مراکز مشاوره دارای هیات علمی می‌شوند

خدمات مشاوره‌ای رایگان توسط خط ملی نماد «۱۵۷۰» ارائه می‌شود

تهران (پانا) - مدیر کل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی از تصویب نظام جامع راهنمایی و مشاوره در آموزش ‌و پرورش توسط شورای عالی آموزش و پرورش، خبر داد.

کد مطلب: ۱۲۴۰۴۰۷
لینک کوتاه کپی شد
مراکز مشاوره دارای هیات علمی می‌شوند

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل معاونت پرورشی و فرهنگی، مسعود شکوهی در جلسه هماهنگی اداره کل امورتربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش با روسای ادارات امورتربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی استان ها، ضمن تسلیت ایام فاطمیه و شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) گفت: خشنود هستم که از این طریق در خدمت شما عزیزان هستم.

وی ادامه داد: در ایام بحران کرونا اتفاقات خوبی در این حوزه با تلاش و جدیت شما رقم خورد و عبور از این بحران ویرانگر را کاهش داد. هر چند در این دوسال اخیر اتفاقات ناگواری هم رخ داده است و خانواده های بسیاری عزیزان خود را از دست دادند.

شکوهی خاطر نشان کرد: از استان هایی که میزبانی فعالیت ها را داشتند بسیار تشکر می کنم، 11 استان با حوزه ستادی همکاری نزدیکی را دارند به ویژه استان خراسان رضوی که میزبانی این برنامه را بر عهده دارد.

وی افزود: از اقدامات خوب و ارزشمندی که با همکاری شما عزیزان انجام شد، تصویب نظام جامع راهنمایی و مشاوره در آموزش و پرورش بود که جای تشکر از اساتید برجسته ای دارد که در این مدت 5 سال زحمت کشیدند تا این نظام مصوب شد.

مدیر کل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی گفت: حوزه راهنمایی و مشاوره پس از 5 دهه فعالیت صاحب یک نقشه راه و سند شد که امتیازات ویژه ای در این سند برای این حوزه دیده شده است که برای اجرا توسط وزیر به استان ها ابلاغ خواهد شد که این ابلاغ عزم همه همکاران را بیشتر خواهد کرد تا مشاوره و راهنمایی بیش از پیش در نظام تعلیم و تربیت بروز و ظهور داشته باشد.

شکوهی با اشاره به بخش هایی از این سند گفت: در این سند شاخص تخصیص مشاور به مراکز مشاوره از 350 نفر به 250 نفر تقلیل پیدا کرد و شاخص تخصیص مشاور به مدارس نیز بر اساس دوره های تحصیلی تعریف شده است و پست های سازمانی نیز برای مراکز مشاوره در نظر گرفته شده است و این مراکز از نظر فضا نیز دارای تعاریف جدیدی شده اند.

وی گفت: بر اساس این مصوبه همه مراکز مشاوره در مناطق صاحب مدیر خواهند شد و پست های سازمانی استانی و شهرستانی نیز به تصویب رسیده است.

شکوهی مهمترین تغییر این سند را اختصاص عضو هیات علمی به مراکز دانست و افزود: از دیگر مصوبات این سند است که مراکز مشاوره دارای سه نفر هیات علمی خواهند شد که این اتفاق قبلا فقط در پژوهشگاه های تعلیم وتربیت که زیر نظر سازمان پژوهش است وجود داشت و دیگری همین مراکز مشاوره استان است که عنوان پژوهشی هم به این مراکز اضافه می شود که نقش پژوهشی خود را هم می توانند دنبال کنند.

وی ادامه داد: نیاز است در انتخاب افراد دقت شود و افرادی انتخاب می شوند که صلاحیت علمی و حرفه ای لازم را داشته باشند و فقط رشته های خاص انتخاب خواهند شد که 96 نفر مجوز گرفته شده است که باید با حساسیت و دقت بسیاری انتخاب شوند که بتوانند به این امر کمک کنند.

مدیر کل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی افزود: شورای سیاست گذاری راهنمایی و مشاوره با ریاست وزیر محترم آموزش و پرورش برگزار خواهد شد و این باعث شده است سطح این بخش افزایش پیدا کند و این نشان دهنده اهمیت نظام جامع مشاوره و راهنمایی است که باعث می شود مراکز مختلف مشاوره متمرکز شوند و از تشتت این مراکز کاسته شود.

وی ادامه داد: همچنین از این طریق آمایش شغلی کشور را انجام خواهیم داد و نظام هدایت تحصیلی را بر این اساس تنظیم خواهیم کرد.

شکوهی با اشاره به راه اندازی و بهره بردای از خط ملی نماد گفت: خط ملی نماد 1570 با همکاری همکاران حوزه ستادی و استانی راه اندازی شد درابتدا که پیشنهاد داده شد تصور نمی شد این حجم مشکلات وجود داشته باشد اما در این موضع دو وزیر آموزش و پرورش درگیر شدند و در شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی فضای مجازی مطرح شد و موافقین و مخالفانی هم داشت که با پشتیبانی های افراد مختلف این خط راه اندازی شد.

وی گفت: آموزش نیروی انسانی یکی از چالش های بسیار مهم بود که از طریق همکاران در ستاد انجام شد تا بتوانند تلفنی دانش آموزان، اولیا و فرهنگیان را راهنمایی کنند که دستورالعملی هم برای آن ارسال شده است و ممکن است ایرادهایی داشته باشد که سعی در برطرف کردن آنها داریم.

مدیر کل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی افزود: اکنون دیگر این خط جا افتاده است و هم دانش اموزان، اولیا و فرهنگیان می دانند این خط برای مشاوره است که به صورت رایگان خدمات را ارائه می دهد و البته نیاز است کار رسانه ای قوی تری برای معرفی این خط داشته باشیم.

وی با اشاره به تامین نیروی انسانی این بخش افزود: با دستور سرپرست وقت وزارت آموزش و پرورش، جناب آقای دکتر کاظمی نیروی انسانی این بخش تامین شد که در گذشته هم دفاعیات مهمی از این برنامه داشتند که در مرجله اول نیروها به صورت حق التدریس مشغول به کار خواهند شد.

شکوهی با اشاره به اتفاقات ناگواری که در استان ها می افتد گفت: تیم های مداخله در فوریت های روانی - اجتماعی در موارد اورژانسی و یا در معرض خطر باید ورود به موقع داشته باشند تا قبل از تبدیل شدن به خطر جدی از آن جلوگیری شود و کار اینها بسیار حساس و مهم است و استان ها باید سریعتر اقدام کنند و دیر اقدام کردن توجیهی ندارد.

برای دریافت نظام جامع راهنمایی و مشاوره اینجا کلیک کنید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار