جهش تحصیلی چه آسیب‌هایی دارد؟

تهران (پانا) - یک کارشناس درباره آسیب‌های جهش تحصیلی دانش‌آموزان توضیح داد.

کد مطلب: ۱۲۴۱۹۴۴
لینک کوتاه کپی شد
جهش تحصیلی چه آسیب‌هایی دارد؟

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، مرتضی شکوهی مدیر کل سابق آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش درباره جهش تحصیلی دانش آموزان اظهار کرد: دانش آموزان در هر دوره تحصیلی یک بار، امکان جهش را به پایه تحصیلی بالاتر دارد، موضوع جهش تحصیلی در آموزش و پرورش مخالفان و موافقانی دارند، موافقان این طرح بر این باورند که دانش آموزان دارای استعداد های متفاوت هستند و بعضی از آن ها از توانایی ها و استعداد هایی برخوردارند که لازم است است نسبت به دانش آموزان دیگر دوران تحصیلی کوتاه تری داشته باشند، بنابراین اگر دانش آموز از استعداد برتر و سطح هوش بالاتری نسبت به دانش آموزان دیگر دارد درست نیست که همانند دانش آموزان دیگر سنجیده شود به دلیل اینکه این دانش آموزان در ابعاد مختلفی دارای استعداد و توانمندی برتری هستند.

وی ادامه داد: آسیب های جهش تحصیلی از زمانی شکل می گیرد که خانواده ها تفاوت کوچکی در فرزندان خود مشاهده می کنند و بر این باورند که فرزندشان دارای استعداد و توانایی برتری نسبت به هم سن و سالان خود است بنابراین سعی می کنند شرایط جهش تحصیلی را برای آن ها فراهم کنند.

مدیر کل سابق آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش افزود: هنگامی که موضوع جهش را به شکل دقیق مورد بررسی قرار دهیم، بسیاری از دانش آموزانی که والدین آن ها اصرار بر جهش تحصیلی دارند، شرایط جهش تحصیلی را در زمینه هوشی و در زمینه روانی و جسمی ندارند، و با اصرار خانواده ها به ویژه در دوره ابتدایی و متوسطه اول مجبور به جهش تحصیلی می شوند. والدین باید توجه داشته باشند که اصرار به جهش تحصیلی دانش آموز بدون اطلاع از زوایا و جوانب آن، بعد از جهش در پایه تحصیلی مد نظر در پایه های بالاتر دچار مشکلات و آسیب های ذهنی و روحی می شود.

شکوهی گفت: هر سال تحصیلی برای دانش آموز دارای فرصت های و موقعیت های یادگیری است، هنگامی که دانش آموز آن فرصت و موقعیت را از دست می دهد بخشی از یادگیری ها در بعد شناختی، روانی، عاطفی و مهارتی که باید به دست آورد را نمی آموزد و فقط دانش و معلومات او با رفتن به پایه تحصیلی بالاتر افزایش می یابد و ابعاد دیگر که در فرایند رشد و پیشرفت دانش آموزان موثر است با جهش تحصیلی مورد غفلت واقع می شود.

وی ادامه داد: یکی دیگر از آسیب های جهش تحصیلی برای دانش آموزان ایجاد حس تکبر نسبت به سایر دانش آموزان است که در تعامل و ارتباط با سایر دانش آموزان آسیب وارد می کند.

مدیر کل سابق آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش درباره دانش آموزان واجد شرایط جهش تحصیلی اظهار کرد: موضوع جهش تحصیلی برای دانش آموزانی که از سطح هوشی بسیار بالاتری برخوردار هستند و آزمون های استعداد یابی و هوش هم این مورد را تایید می کنند و استعداد و توانایی های آن ها در ابعاد و فرصت های مختلف به اثبات رسیده است، جهش تحصیلی برای این گروه از دانش آموزان مناسب است.

وی گفت: فرهنگ خانواده، شناخت و اگاهی والدین و آسیب های جهش تحصیلی از مواردی هستند که خانواده و دانش آموزان قبل اجرای تصمیم جهش تحصیلی باید به آن ها اگاهی کافی داشته باشند.

شکوهی افزود: باید توجه داشته باشیم که جهش تحصیلی همیشه آثار مثبتی به همراه ندارد به دلیل اینکه ممکن است اگر دانش آموز به طور معمول پایه های تحصیلی را ادامه دهد، در رقابت با دانش آموزان دیگر ممتاز دیده شود اما اگر همین دانش آموز با جهش تحصیلی به پایه بالاتر برود، دچار ضعف و نقص در تحصیلی و یادگیری شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار