سلطانیان در گفتوگو با پانا پاسخ داد
سرانجام امتحانات نیمسال اول مدارس چه خواهد شد؟
تهران (پانا) - مدیرکل دفتر متوسطه نظری آموزش و پرورش گفت مسألهای که همه نظامهای آموزشی با آن روبرو هستند، افت تحصیلی است که این افت یادگیری دانشآموزان باید به عنوان یک دغدغه ملی مطرح باشد تا بتوان کاستیها و نارساییهای یادگیری دانشآموزان را مشخص و با یک برنامهریزی منسجم، نسبت به رفع این نارساییها اقدام کرد.
عباس سلطانیان در گفتوگو با پانا در خصوص بازگشایی مدارس، اظهار کرد: «بخشنامه بازگشایی مدارس در ۲۴ شهریورماه به تمام مدارس کشور ابلاغ و در آن بخشنامه سیاستهای وزارت آموزش و پرورش در خصوص بازگشایی آرام، تدریجی و منعطف مدارس در دورههای مختلف تحصیلی بیان شد لذا براین اساس مدارس را به ۳ گروه تقسیم کردیم و از ابتدای مهرماه بحث بازگشایی مدارس ابلاغ شد. پس از اینکه ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد که دانشآموزان دوره دوم متوسطه از ۱۵ آبان و دوره اول متوسطه از ابتدای آذرماه باید وارد مدرسه شوند، شیوهنامه تغییرات کوچکی داده شد و ما بازگشایی را در تمام مدارس کشور داشتیم.»
مدیرکل دفتر متوسطه نظری آموزش و پرورش افزود: «امروز در کل کشور مدرسهای نداریم که شیوه ارائه خدمات آموزشی آن کاملاً غیرحضوری باشد. با توجه به شرایط موجود تمام مدارس کشور، الگوی ارائه خدمات آموزشیشان الگوی حضوری است اما باید پروتکلهای بهداشتی که ضمیمه آن بخشنامه ما بود و وزارت بهداشت ابلاغ کرده بود را رعایت کنند.»
وی تأکید کرد: «مدرسهای که تراکم دارد و تعداد دانشآموزان آن زیاد است و نمیتواند فاصلهگذاریهایی که در پروتکل ۰۶ ابلاغ شده را رعایت کند، ناچار است که دانشآموزان را گروهبندی کند. این گروهبندی باعث میشود که دانشآموزان در روزهای مختلف و شیوههای متفاوت در مدرسه حضور داشته باشند.»
سلطانیان بیان کرد: «در سال گذشته نیز مصوبه ۹۷۷ شورای عالی آموزش و پرورش در رابطه با ارائه آموزش در زمان شیوع بیماری کرونا به مدارس ابلاغ شد و در بند ۸ این مصوبه شورای عالی گفته شده که اگر شرایط حضور دانشآموزان در مدرسه مهیا باشد و بتوانیم دانشآموزان را به صورت حضوری آموزش دهیم، ارزشیابی دانشآموزان در تمام پایههای تحصیلی نیز به صورت حضوری خواهد بود. بنابراین با توجه به اینکه مطابق مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا امروز امکان حضور دانشآموزان در مدرسه وجود دارد و آموزشهای ما نیز به شیوه حضوری ارائه میشود، ارزشیابی نیمسال اول نیز قطعاً حضوری خواهد بود.»
مدیرکل دفتر متوسطه نظری آموزش و پرورش گفت: «مسألهای که همه نظامهای آموزشی در حال حاضر با آن روبرو هستند، این است که ما به دلیل کاهش زمان آموزش و عدم دسترسی به دانش آموزان در ۲۰ ماهه گذشته که آموزشها کاملاً غیر حضوری بود، با افت تحصیلی روبرو شدیم و این افت یادگیری دانشآموزان به عنوان یک دغدغه ملی باید مطرح باشد و ما باید تمام تلاش خود را بکنیم تا حالا که بستر حضور دانش آموزان فراهم شده، بتوانیم کاستیها و نارساییهای یادگیری دانشآموزان در سنوات قبل را مشخص کنیم و با یک برنامهریزی منسجم، نسبت به رفع این نارساییها اقدام کنیم.»
وی افزود: «ما در بعضی از پایهها با تورم نمره روبرو هستیم یعنی افت پنهان داریم. به عنوان مثال اگر میانگین نمرات دانشآموزان یک مدرسه ۱۶ بود، امروز به ۱۷ یا ۱۷.۵ رسیده که این امر نشان دهنده افت پنهان است. به همین دلیل مسأله افت تحصیلی را در معاونت متوسطه با دقت رصد و بررسی کردیم و در جلساتی که با معاونان آموزش متوسطه استانها داشتیم، از آنها درخواست کردیم تا تحلیلی دقیق از وضعیت استان، مناطق و مدارس ارائه دهند تا آگاهی لازم را به مدیران و دبیران بدهند و برای آن برنامههای بهبود تنظیم کنند که در آن حوزه ارتقای صلاحیتهای حرفهای همکاران و پرداختن به کلاسهای فوق برنامه که نیازسنجی شده باشد، از اولویتهای ماست.»
سلطانیان در پایان درباره احتمال غیرحضوری شدن امتحانات نیمسال اول، خاطرنشان کرد: «تاکنون بحثی درباره غیرحضوری شدن امتحانات نیمسال اول مطرح نشده است. ما مطابق آییننامه آموزشی دوره دوم متوسطه و مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش و همچنین مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا، انشاالله امتحاناتمان را به صورت حضوری برگزار میکنیم. آموزش و پرورش همیشه تابع تصمیمات ستاد ملی مقابله با کروناست اگر شرایطی در آینده پیش بیاید که ستاد تصمیم خاصی بگیرد، حتماً آموزش و پرورش آن را اجرا خواهد کرد.»
ارسال دیدگاه