کشاورزی حفاظتی، جایگزینی مناسب در آتش زدن و از بین بردن بقایای گیاهی

شیراز (پانا) - به گفته مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خنج، در سال جاری بیش از 1500 هکتار از مزارع گندم و 1800 هکتار از مزارع صیفی به روش کم خاکورزی کشت شده است.

کد مطلب: ۱۲۴۲۲۵۱
لینک کوتاه کپی شد
کشاورزی حفاظتی، جایگزینی مناسب در آتش زدن و از بین بردن بقایای گیاهی

علی علی پور با اشاره به اینکه در شهرستان خنج بیش از60 دستگاه چیزل(خاکورز مرکب) بوده ، تصریح کرد: در سال زراعی جدید با استفاده از تسهیلات کم بهره از محل خط اعتباری مکانیزاسیون، 8 دستگاه چیزل (خاکورز مرکب) با همکاری مدیریت جهاد کشاورزی خریداری شده که این خود می تواند جهت توسعه و فرهنگ سازی برای این امر مهم نقش داشته باشد.
این مقام مسئول با بیان اینکه استفاده نامناسب از ماشین های کشاورزی و سوزاندن بقایای گیاهی از دلایل فقیر بودن خاک از مواد آلی می باشد، اظهار کرد: حفاظت از خاک یکی از مهم ترین مزایای کشت حفاظتی بوده که دارای سه اصل مهم استفاده از ماشین های نوین کشاورزی، مدیریت بقایای گیاهی، و مدیریت تناوب زراعی است.
وی افزود: کنترل بهتر علف های هرز در کشاورزی حفاظتی و بقایا در سطح مزرعه مانع از رسیدن نور به بذر علف های هرز می شود، بذر علف های هرز و بذرهای محصول قبلی در سطح خاک باقی می ماند و در اثر گرما و خشکی، پرندگان، حشرات و فعالیت های میکروبیولوژیکی بیشتر از روش های متداول کشت از بین می رود و کشاورزی به روش حفاظتی باعث حفظ ماده ی الی خاک می شود.
او ادامه داد: کشاورزی حفاظتی یک سیستم کشاورزی است که می تواند ضمن بازسازی اراضی تخریب شده، از نابودی اراضی زراعی جلوگیری کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار