حداد عادل: نباید ماجرای جنگ مانند انقلاب مشروطه در زمان خودش منجمد شود

تهران (پانا) - جشنواره کتاب سرو با رونمایی از  100عنوان کتاب حوزه جهاد، ایثار و شهادت در محل باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد.

کد مطلب: ۱۲۴۰۷۶۵
لینک کوتاه کپی شد
حداد عادل: نباید ماجرای جنگ مانند انقلاب مشروطه در زمان خودش منجمد شود

علی اصغر جعفری، مدیرعامل موزه دفاع مقدس با گرامیداشت یاد شهدای دزفول و شهدای دفاع مقدس گفت: «امروز از 100عنوان کتاب حوزه دفاع مقدس که مربوط به شش ماه اول سال است رونمایی می شود و از امروز انتشارات دفاع مقدس رسما با عنوان انتشارات سرو تغییر نام داده و هر شش ماه از 100 عنوان کتاب رونمایی خواهد شد.»

وی افزود: «این موزه در حوزه پژوهش و کتابخوانی نیز فعالیت هایی داشته و بزرگترین کتابخانه دفاع مقدس با 30هزار عنوان کتاب و منبع آموزشی را داراست. همچنین سامانه ای راه اندازی شده که تمام کتابخانه های دفاع مقدس در این سامانه وصل شده اند و حدود 10میلیون سند دفاع مقدس در اختیار پژوهشگران قرار گرفته و از رساله های دکتری و پایان نامه های کارشناس ارشد دفاع می شود.»

جعفری اظهار کرد: «برگزاری نمایشگاه های کتاب متعددی در سطح کشور را برگزار کرده و در حوزه تقویت نشر و پژوهش گام های اثرگذاری برداشته شده است.»

وی درباره کتاب هایی که رونمایی می شود گفت: «در ده دسته کتاب ها رونمایی می شود که بیشترین مربوط به پژوهش با 26درصد است و موضوعات سازمانی یک درصد است. 80درصد مجموع مخاطبان این کتاب ها عمومی اند و 20درصد مخاطب اختصاصی دارد و 70درصد برای بزرگسالان است و 30درصد برای کودکان و نوجوان است.»

جعفری افزود: «برای حوزه ادبیات داستان و رمان از دوسال قبل کارگاه داشتیم و ده رمان که به تایید اساتید رسیده رونمایی می شود و موضوع تربیت نیرو گسترش پیدا می کند.»

در ادامه غلامعلی حدادعادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با قدردانی از کسانیکه نام شهدا را منتشر می کنند، عنوان کرد: «نام سرو را برای این جشنواره برازنده میدانم. سرو نماد تاریخ و تمدن ایران است و در نقاشی های گذشته هیچ درختی به اندازه سرو تکرار نشده و نشان می دهد سرو همراه ایران بوده است و مهمتر اینکه سرو خزان ندارد و به همین دلیل به آن سرو آزاد می گویند. از خصوصیات دیگرش آن است که در برابر طوفان ها خم می شود اما نمی شکند همانند ایران عزیز ما که بارها در معرض طوفان بوده اما نشکسته و برپا ایستاده است.»

حداد عادل گفت: «وقتی به کتاب های تاریخ تمدن رجوع می کنیم می بینیم یکی از تمدن های کهن جهان تاریخ و تمدن ایران است. چند تمدن است که بسیار قدیمی است مانند بین النهرین، یونان، مصر و ایران. برخی از این تمدن ها منقرض شده اما تمدن ایران جزو تمدن هایی است که با داشتن پیشینه چند هزار ساله امتداد پیدا کرده است.»

وی با اشاره به ماندگاری ملت ایران گفت: «از زمان مغول ها و آنچه بر سر فرهنگ ایران آورد می توانست هر فرهنگی را ریشه کن کند اما ریشه این فرهنگ در ایران زنده ماند. من علت را در دفاع مقدس می دانم. همانطور که در روزگار ما کسانی بودند که برای حفظ ارزش های خودشان از همه چیز گذشتند و فداکاری کردند به نظر من در گذشته هم چنین بوده و این سرزمین سردار سلیمانی ها را می توانست در دامن خود پرورش دهد.»

وی با اشاره به اینکه جنگ طلبی فی نفسه ظلم است، گفت: «وقتی ملتی با شجاعت و فداکاری توانست در آن جنگ موفق شود این جنگ منشا حرکت و برکت می شود. با همه خسارت هایی که جنگ تحمیلی علیه ایران داشته خوب است جهات مثبت و منفی دفاع مقدس را فهرست کنیم تا ببینیم چقدر اثرات و برکات هم داشته است.»

وی افزود: «از این سرمایه معنوی پدید آمده به دلیل جنگ باید برای حرکت به سوی آینده استفاده کنیم.»

حدادعادل با اشاره به اهمیت انتشار کتاب در حوزه دفاع مقدس بعد از سال ها گفت: «نباید دفاع مقدس برای نسل های بعد از ما شبیه یادآوری انقلاب مشروطه باشد و نباید در زمان خودش منجمد شود بلکه باید ادامه پیدا کند و راه این مهم انتشار کتاب است. البته کتاب قدم اول لست اما بسباری از این کتاب ها می تواند دستمایه یک فیلم نامه شود و شاهد تولید صدها و هزاران تولید فرهنگی دیگر باشیم. ضمن اینکه با نشر کتاب منتظر این نباشیم خواننده سراغ کتاب بیاید بلکه باید کتاب به مخاطبان مختلف برسد و شاهد این باشیم که این کتاب ها در تمام کتابخانه های عمومی کشور دیده شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار