اعضای شورای شهر تهران خواستار شدند؛

نسخه تازه بلندمرتبه‌سازی در پایتخت تدوین شود

تهران (پانا) - این هفته شورای عالی شهرسازی، بلندمرتبه‌سازی در تهران را آزاد کرد اما ساخت بلندمرتبه‌ها در تهران همیشه منتقدانی داشته است.

کد مطلب: ۱۲۴۰۷۸۸
لینک کوتاه کپی شد
نسخه تازه بلندمرتبه‌سازی در پایتخت تدوین شود

زمستان سال 94، شورای عالی شهرسازی دستور توقف ساخت‌وسازهای بالای 12 طبقه و بیشتر را در تهران صادر کرد و بنا شد تا زمان تهیه طرح ویژه، صدور مجوز برج‌سازی در پایتخت ممنوع شود. 4 سال بعد شورای عالی شهرسازی ضوابط عام بلندمرتبه‌سازی را ابلاغ و پس از آن بنا شد ضوابط خاص برای ساخت‌وسازهای بلندمرتبه در هر شهر تهیه شود و به تصویب نهایی این شورا برسد. به تازگی شورای عالی شهرسازی و معماری ایران مکان‌یابی و ضوابط و مقررات ساخت بنا‌های بلندمرتبه در محدوده شهر تهران را تصویب کرده است.

فرزانه صادق‌مالواجرد، دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران مصوبه موافقت با بلندمرتبه‌سازی در پهنه‌ها و عرصه‌های شهر تهران را به شهردار تهران، استاندار تهران و رئیس شورای اسلامی شهر تهران ابلاغ کرده است که براساس آن پیش‌بینی شده که ایستگاه‌های قطار شهری بر اساس طرح جامع حمل و نقل شهری مورد مطالعه قرار گرفته و در ایستگاه‌هایی که قابلیت تبدیل به T.O.D را دارند، با قابلیت بلندمرتبه‌سازی مجدداً مورد بررسی قرارگرفته و پس از تأیید دبیرخانه شورای عالی شهرسازی در نقشه اراضی با قابلیت بلندمرتبه‌سازی گنجانده شوند.

همچنین پادگان‌های داخل محدوده شهر با کاربری نظامی تثبیت و در صورت اجرای قانون فروش و انتقال پادگان‌ها و سایر اماکن متعلق به نیرو‌های مسلح به خارج از حریم شهرها، پیشنهاد بلندمرتبه‌سازی، با ارائه طرح شهرسازی و به شرط تأمین کاربری خدمات عمومی، جهت تصویب به شورای عالی شهرسازی و معماری ایران ارائه شود. در بند آخر این مصوبه هم اشاره شده است که در اراضی با وسعت یک هکتار و بیشتر، مشروط به عدم استقرار در عرصه واجد محدودیت یا ممنوعیت بلندمرتبه سازی، افزایش تعداد طبقات و قرارگیری در یک بلوک شهری حداکثر تا ۱۵ طبقه و مشروط به رعایت سقف تراکم پهنه مجاز خواهد بود.

مهدی عباسی، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری درخصوص نگرانی‌هایی که در زمینه آزادسازی بلندمرتبه‌سازی در تهران وجود دارد به پانا گفت: ‌بلند مرتبه سازی در تهران باید تبدیل به یک قائده منظم شود. آن‌چه شورای عالی شهرسازی هم تاکید می‌کند از نظر ما مطلب کارشناسی نیست باید جمعی از جوانب برای این نوع ساخت و ساز در تهران دیده شود و براساس آن نسخه بلند مرتبه‌سازی داده شود.

وی ادامه داد:‌ نه محدودیت صرف و نه آزادی عمل بی‌حد و اندازه. یعنی باید در قائده‌ای تکلیف بلند مرتبه‌سازی در تهران روشن شود. نقاطی که این ساختمان‌ها می‌تواند قرار بگیرد تا حدی جانمایی شده اما باید دقیق‌تر و بر اساس گسل هایی که در تهران وجود دارد و مباحث جمعیتی تهران مورد بازنگری قرار گیرد. خیلی در این موضوع کار عمیقی صورت نگرفته است.

جعفر شربیانی، عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران هم به پانا گفت: شورای شهر ششم به دنبال یک نقطه بهینه در آن حوزه است. اینکه در حوزه فروش تراکم، نه مانند مدیریت‌های گذشته رفتار شود و نه همچون شورای پنجم به دنبال راهکاری هستیم که آسیب‌های دو روش گذشته را نداشته باشد.

مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران نیز در جلسه روز یکشنبه جاری شورای شهر، از ابلاغ مصوبه آزادسازی بلند مرتبه‌سازی در تهران ابراز بی‌اطلاعی کرد و به رسانه‌ها گفت: نمی‌دانم و خبر ندارم. با ما مشورتی نکردند. البته در آن زمان نظرات خود را علاوه بر اینکه به صورت کتبی به کمیسیون ماده ۵ فرستادم، به صورت خصوصی نیز به شورای عالی معماری و شهرسازی فرستادم.

چمران با ابراز امیدواری از اینکه مصوبه شورای عالی برنامه خوبی است، گفت: پیشنهاد ما این بود که در نقاط خاص و در جاهایی که این کار می‌تواند صورت پذیرد، انجام شود نه در خانه‌های مسکونی معمولی بلندمرتبه‌سازی صورت بگیرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار