مدیر آموزش و پرورش منطقه ۴:

سوادآموزی یکی از ابزارهای اصلی برای تغییر نقش و دگرگونی‌های اجتماعی در افراد کم سواد است

تهران (پانا) - مدیر آموزش و پرورش منطقه ۴ مبارزه با بی‌سوادی را در مقوله توسعه فرهنگی به عنوان نخستین گام قلمداد و عنوان کرد یکی از ابزارهای اصلی برای تمام دگرگونی های اجتماعی در زندگی فردی، آموزش و نهضت سوادآموزی برای افراد کم‌سواد است.

کد مطلب: ۱۲۴۱۴۷۴
لینک کوتاه کپی شد
سوادآموزی یکی از ابزارهای اصلی برای تغییر نقش و دگرگونی‌های اجتماعی در افراد کم سواد است

محمدحسین لونی؛ مدیر آموزش و پرورش منطقه ۴ یکی از شاخص‌های رشد در جوامع متمدن را سوادآموزی عنوان کرد و گفت: میزان بهره‌مندی مردم کشور از حداقل سواد نوشتن و خواندن است. بدیهی است مبارزه با بی‌سوادی نه تنها در مقوله توسعه فرهنگی به عنوان نخستین گام قلمداد می‌شود، بلکه در حوزه‌های اجتماعی و اقتصادی و سیاسی نیز حائز اهمیت ویژه‌ای است. هر چه افراد جامعه به سمت باسواد شدن پیش روند، یقیناً سیر تحول و رویکرد آن جامعه به سمت مفهوم توسعه امر سریع‌تری خواهد بود.

لونی با اشاره به دین اسلام که دین بیداری، روشنگری و آگاهی است، به تاریخچه تشکیل نهضت سواد آموزی اشاره کرد و گفت: هفتم دی ماه سال 1358، امام خمینی فرمانی مبنی بر تشکیل نهضت سوادآموزی صادر کردند که از جمله کارهای مدبّرانه و حکیمانه ایشان بود و آثار و نتایج فراوانی به همراه داشت. تشکیل نهضت سوادآموزی نیز مانند خیلی از نهادها و ارگان‌های کشور از ثمرات انقلاب اسلامی است که تحولی بزرگ در کشور ما پدید آورد و هر نوع جهل و بی سوادی را محکوم می داند و همگان را به فراگرفتن دانش امر می کند.

مدیر آموزش و پرورش منطقه ۴ با اشاره به اینکه سوادآموزی یکی از ابزارهای اصلی برای تمام دگرگونی های اجتماعی است، افزود: به طور کلی سواد آموزی در آموزش و پرورش یعنی مشارکت انسان، در ساختن هدف ها و ایجاد محیط و شرایط مناسب برای افراد کم سواد در زندگی فردی آنها است و به گفته رئیس سازمان زندان‌ها ۷۱‌درصد زندانیان کشور را افرادی با میزان تحصیلات زیر دیپلم تشکیل می‌دهند که از این میان حدود ۳. ۵‌درصد آنها بی‌سواد هستند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه نهضت سوادآموزی منطقه ۴ فعالیت خود را در این حوزه در تمام سنین مخاطب داشته است، گفت: از آغاز تاکنون در کنار آموزش و پرورش خردسالان تا نوجوانان و جوانان، به وظیفه خود مبنی بر آموزش بزرگسالان و افراد جامانده از تحصیل همت گمارده و با تلاش آموزش‌دهندگان این نهضت، امسال نیز ۴۵٠ نفر از افراد کم‌سواد و بی‌سواد ساکن در محدوده شمال شرق تهران از نعمت خواندن و نوشتن بهره‌مند شده‌اند.

لونی با اشاره به وضعیت کرونا به خدمات مخاطبان جا مانده از تحصیل در نهضت سواد آموزی گفت: این نهضت در شرایط کرونا هم از همه ظرفیت‌‌های سازمانی بهره‌برده تا آموزش با کیفیت را از طریق سامانه سوادآموزی تحت وب، پورتال سازمان، شبکه‌های اجتماعی از جمله شاد و تماس تلفنی آموزش‌دهنده‌ها با سوادآموزان ارائه دهد. در آستانه هفته سوادآموزی بجاست که ضمن تبریک به آموزش‌دهندگان سختکوش این نهضت تلاش بی‌دریغ آنها را ارج بنهیم و توفیق بیشتر آنان را از خداوند خواستاریم. به‌جا و شایسته است که اهداف و رسالت والای نهضت سوادآموزی مورد توجه و دقت قرار گیرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار