و سالن دار و تهیهکننده مقرونبهصرفه نیست اما به لحاظ اینکه چرخه برگزاری کنسرتها در این شرایط میتواند تداوم داشته باشد واقعاً اهمیت دارد.»
وی افزود: «مقوله دوم این است که فرض کنید ۳ هزار نفر آدم در این هوا و فضا نفس میکشند و چون فضا باز نیست و هوا جریان خارجی ندارد همان جریان هوایی که هست میچرخد باید فاصله دو اجرا را در نظر گرفت و بتوان از تهویه بیرونی استفاده کرد، پس این محدودیتها لحاظ میشود. بههرحال ما به لحاظ اقتصادی یا درآمد داریم و یا نداریم. از این منظر که بعد از دو سال در همین محدودیت و حداقلها شاهد تداوم و استمرار کنسرتهایی هستیم که اصلاً وجود ندارد جای امیدواری است.»
مردم به صورت روزمره خود را با قیمتها سازگار میکنند
مدیرعامل شرکت فرهنگی، هنری ققنوس و مدیر سایت «ایران کنسرت» عنوان کرد: «قطعاً گران شدن هر کالایی در این مملکت منجر به ریزش مخاطبان آن کالا یا خدمت میشود اما در کشوری هستیم که در چند سال اخیر هیچ کالایی قیمت قبل از کرونا را ندارد و مردم مجبور شدند خود را با این شرایط سازگار کنند. این اتفاق بهصورت روزمره در حال رخ دادن است.»
توتونچیان گفت: «قطعاً در این شرایط شاهد حذف کالای فرهنگی از سبد خانوار هستیم و این باعث نگرانی میشود اما ما مردم یاد گرفتهایم که خود را با شرایط سازگار کنیم یعنی از همهچیزمان بزنیم تا اتفاقی که علاقهمندیم رقم بخورد و این قاعدتاً ترسناک است اما نمیتوانیم جلوی آن را بگیریم و دولت که متولی اصلی است نتوانسته جلوی این مهم را بگیرد چه برسد به ما که کار فرهنگی انجام میدهیم.»
توتونچیان درباره آینده کنسرت در ایران گفت: «این اتفاق ابتدا کمی سختی دارد اما در بلندمدت مردم خود را با شرایط سازگار میکنند. مثلاً وقتی بنزین و دلار گران شد اول آن فشار و سختی زیادی بود اما الآن با ۳۰ هزار تومان گران شدن بازهم مردم سازگار شدهاند و ما مردم صبور، دلسوز و هنردوستی داریم که آرام و ساکتاند و در هر شرایطی زندگی میکنند. مردم ما مظلوم هستند. مردم با این گرانی بلیتها سازگار میشوند البته نه اینکه عادت کنند. عادت به معنای سازگار کردن است، یعنی فرد به هر کاری ممکن است تن دهد اما وقتی کسی خود را سازگار میکند یعنی بهسختی خود را با شرایط وفق میدهد.»
ارسال دیدگاه