از سوی سخنگوی آموزش و پرورش تشریح شد؛
جزئیات ارزشیابی دانشآموزان
تهران (پانا) - معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش ضرورت بازگشت دانشآموزان به مدرسه و چرایی امتحانات حضوری را تشریح کرد.
علیرضا کمرئی در پاسخ به «ضرورت بازگشت به مدرسه و چرایی امتحانات حضوری»، اظهار کرد: با توجه به این که ضرورت داشته است تمام مدارس از اول آذرماه فعالیتهای حضوری خود را با رعایت شیوهنامه بهداشتی آغاز کنند و فرض بر این است که مدارس در ایام امتحانات نیز باز خواهند بود به تبع آن ارزشیابی از دانشآموزان حضوری خواهد بود.
وی افزود: در واقع ارزشیابی حضوری به مجاز بودن مدرسه به فعالیت حضوری وابسته است و نه به شیوه آموزشی که دانش آموزان در طول سال دریافت کردهاند. از نظر حرفهای شیوه آموزش ارتباطی با شیوه ارزشیابی نداشته و ندارد البته ممکن است به دلیل شیوه آموزش و احتمال نارسایی راهبردها، مثلا در آموزش غیر حضوری با تشخیص معلم در درس معینی، ضریب دشواری یا ساده بودن سوالات متفاوت باشد اما در هر حال وقتی مدارس بر اساس مقررات قبل و در زمان امتحانات باز بوده و دانش آموزان نیز مجاز به حضور بودهاند، ضروری است ارزشیابی از دانش آموزان نیز به صورت حضوری انجام شود تا مدرسه و معلمان با اعتماد بیشتری در مورد کیفیت یادگیری دانشآموزان قضاوت کنند.
معاون آموزش متوسطه ادامه داد: از نظر ما ارزشیابی با هدف «سنجش میزان یادگیری دانشآموزان» و تصمیمگیری در مورد ادامه آموزش و فراهم ساختن فرصتهای یادگیری بیشتر توسط معلمان انجام میشود و از این جهت ارزشیابی جزئی جدایی ناپذیر از فرآیند آموزش و یاددهی است.
وی با اشاره به این که به نظر میرسد وابسته کردن روش امتحان به حضوری یا غیر حضوری بودن آموزش ها، به دلیل نگرانی بعضی دانشآموزان از میزان یادگیری و گاه احساس عدم آمادگی برای یک ارزشیابی قابل اعتماد در شرایط حضوری است، تصریح کرد: متأسفانه اگر این باور ادامه پیدا کند و مدارس و خانوادهها در رفع این نگرانی به دانشآموزان، کمک نکنند، عدم آمادگی ذهنی و رفتاری این دسته از دانشآموزان در بازگشت به مدرسه و بهره مندی از فرصتهای یادگیری پایدار، دانشآموزان را از قرار گرفتن در موقعیتهای یادگیری اثربخشتر دور نگه خواهد داشت و این موضوع اکنون و در آینده هیچگاه به سود دانشآموزان کشورمان نخواهد بود.
سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در بازگشایی مدارس، تأکید کرد: دانشآموزان باید هر چه سریعتر برای بهرهمندی از آموزشهای حضوری و یادگیری مؤثرتر به آموزشهای حضوری بپیوندند تا معلمان بتوانند با ارزشیابیهای تکوینی به یادگیری آنها کمک بیشتری کنند و در فرصت باقی مانده تا شروع امتحانات نیم سال تحصیلی۱۴۰۱-۱۴۰۰، معلمان و خانوادهها بخشی از اختلال یادگیری دانشآموزان در ۲۰ماه گذشته را جبران کنند. در غیر اینصورت انباشتی از اهداف درسی که یادگیری آنها محقق نشده است، یادگیری دانشآموزان را برای همیشه متأثر خواهد ساخت و به تبع آن در آینده شاهد شکست تحصیلی و حتی ترک تحصیل بسیاری از دانش آموزان خواهیم بود.
کمرئی با بیان این که متأسفانه هنوز شدت تأثیر سوء این وقفه طولانی و این اختلال بزرگ، بر جامعه و بعضی خانوادهها، دانشآموزان و گاه بر بخشهایی از نظام آموزشی آشکار نشده و عمق این شکاف آموزشی عیان نگشته است، گفت: اگر جامعه و خانواده عمق آسیب وارد شده به دانشآموزان را در دوری طولانیمدت از مدارس، درک کنند؛ با بازگشایی مدارس و تصمیمات اتخاذ شده در خصوص آموزشهای حضوری، همراهی بیشتری خواهند کرد و حمایتها برای تسهیل حضور دانشآموزان در مدارس از طرف همگان توسعه مییافت.
وی گفت: نتایج سنجشهای ماه گذشته نشان میدهد علی رغم نمرات بالای کسب شده در جریان امتحانات غیر حضوری در دو سال گذشته، میزان یادگیری بسیاری از دانشآموزان در جریان ۲۰ماه وقفهای که در فعالیتهای حضوری بوجود آمد در همه دروس، به ویژه دروس علوم پایه ۵۰تا ۷۰درصد افت کرده است و این امر با توجه به تأثیر جدی که این دسته از دروس در یادگیریهای بعدی دانشآموزان در پایههای بالاتر دارد؛ چشمانداز خوشایندی ارائه نمیدهد و باید عزمی ملی و برنامهای منسجم در کشور برای بهبود یادگیری دانشآموزان و جبران عقبافتادگیهای آنان پدید آید.
ارسال دیدگاه